Citat fra: emc Dato 11/03-24, 22:04Generelt bør man ikke skilte så dårligt, at man skal udi søforklaringer om, at pendlere "alligevel kender togene" eller sjældent rejsende "alligevel bruger Rejseplanen". Man skal bare gøre det logisk, ordentligt og forståeligt for alle - eller finde sig et andet job.
Altså, du har med dit billede ramt det éne tidspunkt i døgnet, hvor der reelt kan være forvirring.
Det meste af tiden kan man komme til tre endestationer fra København Syd. Det ene er Helsingør, som er ligegyldigt i denne sammenhæng. Det andet er Næstved - her kører toget altid* via Køge. Det tredje er Fredericia/Århus - her kører toget altid via Køge Nord. Der går ikke tog fra København Syd mod Roskilde i den almindelige køreplan.
Så det meste af tiden er "via Køge" eller lignende slet ikke nyttig information for toget til Næstved - for der kører kun det samme. Du kan ikke komme til Næstved fra København Syd ad andre veje.
Der er så lige undtagelsen i de sene aftentimer, hvor toget til Nykøbing F også standser på København Syd og Køge Nord, stationer det normalt springer over. Her kan det være nyttigt at skrive "via" på for at skelne, fordi det for disse tre-fire afgange gælder at man kan komme til Næstved ad en anden rute end normalt.
Men de nærmere detaljer om hvor et tog standser er for meget info at få ind på en informationstavle, der blot skal give et hurtigt overblik. Disse oplysninger vises meget bedre på afgangsskærmene for det enkelte spor, der kan vise samtlige stationer, et tog standser på.
"Via"-feltet bruges til at fortælle om et tog kører via Ny Bane eller den gamle bane. I praksis er "via" kun relevant for regionaltogene mellem Helsingør og Næstved samt IC-togene til Fyn og Jylland, for det er de eneste systemer, der byder på alternative ruter til samme destination. Hvis man blindt stiger på toget mod Nykøbing Falster i troen om, at det sikkert stopper i Borup eller Haslev, så er man offer for sine egne forudindtagelser og formodninger i en grad at ingen skiltning kan hjælpe.
(* angående "altid" - det hænder at toget København-Køge-Næstved og omvendt er så forsinket, at det kører uden stop mellem Køge Nord og Næstved for ikke at forstyrre resten af toggangen og kunne nå sit returløb. I disse tilfælde kører toget reelt via Ringsted, men det er uden stop og passagerafsætning, så der er "via" igen en unyttig oplysning, og det faktiske standsningsmønster fremgår igen bedst af skærmen for det enkelte spor)