Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Via hvorfor?
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
Via hvorfor?
Af emc. 17/06-23, 13:33.
Seneste redigering: 17/06-23, 13:38 af emc
Der er noget ulogisk over hvordan DSB bruger den (relativt nye?) "via"-funktion på infoskærmene.

På Kbh. H kan man komme til

Næstved via Roskilde - hvilket er nyttig info

Næstved via Køge Nord - knap så nyttigt. Hvorfor skriver man her ikke via Køge, da ruten så er helt skåret ud i pap. Man kan ikke vide sig sikker på sin rejse til fx Haslev før man har nærlæst stop undervejs (hvilket så overflødiggør "via"-indslaget). Toget kunne jo køre Køge Nord-Ringsted-Næstved, altså udenom Haslev. 
(Note; fra Næstved station står der hhv. Nivå via Køge og Helsingør via Roskilde - meget nyttigt. Men hvorfor er Køge ikke via-punkt fra begge sider?)

Desuden en del overflødige "via"-informationer, fx Holbæk/Kalundborg via Roskilde (det kan vel ikke rigtig gå andre veje), Hamburg via Ringsted, Aarhus H via Ringsted.

For mig er "via"-funktionen nyttig, når den skærer et togs rute ned til én unik, så man ikke kan tage fejl. Nyttigt for alle dem, der benytter mellemstationerne. Og i forlængelse af det, tilbage til en tidligere kæphest; yderligere inddeling af Re-tog, fx Re og Re+ (el.lign.), så man på 1 sek kan afkode om det er hurtig- eller bumletoget fx til Nykøbing F.

Via hvorfor?
Af mikkelwf. 17/06-23, 14:43.
Til Næstved via Køge Nord kan jo være to ruter: Over Ringsted eller over Lille Syd - begge ruter der køres. Så man løser ikke problemet med at skrive via Køge (hvad skal der så stå ved løbet over Ringsted).

Samme problem vil opstå hvis man kun skrev via hhv. Ringsted og via Køge. Ringsted kan jo både være over Køge Nord og over Roskilde..

Så for at være helt præcis må man nok angive to via ved den ene rute:
 * Roskilde
 * Køge Nord og Ringsted
 * Køge

Det gør ved egentlig heller ikke noget at angive flere via.. :)

Via hvorfor?
Af RasmusD. 17/06-23, 15:18.
"Via Køge" og "via Roskilde", så er den ged barberet og der kan ikke være nogen tvivl.

(Det er teknisk set muligt at køre til Næstved fra Roskilde, men det er der ingen tog der gør)

Via hvorfor?
Af larsht, København. 17/06-23, 20:24.
Citat fra: RasmusD Dato 17/06-23, 15:18"Via Køge" og "via Roskilde", så er den ged barberet og der kan ikke være nogen tvivl.

(Det er teknisk set muligt at køre til Næstved fra Roskilde, men det er der ingen tog der gør)
.......men ved passagererne det?

Mvh
Lars

Via hvorfor?
Af Togiudlandet. 17/06-23, 21:10.
Citat fra: larsht Dato 17/06-23, 20:24
Citat fra: RasmusD Dato 17/06-23, 15:18"Via Køge" og "via Roskilde", så er den ged barberet og der kan ikke være nogen tvivl.

(Det er teknisk set muligt at køre til Næstved fra Roskilde, men det er der ingen tog der gør)
.......men ved passagererne det?

Selvfølgelig ved de det.

Pendlerne vil hurtigt lære det, og det er vel for dem, at der står via.

Dem der ikke kører med tog til dagligt vil alligevel stå og læse, hvilke stop der er undervejs.

Via hvorfor?
Af emc. 10/03-24, 21:13.
Her på København Syd kan man rigtig blive "via"-snydt.

Der burde i stedet for "via Køge Nord" stå:
21.23 Næstved via Køge C*
21.49 Næstved/Nykøbing F via Ringsted
...for at undgå, at de, der vil til Haslev/Køge kører over Ringsted, og omvendt.

*man bør i øvrigt overveje at kalde "centralstationen" i byer med flere stationer for "C", altså i dette tilfælde "Køge C" for at undgå misforståelser.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Via hvorfor?
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 10/03-24, 21:54.


*man bør i øvrigt overveje at kalde "centralstationen" i byer med flere stationer for "C", altså i dette tilfælde "Køge C" for at undgå misforståelser.
'
Dansk tradition ville være Køge H. Det finder udlændinge også hurtigt ud af.

Nold

Via hvorfor?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 10/03-24, 22:11.
Seneste redigering: 10/03-24, 22:16 af Per Holm
Citat fra: emc Dato 10/03-24, 21:13... man bør i øvrigt overveje at kalde "centralstationen" i byer med flere stationer for "C", altså i dette tilfælde "Køge C" for at undgå misforståelser.

Det kan blive en interessant diskussion om det er Nørreport  eller København Syd der skal omdøbes til København C.

Her på Frederiksberg bliver det enklere og i Aalborg kan de vel have både en Aalborg C og en Nørresundby C.  ;)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Via hvorfor?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 10/03-24, 22:32.
Det er vel København H der bliver c
Gud forbyde det, nok skal vi være internationale men. Den hedder H  ;D

Via hvorfor?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 10/03-24, 22:41.
København T (T for Tivoli)  ;D

Men ellers er vi jo på de kanter vant til Malmø C eller Malmø Centralstation.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Via hvorfor?
Af emc. 11/03-24, 08:27.
Man kan måske argumentere for, at Hovedbanegård er niveauet over "C" - i DK har vi en hovedbanegård i Østdanmark og en i Vestdanmark (som i øvrigt har mange perroner og forbindelser og er overdækket).
Så for mindre byer, kan Næstved C, Køge C osv. være nok og signalere noget mindre end "H".

Via hvorfor?
Af thomastog. 11/03-24, 10:12.
Citat fra: emc Dato 11/03-24, 08:27Man kan måske argumentere for, at Hovedbanegård er niveauet over "C" - i DK har vi en hovedbanegård i Østdanmark og en i Vestdanmark (som i øvrigt har mange perroner og forbindelser og er overdækket).
Så for mindre byer, kan Næstved C, Køge C osv. være nok og signalere noget mindre end "H".

Man kunne også bare kalde den primære station for byens navn. F.eks "Køge", "Odense", ... Og så give mindre staioner tilføjelser, f.eks "Køge Nord", ...

H for hovedbanegård, signalerer noget andet, IMHO.

Via hvorfor?
Af Frank Poulsen. 11/03-24, 17:18.
Synes det bevæger sig lidt væk for spørgers emne. Det er jo ikke præcis hvad det hedder der er problemet, men at det der står ikke giver nok forklaring på hvilken rute der køres af.

Via Haslev var også en mulighed. Der så var entydig. Men det bedste ville nok være at skrive 2 stations navne, Altså via Køge Nord/Ringsted for Nykøbing togene og via Køge Nord/Haslev for de andre måske.

Via hvorfor?
Af Thomas Larsen. 11/03-24, 20:09.
Jeg har heller ikke helt forstået, hvorfor man bruger via Køge nord.

For hvis man bare brugte via Køge st. Så ville man da ikke være i tvivl.

Via hvorfor?
Af RasmusD. 11/03-24, 21:20.
Problemet er til at overse, hvis man pendler eller i øvrigt kører med toget ofte.

Til mange (slut-)destinationer kører toget reelt kun én vej. Toget fra København til Holbæk og Kalundborg kan fx kun køre én rute, for der er ikke rigtig andre veje til Holbæk. Og for de destinationer, hvor det potentielt er muligt at køre både via gammel eller ny bane, kører toget konsevkent altid én rute. Toget til Esbjerg kører via Roskilde. Toget til Fredericia/Aarhus kører via Køge Nord. Toget til Nykøbing F kører altid via Køge Nord, men stopper det meste af døgnet slet ikke før Ringsted, så der er det egentlig underordnet.

Der er selvfølgelig undtagelser: Regionaltogene med endestation i Næstved kører skiftevis via Roskilde-Ringsted og Køge Nord-Køge. Men de kører aldrig Køge Nord-Ringsted. Og derfor er det i langt de fleste tilfælde tilstrækkeligt at skrive "Via Roskilde" eller "Via Køge Nord", for det er utvetydigt. Et tog kan umuligt komme forbi begge stationer.

Nu har emc så været uheldig og fange et af de få tog til Nykøbing F, der afkobler et togsæt på Næstved station og derfor også har "Næstved" på destinationslisten, og tilmed så sent på aftenen at toget stopper ved flere stationer end i dagtimerne, herunder København Syd og Køge Nord. Og her er "via Køge Nord" ikke en særlig nyttig skiltning, da dette tog ikke følger den sædvanlige rute som tog til Næstved med stop i Køge Nord følger. Der burde man have skrevet noget mere informativt, såsom "via Køge Nord og Ringsted". Eller bare slet ikke have nævnt Næstved som endedestination, så skiltningen matchede de øvrige 12xx-tog.

Men vi er ret meget ude i en edge-case her. Det er kun fordi denne ene afgang afkobler et sæt i Næstved, at der er grund til forvirring. Resten af døgnet kører alle tog fra København Syd til Næstved via det "rigtige" Køge.

Jeg pendler mellem Roskilde og København, og når jeg skal hjem, tjekker jeg sjældent togtider - jeg går bare ind i afgangshallen, kigger på tavlen og finder et tog mod enten Holbæk, Kalundborg, Næstved via Roskilde, eller Esbjerg. Pendlere med færre afgange at vælge mellem, kender sikkert deres minuttal eller endestationer, og har dermed den info de skal bruge.

Og de passagerer, der ikke rejser så ofte, må formodes at benytte Rejseplanen og dermed sigte efter én bestemt afgang med bestemt afgangstid, og for dem er en eventuel "via"-information slet ikke relevant.

Gå op Sider:[1] 2 3 4
ContecRail
Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland

Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak