Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Østbanens materiel
Østbanens materiel
Af Togiudlandet. 5/03-24, 08:40.
Når nu Østbanen er ved at være færdigopgraderet, får deres materiel så indsat de sæder, som blev taget ud for over 10 år siden?

Jeg har kun kørt i "de nye" vogne, de seneste år, altså dem med toilet. Så jeg har ikke set om der stadig er større tomme pladser i de oprindelige, eller om sæderne allerede er sat tilbage.

Østbanens materiel
Af Niels Munch. 5/03-24, 08:48.
Citat fra: Togiudlandet Dato  5/03-24, 08:40Når nu Østbanen er ved at være færdigopgraderet, får deres materiel så indsat de sæder, som blev taget ud for over 10 år siden?

Ja. Men en total nyrenoveret overbygning VI (med 60 kg/m) som erstatning for en nedslidt overbygning IV (med 37 kg/m skinner) er baggrunden for de betænkeligheder, der påbød en vægtreduktion af togene, elimineret. Se evt. også her: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1733.msg16393.html#msg16393 .

M.v.h.
Niels

Østbanens materiel
Af Viktoria Skov. 5/03-24, 14:58.
Citat fra: Niels Munch Dato  5/03-24, 08:48
Citat fra: Togiudlandet Dato  5/03-24, 08:40Når nu Østbanen er ved at være færdigopgraderet, får deres materiel så indsat de sæder, som blev taget ud for over 10 år siden?

Ja. Men en total nyrenoveret overbygning VI (med 60 kg/m) som erstatning for en nedslidt overbygning IV (med 37 kg/m skinner) er baggrunden for de betænkeligheder, der påbød en vægtreduktion af togene, elimineret. Se evt. også her: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1733.msg16393.html#msg16393 .

M.v.h.
Niels

Der er næppe overbygning VI = DSB60 på Østbanen, det er snarere overbygning VII = UIC60 / 60E2, som der anvendes.

Ja, begge er 60 kg/m, men der er en lille forskel på skinneprofilet.
Så det er nok billigere at producere en standardskinne som 60E2 (UIC60), end DSB60.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Østbanens materiel
Af Niels Munch. 5/03-24, 19:11.
Citat fra: viktoria skov Dato  5/03-24, 14:58Der er næppe overbygning VI = DSB60 på Østbanen, det er snarere overbygning VII = UIC60 / 60E2, som der anvendes.

Yep, tak for præciseringen.

M.v.h.
Niels

Østbanens materiel
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 6/03-24, 06:58.
Uhhhh, vi har fået en skarp pige i klassen !!! ::)  8)  ;)

Østbanens materiel
Af Niels Munch. 6/03-24, 09:52.
Citat fra: Michael Deichmann Dato  6/03-24, 06:58Uhhhh, vi har fået en skarp pige i klassen !!! ::)  8)  ;)

Yep, det er en positiv - og sikkert tiltrængt - udvikling.

Østbanens materiel
Af Ove Nygaard, Fredericia. 6/03-24, 10:56.
Citat fra: Niels Munch Dato  6/03-24, 09:52
Citat fra: Michael Deichmann Dato  6/03-24, 06:58Uhhhh, vi har fået en skarp pige i klassen !!! ::)  8)  ;)

Yep, det er en positiv - og sikkert tiltrængt - udvikling.
Hej Niels.
Jeg kan kun være enig med dig. Det er godt, at vi/I har fået en skarp pige i klassen. Pigerne har det jo med "at profilere sig" i disse år, og det er enormt positivt. "Så kan vi lære det"!
Bedste hilsener
Ove af Erritsø, gammel (også privat-)banemand ;)

Gå op Sider:[1]
E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak