Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Manglende retningsangivelse ved bestilling af togbilletter på dsb.dk
Gå ned Sider:[1] 2 3
Når man bestiller billetter/pladsbilletter på dsb.dk, så kommer oversigten/grafikken over toget som bekendt frem.

Men her mangler der en pil, som viser hvilken retning toget kører.

Hvis bl.a. SJ og VY godt kan finde ud af dette, SJ dog ikke rigtig i praksis, hvorfor mangler DSB stadigvæk denne funktion, samt at man ikke kan se denne grafik i DSB appen?

Har skrevet til DSB, og fået dette svar, som jeg dog ikke mener er nogen undskyldning, da funktionen blot kan begrænses til afgange, hvor togene ikke skifter retning undervejs, samt næsten altid kører med samme togtype:



"Jeg har forståelse for dit ønske, om at sidde i køreretningen."

"Et togsæt har dog den helt store fordel, at det kan styres fra begge ender af toget, hvilket har stor betydning for hele driften af toggangen. Det ville ikke være muligt at gennemføre så mange afgange som i dag, hvis togene kun kunne styres fra den ene ende af toget. Dette betyder så også, at når du bestiller en pladsbillet, så er det desværre ikke er muligt at sige, hvilken køreretning din plads i toget vil have, og der er ikke udsigter til, at dette ændres."

"Samtidig er der stationer i Danmark, der er indrettet sådan, at togene kører ind og ud fra stationen i samme retning. Eksempelvis hvis du skal rejse fra Fredericia til Aalborg, så vil du køre med kørselsretningen (forlæns) fra Fredericia til Århus, men fra Århus til Aalborg vil du køre imod (baglæns) kørselsretningen."

Du er altid velkommen til at spørge vores personale i toget, om der skulle være andre ledige pladser."

Men togtypen kan jo være vendt. Hvis den tidligere har kørt anderledes. Jeg er ikke klar over om de er identisk spejlvendt, men det er de jo nok ikke, så derfor er det nok svært at gøre som du ønsker.

Ok. Har slet ikke forstand på det, hvorfor jeg skrev dette indlæg, så jeg kan blive klogere, og evt. få noget viden som jeg kan sende videre til DSB.

Ja, netop. De forskellige togsæt vender "hulter til bulter", så man kender ikke togsættets orientering en måned eller en uge før afgang. Selv dagen før kan der være en vis usikkerhed

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Det sker såmænd også af og til at mittog-appen viser togsæt vendt forkert - der må man orientere sig mod skiltene på stationen.

Citat fra: 1993matias Dato  3/03-24, 17:19Ja, netop. De forskellige togsæt vender "hulter til bulter", så man kender ikke togsættets orientering en måned eller en uge før afgang. Selv dagen før kan der være en vis usikkerhed

Nogle gange ændres med mindre end en times varsel. Eksempelvis hvis man ikke kan gøre sættet klart til tiden og må vælge at sætte et andet ind.

Citat fra: Ncard00 Dato  3/03-24, 16:47Når man bestiller billetter/pladsbilletter på dsb.dk, så kommer oversigten/grafikken over toget som bekendt frem.

Men her mangler der en pil, som viser hvilken retning toget kører.

Det er fordi man ikke ved hvilken vej togsættet vener.

En tur fra København-Slagelse-Lufthavnen-Købehnhavn, og toget vender den anden vej (eller Fredericia-Esbjerg-Odense-Fredericia).

Desuden køre samme tog den ene retning fra Lufthavnen til København og den modsat retning ud fra København. Det samme oplever du Aarhus.

Tak for alle de gode svar.

Håber dog stadigvæk, at der kan findes en løsning på dette på et tidspunkt, på den anden side af 2030, hvor DSB kun har IC5 til al intercity kørsel, og Talgo til Hamborg kørsel, er jo ikke relevant for EB + DD som regionaltog.

Citat fra: Ncard00 Dato  3/03-24, 19:36Tak for alle de gode svar.

Håber dog stadigvæk, at der kan findes en løsning på dette på et tidspunkt, på den anden side af 2030, hvor DSB kun har IC5 til al intercity kørsel, og Talgo til Hamborg kørsel, er jo ikke relevant for EB + DD som regionaltog.

IC5 er næsten symmetriske så der kan nok godt laves med noget af toget hvis man vil det. Men det bliver nok svært hvis man skal indrette det så togsættet skal vende en bestemt vej.

Selvom du kan bestille med retningsangivelse andre steder er det bestemt ikke det samme som at det altid holder.

Citat fra: Time will tell Dato  3/03-24, 20:32
Citat fra: Ncard00 Dato  3/03-24, 19:36Tak for alle de gode svar.

Håber dog stadigvæk, at der kan findes en løsning på dette på et tidspunkt, på den anden side af 2030, hvor DSB kun har IC5 til al intercity kørsel, og Talgo til Hamborg kørsel, er jo ikke relevant for EB + DD som regionaltog.

IC5 er næsten symmetriske så der kan nok godt laves med noget af toget hvis man vil det. Men det bliver nok svært hvis man skal indrette det så togsættet skal vende en bestemt vej.

Selvom du kan bestille med retningsangivelse andre steder er det bestemt ikke det samme som at det altid holder.

Det ændrer bare ikke noget. Forudsætningen for at opfylde ønsket er, at man på det tidspunkt, der åbnes for booking, har disponeret alle stammer ud og at disponeringen også holder i perioden - er det to måneder. Den situation opstår næppe i den virkelige verden.

Det kan fint programmeres, men hvis en variabel ændres, så vælter det.

-ivar

Altså det handler vel som med så meget andet med DSB om, at det her bare ikke bliver prioriteret. Det er givetvist lettere operationelt, at man ikke behøver bekymre sig om hvad vej toget vender, men i andre lande er det jo en del af servicen, at toget altid vender samme vej. Når det så en gang imellem sker, at toget vender den anden vej bliver det annonceret i højtalerne, så man kan komme til den anden ende af perronen.

Og de har vel og mærke også sækbanegårde og ruter med tog, der bliver splittet og driftkoblet i Tyskland og andre steder.

Citat fra: ivar Dato  3/03-24, 23:04
Citat fra: Time will tell Dato  3/03-24, 20:32
Citat fra: Ncard00 Dato  3/03-24, 19:36Tak for alle de gode svar.

Håber dog stadigvæk, at der kan findes en løsning på dette på et tidspunkt, på den anden side af 2030, hvor DSB kun har IC5 til al intercity kørsel, og Talgo til Hamborg kørsel, er jo ikke relevant for EB + DD som regionaltog.

IC5 er næsten symmetriske så der kan nok godt laves med noget af toget hvis man vil det. Men det bliver nok svært hvis man skal indrette det så togsættet skal vende en bestemt vej.

Selvom du kan bestille med retningsangivelse andre steder er det bestemt ikke det samme som at det altid holder.

Det ændrer bare ikke noget. Forudsætningen for at opfylde ønsket er, at man på det tidspunkt, der åbnes for booking, har disponeret alle stammer ud og at disponeringen også holder i perioden - er det to måneder. Den situation opstår næppe i den virkelige verden.

Det kan fint programmeres, men hvis en variabel ændres, så vælter det.

Ikke helt fordi de to endevogne i IC5 er ens, så man kan faktisk godt lave det så det er irrelevant hvordan de enkelte togsæt vender på dagen. I hvert fald for de pladser der er placeret i de to endevogne.

Citat fra: Time will tell Dato  4/03-24, 00:46
Citat fra: ivar Dato  3/03-24, 23:04
Citat fra: Time will tell Dato  3/03-24, 20:32
Citat fra: Ncard00 Dato  3/03-24, 19:36Tak for alle de gode svar.

Håber dog stadigvæk, at der kan findes en løsning på dette på et tidspunkt, på den anden side af 2030, hvor DSB kun har IC5 til al intercity kørsel, og Talgo til Hamborg kørsel, er jo ikke relevant for EB + DD som regionaltog.

IC5 er næsten symmetriske så der kan nok godt laves med noget af toget hvis man vil det. Men det bliver nok svært hvis man skal indrette det så togsættet skal vende en bestemt vej.

Selvom du kan bestille med retningsangivelse andre steder er det bestemt ikke det samme som at det altid holder.

Det ændrer bare ikke noget. Forudsætningen for at opfylde ønsket er, at man på det tidspunkt, der åbnes for booking, har disponeret alle stammer ud og at disponeringen også holder i perioden - er det to måneder. Den situation opstår næppe i den virkelige verden.

Det kan fint programmeres, men hvis en variabel ændres, så vælter det.

Ikke helt fordi de to endevogne i IC5 er ens, så man kan faktisk godt lave det så det er irrelevant hvordan de enkelte togsæt vender på dagen. I hvert fald for de pladser der er placeret i de to endevogne.

Men de andre pladser?

Citat fra: mpp Dato  3/03-24, 23:54Altså det handler vel som med så meget andet med DSB om, at det her bare ikke bliver prioriteret. Det er givetvist lettere operationelt, at man ikke behøver bekymre sig om hvad vej toget vender, men i andre lande er det jo en del af servicen, at toget altid vender samme vej. Når det så en gang imellem sker, at toget vender den anden vej bliver det annonceret i højtalerne, så man kan komme til den anden ende af perronen.

Og de har vel og mærke også sækbanegårde og ruter med tog, der bliver splittet og driftkoblet i Tyskland og andre steder.

Præcis - mit håb er da også, at når der kommer reel konkurrence på den danske bane i næste årti, så kommer der mere fokus på at service overfor passagererne er mere end blot at komme frem (nogenlunde) til tiden.

mit bud er at det IT system som man bruger til pladsereservationer er håbløst forældet.

det er blot et par år siden at du ikke længere kunne bestille pladser til Hamburgtog (ic3) på 1 kl. overfor hinanden som 2 passagere, det kunne dsb udland ordne over telefonen, men pludselig lød det at hvis de piller ved systemet og tildeler visse sæder før andre er solgt - så tror systemet at de pladser som man "sprang over" ikke kan/må bruges og de kan herefter ikke reserveres.

så ja, forældet IT system er mit bud.

Gå op Sider:[1] 2 3
DSB MY 1104
Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak