Citat fra: ivar Dato 11/05-22, 22:55Jeg plejer ikke at kaste mig ud i spekulationer, i det mindste ikke offentligt.
Padborg som skiftestation synes usandsynligt al den stund, at der arbejdes på timedrift til Sønderborg og at få NAH-SH til at vende i Tinglev. Publikum, der i øjeblikket bruger Padborg - eller Flensborg - vil opleve samme betjening i Tinglev.
mvh
-ivar
I en overgangsperiode kan det være nødvendigt at vende i Padborg, hvis man starter ombygningen af IC3'erne før en løsning med
NAH.SH er implementeret. Hvis der vælges løsningen med nye to-system dobbeltdækkere, så vil det først kunne gå i drift i 2027.
Den nuværende RE7 fra Hamburg kan uden merforbrug af materiel forlænges til Padborg.
Man skal tænke på at de kommende år er IC3'er en særdeles eftertragtet vare, da det er det eneste dieseltog hos DSB der kan køre på ETCS-strækninger. Fra omkring medio 2024 og et par år frem skal alle tog til Kalundborg, Nykøbing F og mellem Aarhus-Aalborg klares med IC3, så jeg kan godt forstå at alle sejl sættes ind for at få frigivet IC3'er fra Tyskland-trafikken - især fordi udrustningen med ETCS også er en tidskrævende opgave.