Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Hirtshals Godsterminal (+1 foto)
Gå ned Sider:[1] 2 3
Hirtshals Godsterminal (+1 foto)
Af T. Rithmester, Struer. 20/07-23, 13:30.
I går var jeg en tur i Hirtshals, blandt andet med at besøg ved Lilleheden trinbræt hvorfra der jo er fin udsigt over til Hirtshals Godsterminal.
Det ser jo ud til, at der gang i udnyttelsen af terminalen, men sporet vidner om, at det ikke er af jernbanemæssig karakter.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hirtshals Godsterminal set fra Lilleheden trinbræt. 19. juli 2023 (tdr)

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Fin parkeringsplads til løstrailere.

Kockums i Malmø opfandt efter årtusindskiftet systemet "Mega-Swing", en godsvogn med udsvingbar rampe, hvorpå løstraileren kunne bakkes op og svinges ind på godsvognen. Systemet blev under megen opmærksomhed udstillet på InnoTrans 2010.

En video fra Kockums: https://www.youtube.com/watch?v=wIwXPvGXnho .

Patentet blev i 2019 overtaget af det tyske firma HELROM, som ved en østrigsk leverandør har fået fremstillet foreløbig 18 vogne til et bloktog Düsseldorf-Wien: https://www.helrom.com/trailer-rail og https://railmarket.com/news/rolling-stock/2922-germany-eur15m-for-loading-non-craneable-trailers-without-terminals .

Senest har HELROM fundet leasing-partner til de næste 7 tog: https://railmarket.com/news/business/6536-dal-and-societe-generale-will-finance-the-next-seven-helrom-trains .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
(Pressefoto: HELROM).

Via opslag på nettet med "Helrom Trailer Rail" ses allehånde beskrivelser m.v. Mon også dette system ender som et "Georg Gearløs-projekt"? Eller kommer det en dag til Hirtshals?

Bedste hilsener
Niels

Hirtshals Godsterminal (+1 foto)
Af T. Rithmester, Struer. 20/07-23, 18:55.
En meget fin idé, jeg kan dog være bekymret for, om der er for mange bevægelige dele, som kan gå i stykker.
Vognene vil jo altid være udsat for vind og vejr.
Men ser det dog som en god løsning her og nu :)

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Idéer om intermodal transport har det ikke skortet på i tidens løb; her er en oversigt fra 2011 over artikler (på tysk) om forskellige løsninger: https://www.zukunft-mobilitaet.net/2865/analyse/verladung-modalohr-auflieger-lkw-roro-rollende-landstrasse/ .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Deutsches Museum Verkehrszentrum, München. Wikimedia.

M.v.h.
Niels


Hirtshals Godsterminal (+1 foto)
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 20/07-23, 22:53.
Seneste redigering: 20/07-23, 23:02 af Thomas Boberg Nielsen
Citat fra: T. Rithmester Dato 20/07-23, 13:30I går var jeg en tur i Hirtshals, blandt andet med at besøg ved Lilleheden trinbræt hvorfra der jo er fin udsigt over til Hirtshals Godsterminal.
Det ser jo ud til, at der gang i udnyttelsen af terminalen, men sporet vidner om, at det ikke er af jernbanemæssig karakter.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hirtshals Godsterminal set fra Lilleheden trinbræt. 19. juli 2023 (tdr)

Kære Thomas

Meget fint foto!

For knap 7 år siden lavede jeg lidt natteligt kratluskeri i området, og det kom der et lille indlæg ud af her på jernbanen.dk. Billederne i mit indlæg er dog siden forsvundet pga. server-omlægning. Jeg tillader mig derfor nedenfor at gengive mit tidligere indlæg. Så vidt jeg ved, har terminalen ikke - bortset fra tagpladetogene i efteråret 2016 - været besøgt af rigtige tog.

Bedste hilsner

Thomas

15. september 2016:

"Jeg tror, at det er i en af "Dødbringende Våben"-filmene sætningen "I'm too old for this shit"-forekommer. Sådan følte jeg det, da jeg sent i går aftes kørte til Hirtshals for at forevige "indvielsen" af godsterminalen i Hirtshals. Man kunne jo ikke vide, om toget var indtil flere timer foran køreplanen, så jeg tilbragte nogle fornøjelige timer i tilbagelænet stilling i bilen med dyne og pude.

Klokken 4.42 var der bid: Jeg vågnede op til en godsplads badet i lys og klokken 5.11 ankom MZ 1425+24 vogne+MY 1134. Toget kørte ind på det nordligste spor og efter nogen tid rangerede det mod syd ind på godspladsen (der er en ret god stigning op til godspladsen). Det gik langsomt. Meget langsomt. Jeg ved ikke, om 1134 var alene om at trække eller om 1425 skubbede på i den anden ende. Men godt lød det og det har sikkert vækket det meste af byen. Sådan skal en MY fra 1957 lyde!

Det er første gang, jeg forsøger mig ud i natfotograferingens svære kunst. Andre viser sikkert flere "daglysbilleder" senere i dag
".


Set fra nordvest. Klokken er 5.11 og godstoget triller forbi Hirtshals stations indkørselssignal. Til højre Hirtshals stations U-signal og Lilleheden trinbræt, der ligger på Hirtshals station.


Set fra sydøst. Klokken er 6.05. Få minutter efter rangertrækket gik i holdt, blev godsvognene åbnet og gaffeltrucks gik i gang med at tømme godsvognene.

Begge fotos: Hirtshals 15. september 2016. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.






Hirtshals Godsterminal (+1 foto)
Af andersj, Aalborg. 9/02-24, 17:45.
Dog kun et enkelt tog som pilotforsøg den 3. maj. Men man håber på at kunne køre dagligt fra 2025.

Anders

Hirtshals Godsterminal (+1 foto)
Af marrix. 9/02-24, 18:14.
Seneste redigering: 9/02-24, 18:16 af marrix
Citat fra: andersj Dato  9/02-24, 17:45Dog kun et enkelt tog som pilotforsøg den 3. maj. Men man håber på at kunne køre dagligt fra 2025.

Ja, det er netop hvad der står i den linkede opslag/artikel.

 - Martin

https://nordsoeposten.dk/endelig-godstog-til-hirtshals-kombiterminal/

Mon det er en enlig svale eller begynder der en ugentlig forbindelse?

Mvh
MM

Godstog til Hirtshals i maj 2024
Af Mikkelhk, Lunderskov. 13/02-24, 13:36.
Som det er blevet diskuteret i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1298 , er det i første omgang kun et enkelt tog 3/5-2024. Man regner med at køre fast fra 2025.

Hilsen Mikkel

I artiklen står at Z70eren skal udgøre en vigtig rolle.

Vil det sige at den ikke skal bruges til Herning længere, eller bliver den bare flyttet til Hirtshals denne ene gang og så flyttet tilbage til Herning igen?

Citat fra: Mikkelhk Dato 13/02-24, 13:36Som det er blevet diskuteret i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1298 , er det i første omgang kun et enkelt tog 3/5-2024. Man regner med at køre fast fra 2025.

Jeg tror ikke et tog kunne køre i ring, men en tråd kan åbenbart :)

..den tråd du henviser til er denne her  8)

Citat fra: Krabsen Dato 13/02-24, 18:53
Citat fra: Mikkelhk Dato 13/02-24, 13:36Som det er blevet diskuteret i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1298 , er det i første omgang kun et enkelt tog 3/5-2024. Man regner med at køre fast fra 2025.

Jeg tror ikke et tog kunne køre i ring, men en tråd kan åbenbart :)

..den tråd du henviser til er denne her  8)

To tråde er blevet merget sammen. Så henvisningen var fra den ene til den anden dengang det var to separate. det kan ses på de forskellige overskrifter.

Citat fra: Niels Bak Dato 14/02-24, 03:21
Citat fra: Krabsen Dato 13/02-24, 18:53
Citat fra: Mikkelhk Dato 13/02-24, 13:36Som det er blevet diskuteret i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1298 , er det i første omgang kun et enkelt tog 3/5-2024. Man regner med at køre fast fra 2025.

Jeg tror ikke et tog kunne køre i ring, men en tråd kan åbenbart :)

..den tråd du henviser til er denne her  8)

To tråde er blevet merget sammen. Så henvisningen var fra den ene til den anden dengang det var to separate. det kan ses på de forskellige overskrifter.
Ok

Citat fra: Johnni Christensen Dato 13/02-24, 16:00I artiklen står at Z70eren skal udgøre en vigtig rolle.

Vil det sige at den ikke skal bruges til Herning længere, eller bliver den bare flyttet til Hirtshals denne ene gang og så flyttet tilbage til Herning igen?

Den skal bo i Fredericia og køre Herning og Rønland fortsat. Den skal bruges til den ene testkørsel til Hirtshals.
DB indlejer midtjyskes MX når den er godkendt og så kommer der forhåbentlig hul på MZ også snart.
Den lille blå maskine skal blive ved at køre mod Lemvig, men overnatte i Fredericia fremover.

Gå op Sider:[1] 2 3

Danske privatbaner

Læs historien om:
Frederikshavn - Skagen Banen
OSJS SM 12

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak