Citat fra: djurlander Dato 4/02-24, 16:18Citat fra: Jens Hansen Dato 4/02-24, 15:54"Det er topmålet af venstreorienteret politisk opportunisme. "
Så vidt jeg kan læse er det hele borgerpræsentationen som er med på ideen!
JH
Ja, ok jeg kan se at jeg var lige hurtigt nok. Forslaget var stillet af Ø,Å,SF,RV men korrekt det var alle der stemte for, det havde jeg ikke fået nærlæst.
Men, det klinger stadig hult når specielt Ø og Å samt SF taler om internationale togløsninger, når de ikke kan nosse sig sammen til at stemme for tog infrastruktur. Effektive europæiske forbindelser kommer ikke uden infrastruktur investering, og en anderkendelse af at der på kbh-hamborg linie skal køres så tæt på nonstop som overhovedet muligt.
Og så adresserer forslaget ikke hamborgudfordringen, som reelt er den største udfordring, når fehmern er løst.
Citat fra: djurlander Dato 4/02-24, 13:55Citat fra: Togiudlandet Dato 2/02-24, 20:13Et flertal på Rådhuset vedtog i går at arbejde for flere og bedre togforbindelser fra København til andre storbyer i Europa.
Handlingsplanen er ikke imponerende, da det er begrænset, hvad kommunen kan gøre, men det sender trods alt et vigtigt signal.
Og så er kommunen forhåbentlig klar, når Femern-forbindelsen åbner.
https://www.tv2kosmopol.dk/koebenhavn/direkte-lyntog-til-paris-eller-rom-flertal-kraever-bedre-togforbindelser-fra-koebenhavn
Det er topmålet af venstreorienteret politisk opportunisme. De bruger en masse penge og sender nogle signaler, hvor man godt ved det ikke betyder noget som helst. Når så projektet om nogle år mislykkedes, kan de stille sig i hjørnet og råbe vi havde retten på vores side. Hvis det skulle lykkedes at få flere international tog til dk, hvilket godt kan ske, så bliver det når fehmern åbner. Et projekt, hvor enhedslisten stemte imod. Ringstedbanen har også et bidrag, igen et projekt hvor enhedlisten, stemte imod. Det er simpelthen utroligt at de får lov til at stille sig op på den hest og råbe "vi er grønneste" og "vi rejser til paris og aftaler internationale tog", når de udemærket ved at problemet er den nuværende baneføring til hamborg, og den fuldt udnyttet infrastruktur syd for hamborg.
Der skal nok komme kæmpe konkurrence blandt også private togoperatører (snälltoget og flixtrain) når fehmern åbner, men indtil da sker der intet. Derefter er det ikke utænkeligt med et eurostar KBH - hamborg - köln - brussel plus hvad er ellers er meldt ud. Men for at man skal have æren for de forbedringer der selvfølgelig kommer når fehmern åbner, så kræver det at man har stemt for de infrastrukturforbedringer der skulle til, at nå dertil at kbh - hamborg kan gøres på under 3h.
Og du tror ikke den gode Venstreborgmester i Vejle har brugt kommunale ressourcer på at lobbye mod Vejle Fjord-forbindelsen? Eller at den daværende Hinnerup Kommune bruge kræfter på at få genåbnet deres station?
Som den brede tilslutning til erklæringen viser, så er det en helt legitim kommunal opgave at arbejde for bedre trafikforbindelser til sin by (inden for rimelighedens grænser naturligvis, men Borgerrepræsentationen har næppe heller sat milliarder af til opgaven)
Oven i købet er timingen god og man fisker i rørte vande. DSB har sammen med kollegerne i nabolandene af egen drift sat gang i en udbygning af de internationale forbindelser, fordi de ser markedet er vendt og der er en businesscase i det. Med lidt statsligt skub og målrettede investeringer, incl internationalt samarbejde om det, så kunne det gå meget hurtigere.
Om direkte tog til Barcelona er holdbart, det vil jeg godt stille mig lidt tvivlende over for. Men alt inden for kredsen Warszawa, Prag, Wien, Zürich, Paris lyder ikke helt ud i skoven. Enten direkte eller med skift i Hamborg, men koordineret, så man faktisk kan nå det med et morgentog fra København.