Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Forundersøgelse af Kattegatforbindelsen er klar
Forundersøgelse af Kattegatforbindelsen er klar
Af Poul Brandt. 15/06-22, 21:41.
Seneste redigering: 15/06-22, 21:45 af Poul Brandt
Hvad angår jernbanen bemærker jeg at:

 - Løsningen med enkeltsporet jernbane på kyst-til-kystdelen er opgivet. Der er et fagnotat, som konkluderer mellem linjerne at enkeltspor er "hul i hovedet".

 - Der arbejdes med 200 km/t på kyst-til-kyst delen, men der er foretaget en omfattende beregning af ekstraomkostningerne ved at hæve hastigheden til 250 km/t.
Afhængig af valgt løsning er prisen 120 mio. kr. for to ekstra spor gennem Samsø station (uden perron) plus yderligere ca. 2-400 mio. kr. Se notat.
Hvilket ikke er urimeligt for ca. 3 minutters sparet rejsetid. Ved timeplanen betaler man op til 1 mia. kr. pr. sparet minut.

 - Tilslutning ved Ringsted er stadig den "foretrukne" løsning. Løsningen med hastighedsopgradering til 200 km/t af eksisterende bane fra Roskilde til Kalundborg er opgivet.

Gå op Sider:[1]
Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere
DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak