Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 17 18 [19] 20 21 ... 37
Coradia Stream & Talgo nyt
Af anho. 28/01-24, 18:22.
Citat fra: Time will tell Dato 28/01-24, 17:12Der er stadig god tid til at kalde flere togsæt fra rammeaftalen og højhastighedstog er med den nuværende infrastruktur er stadig for dyrt i forhold til fordelene.

Er det? Som jeg husker det, var tankerne at det ville give mening at købe højhastighedstog når Ny Bane Vestfyn er færdigbygget. Men jeg kan godt nok ikke huske hvor jeg læste det henne...

Den står jo til at åbne om kun 6 år, hvis alt går efter den reviderede plan. Så hvis man vil have hurtige tog klar til dens åbning, skal man jo til at i gang med et udbud snart.

Citat fra: anho Dato 28/01-24, 18:22
Citat fra: Time will tell Dato 28/01-24, 17:12Der er stadig god tid til at kalde flere togsæt fra rammeaftalen og højhastighedstog er med den nuværende infrastruktur er stadig for dyrt i forhold til fordelene.

Er det? Som jeg husker det, var tankerne at det ville give mening at købe højhastighedstog når Ny Bane Vestfyn er færdigbygget. Men jeg kan godt nok ikke huske hvor jeg læste det henne...

Den står jo til at åbne om kun 6 år, hvis alt går efter den reviderede plan. Så hvis man vil have hurtige tog klar til dens åbning, skal man jo til at i gang med et udbud snart.
Ja god tid når du lige skal have produceret 100 togsæt først og så derefter kan fortsætte med eventuelle ekstra togsæt.

Jeg har ikke hørt nogen der vil have hurtige tog klar til den nye Vestfyn bane. Måske udover herinde?

IC5 har en markant følelse af et flot regionaltog, der kan udføre langdistanceopgaver. Det sagde vi alle, da beslutningen blev truffet om at få ét design til alle opgaver.

EC vogne føles mere velegnet til langdistance.

Jeg håber også, at bureauerne holder dørene åbne for at få nogle 250 km/t sæt til Lyn+ service.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 28/01-24, 19:46.
EC vogne er efterhånden et vidt begreb. Mener du Talgo, Railjet/Nightjet eller Tysklands "pseudo IC" dobbeltdækkervogne (IC2)? Det er hvad der kan købes i dag.
Ellers bygges alle nye fjerntog som togsæt. Klassiske IC/EC vogne er en udgående model.

IC5 er først og fremmest et hurtigtog. "Et tog til alt" var mig bekendt den gamle plan med IC2/IC4, den er skrinlagt.

Højhastighedstog er svjv. ikke på to-do listen for nuværende. De kan måske komme i spil næste gang (om 20-30 år).


Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 28/01-24, 19:53.
Citat fra: dysharmonica Dato 28/01-24, 19:16IC5 har en markant følelse af et flot regionaltog, der kan udføre langdistanceopgaver. Det sagde vi alle, da beslutningen blev truffet om at få ét design til alle opgaver.

EC vogne føles mere velegnet til langdistance.

Jeg håber også, at bureauerne holder dørene åbne for at få nogle 250 km/t sæt til Lyn+ service.

Efter planen bliver Aalborg-København også på 3:28 med de nuværende besluttede investeringer i materiel og infrastruktur. Aarhus-København bliver 2:14.

Der er mange regionaltog i Tyskland der kører tilsvarende distancer, målt i rejsetid.
Berlin-Stralsund - 3:10
Berlin-Schwerin-Wismar - 2:37/3:17
Hamburg Altona-Westerland - 2:58
men også:
Thisted-Vejle - 3:25

Så et eller andet sted er det nok meget passende at det er et regionaltog med høj komfort.

Citat fra: mss Dato 28/01-24, 19:46EC vogne er efterhånden et vidt begreb. Mener du Talgo, Railjet/Nightjet eller Tysklands "pseudo IC" dobbeltdækkervogne (IC2)? Det er hvad der kan købes i dag.
Ellers bygges alle nye fjerntog som togsæt. Klassiske IC/EC vogne er en udgående model.

DSB har kun bestilt en type EC-vogne, nemlig "Litra EC" fra Talgo - https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/om-dsb/pressemeddelelser/handout---faktaark-ec.pdf

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Bent Olsen. 29/01-24, 08:03.
Er den tyske IC2 så dårlig?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 29/01-24, 08:36.
Citat fra: andersj Dato 28/01-24, 19:53DSB har kun bestilt en type EC-vogne, nemlig "Litra EC" fra Talgo - https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/om-dsb/pressemeddelelser/handout---faktaark-ec.pdf


Naturligvis, men "dysharmonica" skrev bare EC-vogne, kunne være at han tænkte på de klassiske UIC-Z, det kan vi ikke vide...


Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 29/01-24, 08:39.
Citat fra: Bent Olsen Dato 29/01-24, 08:03Er den tyske IC2 så dårlig?

Det er bare "pimpede" regionaltogs-dobbeltdækkere. Men de dækker vel et behov indenfor kortere IC-løb, der i Tyskland ofte er blevet nedgraderet til regionalexpress eller droppet helt.


Citat fra: anho Dato 28/01-24, 18:16Jeg finder det bare meget påfaldende at EG var et Elektrisk Godslokomotiv, og at ER er et Elektrisk Regionaltog. Jeg køber ikke at litraene bare er presset ind tilfældigt

Er det ikke et spørgsmål om at på de ~100 år man har brugt to-bogstavs litra har der været mange forskellige mennesker involveret og flere forskellige tilgange? Nogen gange har den systematiske litrering haft medvind (MX, MY, MZ, EA+EB), og andre gange har den marketing-relaterede haft medgang (EG, ER, MR, EC).

Sjovt nok er de to nyeste litra (EC og ES) lidt både-og. EC burde vel logisk set være det næste lokomotiv efter Vectron, men marketingsmæssigt passer det jo perfekt til vogne til EuroCity-formål. ES har jeg ikke set nogen forklaring på, men det er jo lige ved siden af ET, og EU havde nok givet lidt for meget forvirring.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 29/01-24, 19:31.
EC er ikke et litra. Det er en togtype som IC.
EC = Eurocity.
Vognene får almindelige personvognslitra.


Citat fra: mss Dato 28/01-24, 19:46EC vogne er efterhånden et vidt begreb. Mener du Talgo, Railjet/Nightjet eller Tysklands "pseudo IC" dobbeltdækkervogne (IC2)? Det er hvad der kan købes i dag.
Ellers bygges alle nye fjerntog som togsæt. Klassiske IC/EC vogne er en udgående model.

IC5 er først og fremmest et hurtigtog. "Et tog til alt" var mig bekendt den gamle plan med IC2/IC4, den er skrinlagt.

Højhastighedstog er svjv. ikke på to-do listen for nuværende. De kan måske komme i spil næste gang (om 20-30 år).

Jeg kunne have været mere klar. Ja, jeg mente de nye Litra EC-vogne fra Talgo.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af RasmusD. 29/01-24, 20:18.
Citat fra: mss Dato 29/01-24, 19:31EC er ikke et litra. Det er en togtype som IC.
EC = Eurocity.
Vognene får almindelige personvognslitra.


EC er nu også et litra. Hele stammen er litreret EC og har sit eget litranummer, mens hver enkelt vogn desuden har almindelig personvognslitrering og vognnummer.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af 1993matias, Kh. 30/01-24, 00:54.
ES kommer da selvfølgelig fra togets navn, Coradia Stream  ;D

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 30/01-24, 01:50.
Citat fra: RasmusD Dato 29/01-24, 20:18
Citat fra: mss Dato 29/01-24, 19:31EC er ikke et litra. Det er en togtype som IC.
EC = Eurocity.
Vognene får almindelige personvognslitra.


EC er nu også et litra. Hele stammen er litreret EC og har sit eget litranummer, mens hver enkelt vogn desuden har almindelig personvognslitrering og vognnummer.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Ups, det havde jeg allerede glemt igen. Sorry.
Det kræver da også tilvænning at et vognsæt pludselig kan have et sådant litra  ::)


Coradia Stream & Talgo nyt
Af nielsm. 30/01-24, 08:05.
Jeg synes det giver fin mening at give hele stammen ét litra, når den er fast koblet og kun kan skilles ad på værksted.

Gå op Sider: 1 ... 17 18 [19] 20 21 ... 37
DSB ME 1536
Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak