Citat fra: TWB Dato 24/01-24, 20:57Kan du ikke anskaffe dig en bolig i f.eks. Koblens i Tyskland indenfor 200 meter fra jernbanen langs Rhinen.
Så tænker jeg du fik en anden oplevelse af støj med 140 godstog pr nat som kører forbi dit soveværelse.
Men egentlig imponerende at man gerne vil især støjgener til livs på motorvejene men til gengæld gerne vil udsætte naboer i mange byer for støj fra godstoge når der faktisk er alternativ.
Der er jo flere ting som er nemmere at gøre for at få godstog mere lydløse, som givetvist er billigere end en tunnel Trelleborg - Tyskland.
Det første tiltag er jo mere eller mindre gennemført, fordi det er lovkrav i Tyskland: kompositbremseklodser, som larmer gevaldigt mindre end gamle støbejernsklodser.
2: Støjafskærmning - som der allerede er udbygget mange steder, men er potentiale til forbedring, med fx højere støjvægge og absorberende materialer, så lyden ikke reflekteres andre steder hen.
3: Automatisk registrering af hjulskader - en god andel af rullestøjen fra et godstog kommer fra "firkantede hjul", så hvis der automatisk registreres at godsvogn XXX kører rundt med flader på hjulene, kan vognene beordres hurtigst muligt til en hjuldrejebænk. (Nok ikke muligt med dagens politiske forhold, men med ambitiøse polittikkere, kan der etableres et offentligt system til registrering og efterfølgende afdrejning af hjul)
4: Digitale vogne, som de snakker om i Tyskland med DAK (Digitale Automatische Kupplungen), hvor der med elektronik optimeres hvordan hele toget bremser, og overvågning af hjulets rotation, så blokering undgås og der er mere sikkerhed mod dannelse af flader på hjul.
5. Sandsynligvis mange andre muligheder også