Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hvilke to store byer burde have (en bedre) jernbaneforbindelse?
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: ThomasTT Dato 24/01-24, 00:43
Citat fra: mpp Dato 23/01-24, 22:22Man kunne vel sagtens tænke i både Vejle Fjord og ny Lillebæltsbro. Forskellen mellem de to projekter er at det ene er projekteret og det andet ikke er. Derudover er Vejle Fjord et rent togprojekt, mens Lillebælt også handler om hvad der sker på vejene. Her kunne det dummeste scenarie jo være, at man aflyser Vejle Fjord i forventningen om at der sker noget ved Lillebælt og så aflyser Lillebælt fordi man indser, at nye motorveje ikke lige er sagen.

Skal vi så holde os til de 10 største byer tænker jeg det da handler om at få bedre forbindelser fra Kolding til Aalborg. Shunt om Aarhus, nye højhastighedsbaner, østjyske s-tog og så videre.

Det sagt så handler denne her tråd jo så om de baner, der ikke bliver snakket om og her kunne det være interessant med en nonstop/højhastighedsbane til Nordsjælland langs Helsingørmotovejen. Den kunne så dele sig et sted og køre videre mod hhv Helsingør og Hillerød og så kunne man have lokaltog der kunne køre ind til København. Modsvarer egentligt hvad man har gjort mod Køge/Næstved, hvor man nu kan spare turen med S-toget hvis man skal til København. Laver man så en HH-forbindelse kunne man så koble den på den bane og spare Kystbanen.

lillebælt er sandelig også et jernbaneprojekt. Jeg vil anse en ren jernbanetunnel for måske det mest sandsynlige projekt, hvis ikke det bliver en kombineret løsning.

Vejle fjord er allerede droppet. Man er begyndt at sælge de grunde, der blev eksproprieret for 5-10 år siden. Det laver man ikke om. Det var et tåbeligt projekt, fordi man gik i krig med lokalområdet. Vejle skulle skæres af landets hovedstrækning, til gengæld skulle de have støjen fra broen over et fredet naturområde udenfor byen. 
Vejle skød sig selv i foden. En bane uden om Vejle (som sandsynligvis var blevet en tunnel) ville frigive en masse kapacitet på den eksisterende bane til at kunne etablere et slags S-togssystem Århus - Fredericia. Om ikke andet, så plads til flere stoptog gennem Vejle.

Men nu må man leve med støjen fra gennemkørende godstog og lyntog, der ikke standser i Vejle, fordi det alt andet lige ikke er en vigtig by på linje med Odense eller Århus. Frygten for at måske miste et enkelt lyntogsstop i timen overvandt logikken i at slippe af med nytteløse (for Vejles vedkommende) gennemkørende lyn- og godstog.

Enten det, eller også lugtede vejpolitikere blod og blæste sagen helt ud af proportioner med fokus på fejlslutninger og halve sandheder.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 24/01-24, 11:52
Citat fra: ThomasTT Dato 24/01-24, 00:43
Citat fra: mpp Dato 23/01-24, 22:22Man kunne vel sagtens tænke i både Vejle Fjord og ny Lillebæltsbro. Forskellen mellem de to projekter er at det ene er projekteret og det andet ikke er. Derudover er Vejle Fjord et rent togprojekt, mens Lillebælt også handler om hvad der sker på vejene. Her kunne det dummeste scenarie jo være, at man aflyser Vejle Fjord i forventningen om at der sker noget ved Lillebælt og så aflyser Lillebælt fordi man indser, at nye motorveje ikke lige er sagen.

Skal vi så holde os til de 10 største byer tænker jeg det da handler om at få bedre forbindelser fra Kolding til Aalborg. Shunt om Aarhus, nye højhastighedsbaner, østjyske s-tog og så videre.

Det sagt så handler denne her tråd jo så om de baner, der ikke bliver snakket om og her kunne det være interessant med en nonstop/højhastighedsbane til Nordsjælland langs Helsingørmotovejen. Den kunne så dele sig et sted og køre videre mod hhv Helsingør og Hillerød og så kunne man have lokaltog der kunne køre ind til København. Modsvarer egentligt hvad man har gjort mod Køge/Næstved, hvor man nu kan spare turen med S-toget hvis man skal til København. Laver man så en HH-forbindelse kunne man så koble den på den bane og spare Kystbanen.

lillebælt er sandelig også et jernbaneprojekt. Jeg vil anse en ren jernbanetunnel for måske det mest sandsynlige projekt, hvis ikke det bliver en kombineret løsning.

Vejle fjord er allerede droppet. Man er begyndt at sælge de grunde, der blev eksproprieret for 5-10 år siden. Det laver man ikke om. Det var et tåbeligt projekt, fordi man gik i krig med lokalområdet. Vejle skulle skæres af landets hovedstrækning, til gengæld skulle de have støjen fra broen over et fredet naturområde udenfor byen. 
Vejle skød sig selv i foden. En bane uden om Vejle (som sandsynligvis var blevet en tunnel) ville frigive en masse kapacitet på den eksisterende bane til at kunne etablere et slags S-togssystem Århus - Fredericia. Om ikke andet, så plads til flere stoptog gennem Vejle.

Men nu må man leve med støjen fra gennemkørende godstog og lyntog, der ikke standser i Vejle, fordi det alt andet lige ikke er en vigtig by på linje med Odense eller Århus. Frygten for at måske miste et enkelt lyntogsstop i timen overvandt logikken i at slippe af med nytteløse (for Vejles vedkommende) gennemkørende lyn- og godstog.

Enten det, eller også lugtede vejpolitikere blod og blæste sagen helt ud af proportioner med fokus på fejlslutninger og halve sandheder.

Det virker noget selvmodsigende at mene, at vejle fjord-broen ville frigive en "masse plads", når man samtidig forsøgte at sælge budskabet til vejle, at den stort set ikke skulle bruges. Faktisk var planen jo reelt kun 60 minutters drift Aarhus-Kbh.

Derudover er det vel spørgsmålet, hvad den masse plads skulle bruges til? S-tog giver ikke rigtig nogen mening og slet ikke på en måde, hvor vejle fjord ville gøre en forskel. Der er to af landets 10 største byer og ellers er der kun en enkelt anden relevant station - Hedensted - før man når ind til, hvad der vil dækkes af lokale Aarhus tog. Det ville være fint med regionale tog i faste minuttal, der så kan fordeles sig efter vejle, men det har intet med broen at gøre.

Citat fra: stassc Dato 24/01-24, 03:55
Citat fra: ThomasTT Dato 24/01-24, 01:12Jeg synes ikke at det virker helt logisk, at hillerød-roskilde skulle gøres til noget nær landets største jernbaneprojekt på nuværende tidspunkt, og jeg forstår heller ikke tanken om, at banen skal komme før vejene. Det er de over-fyldte motorveje, der er problemet og potentialet for jernbanen, næppe steder med kun mindre veje.

... (jeg tog resten ud)


Du glemmer imo lidt konceptet "induced demand". Vejene er overfyldte fordi der ikke er alternativer. Hvis du bygger flere veje, saa kommer der flere biler. Hvis du i stedet bygger en togbane, saa flytter folk over, og vejene blir mindre fyldte (saa er der en anden-ordens effekt med at saa flytter nogle togpassagerer tilbage over, men lad os ignorere det)

Og ja, du har ret i at der er store problemer paa indfaldsvejene. Men det betyder ikke der ikke er mangel paa tog i ring6. Rute 600 er overfyldt og langsom, og den i sig selv har et stort nok opland til at give mening til ring6.

Men anyway, denne traad er for ANDRE ruter, daa ring6 har sin egen traad.

Jeg synes personligt lillebaelt og timemodellen er det primaere projekt der mangler. I Jylland er der allerede veje med ekstra kapacitet, saa kan ikke se toge blive rentable der. Paa sjaelland er det primaert omkring KBH der skal goeres noget, samt i Ring6 (med senere henblik paaa gods for HH tunnel)

Jeg tager da netop hensyn til induced demand, når jeg fokuserer på, at alternativerne skal ligge ved de overfyldte veje. Når du ser lillebælt og timemodel som det primære, kan jeg ikke være mere enig, men så forstår jeg heller ikke, hvorfor du ikke ser togene være rentable i jylland og det specifikt med henvisning til, at der allerede er veje med ekstra kapacitet.

Som du jo netop selv skriver, vil kapaciteten blive brugt op. Herudover er der mig bekendt gang i projekter for 20-30-40 milliarder alene for motorveje i jylland. Hertil kommer så alle de senere uundgåelige nye og udvidede tilbringer-veje osv. der i praksis gør motorveje langt dyrere end deres umiddelbare anlæg.   

Thisted-Aalborg. Stor fejl at man nedlagde den bane i 1969.

Hvilke to store byer burde have (en bedre) jernbaneforbindelse?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 25/01-24, 15:01.
Aalborg - Kongerslev
Aalborg - Nibe - Års
her er det godtnok "kun" Aalborg der tæller som storby  ;)

Odder - Hou færge
her er det Århus der er storbyen  ;D

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Ja, man kan selvfølgelig også diskutere om Thisted er en stor by, men den har et meget stort opland, og specielt efter man etablerede Region Nordjylland, er der et stort transportbehov til og fra Aalborg.

Herning til Viborg har en stor potentielle sammen med Aarhus - Hammel - Viborg. Vejle til Kolding kan nøjes med den eksisterende Regionaltog og Xbussen pga. det bakkede landskab.

Citat fra: mgameing123 Dato 22/02-24, 09:17Herning til Viborg har en stor potentielle sammen med Aarhus - Hammel - Viborg. Vejle til Kolding kan nøjes med den eksisterende Regionaltog og Xbussen pga. det bakkede landskab.

Herning - Viborg døde desværre i den store statsbanemassakre i 1971

Eskild

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 22/01-24, 16:40Inspireret af drøftelserne i en anden tråd (om en ny jernbane Roskilde-Hillerød), kunne man jo anlægge en mere overordnet betragtning:

Hvordan ser jernbaneforbindelserne ud mellem Danmarks 10 største byer? Mangler nogle af disse 90 potentielle forbindelser? Har nogle af forbindelserne i dag stor omvejskørsel, som man kunne fjerne?

Penge er jo en knap ressource, så der skal argumenteres godt for sagen/sagerne.

Jeg agter ikke at gennemgå samtlige 90 potentielle forbindelser. Men til inspiration for nogle (og irritation for andre) kan følgende uvidenskabelige meninger meninger jo bringes til torvs:

a) de 10 største byer i Danmark er (i faldende orden) København, Aarhus, Odense, Aalborg, Esbjerg, Randers, Horsens, Kolding, Vejle og Roskilde

b) et par eksempler på eksisterende jernbaneforbindelse uden for megen omvejskørsel: København-Roskilde, Odense-Esbjerg, Randers-Aalborg

c) et par eksempler på eksisterende jernbaneforbindelser med rigtig megen omvejskørsel: København-Aalborg, Roskilde-Aarhus, Odense-Horsens

d) der er ikke nogle af de 10 byer, der ikke er jernbanemæssigt forbundet med hinanden

e) i årenes løb har forskellige planer været fremme om at fjerne nogle af de værste omvejskørsler: e1) Stationerne København, Roskilde og Odense på den ene side og stationerne Horsens, Aarhus, Randers og Aalborg på den anden side ville få store fordele af en jernbanebro over Vejle Fjord. Den plan vil uden tvivl blive gennemført, når vi igen får en rød regering. e2) Stationerne København, Roskilde og Odense på den ene side og stationerne Kolding, Esbjerg, Vejle, Horsens, Aarhus, Randers og Aalborg på den anden side vil få store fordele af den kommende Vestfynsbane, der er færdig om få år. e3) Stationerne København, Roskilde, Odense, Esbjerg, Kolding, Vejle og Horsens på den ene side og stationerne Aarhus, Randers og Aalborg på den anden side ville få store fordele af en udrettet jernbane mellem Horsens og Aarhus. Den plan vil uden tvivl blive gennemført, når vi igen får en rød regering. e4) Stationerne København og Roskilde på den ene side og stationerne Aarhus, Randers og Aalborg på den anden side vil få meget store fordele af en Kattegatforbindelse.

f) der har tidligere eksisteret kortere forbindelser mellem de nævnte 10 byer. Frem til 1971 var der en mere direkte forbindelse fra Aalborg, Randers og Aarhus over Silkeborg til Esbjerg.

Keder man sig, kan man jo begynde at tænke over, hvilke forbindelser man burde bygge, når og hvis man kan finde pengene. Kolding-Vejle f.eks.? Eller Aarhus-Randers (en gammel traver)? Eller .....

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen






Jeg vil personligt mene at hele banen fra Lunderskov mod Padborg (og Tyskland) har undgået alle store danske byer i Sønderjylland; Haderslev, Sønderborg og Aabenraa

Gå op Sider: 1 2 [3]
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak