Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Standardiserede perronhøjder/frirum/kørestrømsspændinger - i USA
Vi  har jævnligt diskuteret hvordan der er lang vej før det bliver simpelt at køre tog på tværs af Europa.
I USA er der godt nok 48 sammenhængende delstater, som hver kunne have forskellige regler, men her er problemet nok snarere at det er forskellige private selskaber med hver deres standarder.
Her er en video der beskriver udfordringerne "overthere":

https://www.youtube.com/watch?v=duASHyreTRg

EU har standardiseret sig på 550 mm og 760 mm platformshøjde / perronshøjde.*

Vi også har en standadiseret (minimum) lastprofil*

At rejse med et enkelt tog på tværs af Europas hovedlinjer bliver stadig nemmere. Som de kommende tjekkiske tog til København og danske og østrigske tog til Amsterdam indikerer..

*på hovedlinjer / TEN-T korridoer

Citat fra: dysharmonica Dato 20/01-24, 11:08EU har standardiseret sig på 550 mm og 760 mm platformshøjde / perronshøjde.*



Det er nok lige ambitiøst nok,at sige at EU "har standardiseret sig". Der er lavet fælles mål, og i Danmark har det været 550 mm i en tre-fire årtier eller længere, men vi har dog stadig perronhøjder mellem 230 og 1000+ mm på fjernbanen. Der er også standarder for perronlængder - men dem bruger vi ikke i Danmark på de store stationer (400 meter), fordi det bliver for dyrt. Dermed  arbejder vi reelt imod standardiseringen på dette (og flere andre) punkter.

Lasse

Men det går den rigtige vej.

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 23/01-24, 09:26..i Danmark har det været 550 mm i en tre-fire årtier eller længere, men vi har dog stadig perronhøjder mellem 230 og 1000+ mm på fjernbanen.

1000 mm!?  Hvor dog?

Den må ikke være nem at komme op af, hvis man falder i..

Standardiserede perronhøjder/frirum/kørestrømsspændinger - i USA
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 23/01-24, 13:07.
Seneste redigering: 23/01-24, 13:11 af Per Holm
Citat fra: Krabsen Dato 23/01-24, 10:16
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 23/01-24, 09:26..i Danmark har det været 550 mm i en tre-fire årtier eller længere, men vi har dog stadig perronhøjder mellem 230 og 1000+ mm på fjernbanen.

1000 mm!?  Hvor dog?

Den må ikke være nem at komme op af, hvis man falder i..


Netredegørelse 2023:
Strkn. 5  Kalundborg (Kb) sp. 6 med 92 cm er godt deroppead (men kun 63 m lang).  ;)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 23/01-24, 13:07Netredegørelse 2023:
Strkn. 5  Kalundborg (Kb) sp. 6 med 92 cm er godt deroppead (men kun 63 m lang).  ;)
Altså spor 6, som i pakhussporet? :P


Gå op Sider:[1]
DSB MO 1822

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak