Citat fra: Niels Bak Dato 22/01-24, 16:31Selvfølgelig skal det regnes igennem inden en endelig beslutning. Men det kræver jo der er et pres for at få sat de beregninger og undersøgelser i gang.
Jeg er faktisk i gang med at lave en 3D-cad model, for at belyse jordarbejder ud fra længdeprofilet. Der ligger mere end hvad folk kan se i avisen, journalisten ville gøre det bredt forståeligt, hvorfor alle detaljerne er udeladt.
Prisen på 3,5 mia. er fremkommet ved at letbanen i Ring 3 koster 88 mio kr/km og ganget på Ølstykkebanens længde giver 3,5 mia. kr.
Til sammenliging koster renoveringen af Østbanen 22 mio kr/km, hvor du får en helt ny sporkasse, sporskifter, overkørsler og diverse blødbund + dæmningsudskiftninger + grøftearbejder.
Så der er 66 mio. kr / km tilbage til sikringsanlæg, jordarbejder, perroner og broer.
Citat fra: Niels Bak Dato 22/01-24, 16:31Og så tror jeg man skal tage et grundlæggende valg fra starten om banen skal kunne bruges til evt godstrafik fra en HH-forbindelse. Jeg er lidt usikker på om de to er særlig kompatible. En bane med passagerdrift for øje skal så langt ind i bymidterne som muligt - fx tværs gennem Slangerup og Ølstykke - og så er der en støjdebat, som skal tages ift godstog. Desuden ville godsdrift uden tvivl kræve dobbeltspor, og dermed skulle man i hvert fald forbedede broer mv til dette, ligesom der bør laves en arealreservation, så der ikke bliver bygget nyt helt tæt på banen.
Ret beset er det billigst at anlægge som en enkeltsporet lokalbane med op til 2,5 % stigning.
Bliver høj godstrafik aktuelt, så er merprisen for at udjævne bakkerne til 1,56 % ringe - men de ekstraomkostninger skal et HH-projekt naturligvis betale.
Sporbærende broer er simple nok i forhold til dobbeltspor, der skal blot være plads til en ny bro ved siden af. (Se S-banens bro over Frederikssundsvej ved Egedal station, den er bygget på præcis samme måde)
Mere kritisk er vejbærende broer (som der ikke er mange af på linjeføringen), da disse skal have plads til 2 spor under brodækket.
Et andet brospørgsmål er de to vejbærende broer mellem Trekroner og Roskilde. Skal de udvides?
Heldigvis ikke, da broen for rute 6, er forberedt for et femte spor (det er indtegnet på de oprindelige tegninger af broen)
Og den anden bro har tilpas nok plads, mellem de 4 spor og brofæstet, til et ekstra spor (med en lille støttevæg, for skråningen)