Citat fra: Togiudlandet Dato 11/01-24, 12:41Citat fra: TWB Dato 11/01-24, 10:06Citat fra: Togiudlandet Dato 11/01-24, 08:26Citat fra: Jens Hansen Dato 11/01-24, 07:44Når f.eks. Banedamark udarbejder projekter og skal angive en samfundsgevinst så bruges samfundsøkonomiske enhedspriser;
https://www.man.dtu.dk/myndighedsbetjening/teresa-og-transportoekonomiske-enhedspriser
scroll ned så kommer "samfundsøkonomiske priser". Klik og et regneark åbnes.
Her kan ses at "forsinkelsestid" er 329 kr. per persontime hvis det er bolig - arbejde rejse.
JH
Jeg gætter nu, men jeg kunne godt forestille mig, at der i gennemsnitsprisen for motorvejen også indgår prisen for redningsmandskab, sygehus, genoptræning, sygedagpenge osv, da mange af forsinkelserne på en motorvej opstår efter en ulykke med større eller mindre personskade.
Sådan noget er jo kun en del af jernbanen ved en personpåkørsel - heldigvis er de fleste forsinkelser på jernbanen jo uden personskader.
Jeg kender ikke svaret.
Men jeg tvivler på at et "alm." uheld i myldrertiden indebærer store udgifter til hospital, genoptræning m.m.
Man laver betegninger over hvad et uheld koster på de parametre du nævner.
Men her ser man - som er jeg vidende - hvad uheldet koster samfundet i forhold til de involverede i uheldet.
Den "spildtid" andre får grundet et uheld indregnes ikke i sådanne opgørelser.
Her er det alene hvad samfundet mister af timer som kunne bruges enten til arbejde eller fritid.
Hvilket vel er fair nok?
Jeg ved ikke om det er fair eller ikke - egentlig var spørgsmålet et forsøg på at få noget sammenligneligt (hvad er prisen for en times lukning af fx Køge Bugt Motorvejen i myldretiden og hvad er prisen for en times lukning af fx Høje Taastrup-København H jernbanen i myldretiden), men det kan jeg forstå ikke eksisterer eller ikke er nogen, der kender til
Beregningsgrundlaget er der, i og med at der er en standardtakst for en times forsinkelse for en person. Og den vil være det samme for en togpassager som for en bilist, uanset sofisterierne i den her tråd. (jeg kan ikke huske om erhvervsrejsende/folk på job tæller med en anden takst end pendlere og andre rejsende og det kan give en forskel, da der er færre af dem i toget. Men det ændrer ikke på at beregningsgrundlaget er der)
Så prisen vil komme an på, hvor mange biler/togrejsende der er på en givet strækning på det tidspunkt, og her kan de mest befærdede jernbanestrækninger godt konkurrere med motorvejene. Jeg har umiddelbart kun kunnet finde lidt gamle tal, men før Ringstedbanens åbning havde Vestbanen ca. 90.000 daglige passagerer ind mod København, hvor Køge Bugt motorvejen havde omkring 100.000 biler i døgnet. (de to er ikke umiddelbart sammenlignelige, da biltrafik mod Roskilde er dækket af Holbækmotorvejen mens togtrafik mod Køge er dækket af Køge Bugt S-banen. Det er/var blot de to mest trafikerede hhv vej og bane på det tidspunkt)
Man kan så godt lave et gennemsnit som et groft standardmål, som man åbenbart har gjort for motorvejene. Jeg har ikke set beregningen lavet for jernbanen, men det ville vel være relativt enkelt.