Som nævnt kom Østbanens spormodernisering etape 2 Faxe Ladeplads - Hårlev i gang til tiden, og her er lidt fra fri bane syd for Faxe Syd:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Tog mod Faxe Ladeplads langs Stengårdsvej, 28.04.2023 (nm). Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Udskiftning af sporkasse ved Stengårdsvej, 23.10.2023 (OCMP). Hele spormoderniseringsprojektet vel beskrevet i ekspropriationskommissionens besigtigelsesprotokoller, der kan læses her:
https://komoe.dk/besigtigelsesprotokoller/2022-besigtigelsesprotokoller/ - søgeord "Østbanen". Heraf fremgår om Faxe Syd Station:
Citat fra: Niels Munch Dato 10/10-23, 09:31"Faxe Syd Station
På Faxe Syd Station skal der bygges et nyt krydsningsspor og sporskifte, samt en ny midtliggende sideperron til betjening af spor 2. Der etableres adgang til den nye perrons nordlige ende via en ny sporovergang.
Den eksisterende perron ved spor 1, langs Gammel Strandvej, afkortes i den nordlige ende og forlænges i sydlige ende, så den er beliggende overfor den nye midtliggende perron. Der etableres nye rampeadgange i nordlig ende for begge perroner. Den eksisterende trappe fra fodgængerovergangen ved Gammel Strandvej til den eksisterende perron bevares. Den eksisterende aptering fordeles på de 2 perroner og suppleres med ny belysning og ny skiltning."
Spor 2 i Faxe Syd blev engang i "nullerne" reduceret til opstillingsspor:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Faxe Syd med tog mod Ladepladsen, 09.03.2016 (nm).I f.m. sporrenoveringen retableres Faxe Syd som krydsningsstation:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Faxe Syd under ombygning, 30.10.2023 (OCMP).Tak til Ole Plum for opfølgningen; flere af Ole's gode billeder fra projektet kan - som nævnt tidligere i tråden - findes på Facebook.
Spændende, om TV2 Øst producerer flere end de hidtidige 3 afsnit om "
Østbanens forvandling".
Etape 3, Rødvig-linien, der påbegyndes i 2024, byder nok på en del blødbundsudfordringer, ligesom flytningen af Rødvig Station til nord for Vemmetoftevej bliver værd at følge.
Bedste hilsener
Niels