Citat fra: Henrik Winther Dato 3/01-24, 21:42Godaften!
Jeg bor i en forstad til Aarhus, hvor der ingen busser er, og hvor biltransport til banegården er utroligt besværlig og parkering stort set umulig, og til gengæld utroligt dyr. Jeg er holdt op med at tage toget af disse årsager. At Aarhus H ligger det "rigtige sted" er jeg ikke enig i. Den skal ligge hvor man kan parkere sin bil, eller komme til lynhurtigt ad de store ringveje. Derfor bør den (eller de) ligge et sted i Viby (og Brabrand), hvor letbanen/BRT-busser med 2 minuttersdrift kører passagererne til midtbyen/nordbyen. At ombygge Aarhus H med sporsænkning er totalt spild af milliarder (og vil give driftsforstyrrelser i årevis), når man kunne lave en lang perron i Kongsvang og Brabrand næsten "gratis". Det kræver selvfølgelig en shunt. Den ville formentlig også gøre den internationale godstransport mere rentabel. Det virker skørt på mig, at man bygger ny bane over Fyn for at spare ganske få minutter. For mig er det den samlede transporttid der tæller. Og i det regnskab fylder tiden ind til Aarhus H og tilbage voldsomt meget. Det tager i hvert fald 45 minutter hver vej og koster en formue i parkering eller taxa. For Aalborggenserne der skal til Kolding eller København vil denne shunt-løsning sikkert betyde en langt større rejsetidsreduktion end fx det milliarddyre tiltag over Fyn eller omkring Ringsted.
Banegårde skal ligge i centrum. Hvis selv et center for offentlig transport skal lægges ud, hvor der er plads til parkering, så skal alt jo flyttes ud af byen og lægges på parkeringspladser. og hvorfor så overhovedet have en jernbane? Det var tendensen i 6o-70-80 erne, hvor alt skulle flyttes ud og langt fra alting, bilen var konge, midtbyer var slum og jernbaner noget man nedlagde.
I dag drukner man i veje og biler. jo flere veje, der bygges jo mere falder fremkommeligheden. Jernbanen er den eneste løsning, der kan forbinde centrum af de større byer med hinanden og mindre byer ind til de større. Hvis den bare skal køre rundt uden for byerne, er den ikke meget værd.
Dermed ikke sagt, at det ikke er en relevant problemstilling, hvordan bilister kommer med toget i de større byer. Men du skriver jo næsten løsningen selv, når du nævner viby. Hvorfor flytte banegården til Viby, hvis du kan opnå det samme, hvis bare toget standsede i Viby? Det gør de fleste tog efterhånden, og det kan meget vel være, at også lyntog til københavn vil stoppe i Viby efter yderligere 10-20 års udvikling i Aahurs. Medmindre man finder andre løsninger, fx en shunt-forbindelse ude ved motorvejen, så kbh-aalborg tog kører udenom Aarhus, men med stop fx i Skanderborg med sigte på bilister fra Aarhus.
Banen på vestfyn er et virkelig godt projekt, og glædeligt, at politikerne forstår det. Den bygges ved en motorvej, og er derfor nem at vedtage, den kan skaffe timetog til både Esbjerg, Herning, og Aarhus. Den betyder en enorm udvidelse af kapaciteten, fordi man kan få de hurtige tog - mange hurtige tog - forbi de langsommere. Uden denne bane kan man ikke udvide driften uden at nedlægge en hel stribe stationer og afvikle lokal togdrift, netop som den står til at blive meget mere vigtig.