Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Snerydningstog?
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5
Snerydningstog?
Af Svend. 3/01-24, 20:26.
Seneste redigering: 3/01-24, 20:28 af Svend
Citat fra: Jens, Fredericia Dato  3/01-24, 15:33
Citat fra: Svend Dato  3/01-24, 15:30
Citat fra: Per Holm Dato  3/01-24, 13:51
Citat fra: Jens, Fredericia Dato  3/01-24, 12:41Benyt så få sporskifter som muligt, bemand de få vitale sporskifter der er nødvendige for at opretholde driften med personale med kost og lad være med at benytte vigespor?

Mvh. Jens

Bemand med hvem: Hjemmeværnet eller har du nogen andre i tankerne?

Problemet er, at de personalegrupper man tidligere kunne sætte ind, ikke længere er til stede.


Men der ER jo personale klar til arbejdet med sporskifterne jf. pressemeddelelse fra i dag:

"Banedanmark er forberedt til snestorm sammen med jernbanevirksomhederne. Vi følger altid DMI's vejrprognoser, og når vinteren viser tænder, er vi klar med opvarmede sporskifter og kolleger, der kan fjerne de op til 15 kg tunge isklumper, der sætter sig fast i sporskifterne," siger områdechef i Trafik, Nicolai Smidt Sigsgaard.

https://www.bane.dk/Nyt-fra-Banedanmark/Kopi-af-AArets-foerste-varsel-om-sne-og-storm

Mvh. Jens

Det er jo dejligt at høre, men jeg er nu ikke så sikker på, om de der udtaler sig, ved ret meget mere (eller har mere erfaring i trafikafvikling ved snefygning)  end gennemsnittet her på jernbanen.dk.     :D  :D

Snerydningstog?
Af andersj, Aalborg. 3/01-24, 22:33.
Det der irriterer mig mest er at man lukker ned for alt mellem Aarhus og Aalborg, fordi "man ikke kan komme ud af Aarhus mod nord". Nordjyske Jernbaner kører også efter søndagskøreplan, så de betjener heller ikke Aalborg-Skørping eller Lindholm-Aalborg Lufthavn.

Altså man kunne sikkert godt køre til Skørping eller måske Hobro eller Randers i dag fra Aalborg - til nøds med NJ's tog og en lods fra DSB syd for Skørping. Men der er efterhånden kun en løsning på selv det mindste problem = indstille togdriften komplet. Havde DSB stadig kørt til Frederikshavn, var driften sikkert også indstillet helt fra Aarhus til Frederikshavn.

Det der irriterer mig næstmest er at Banedanmark så sent som i går skriver at de er tip top forberedte med opvarmede sporskifter og personale i marken. Men der var da seks mand igang i eftermiddags på Aalborg banegård med at rydde sne på perronerne.

Anders

Snerydningstog?
Af larsht, København. 3/01-24, 23:28.
Citat fra: andersj Dato  3/01-24, 22:33Det der irriterer mig mest er at man lukker ned for alt mellem Aarhus og Aalborg, fordi "man ikke kan komme ud af Aarhus mod nord". Nordjyske Jernbaner kører også efter søndagskøreplan, så de betjener heller ikke Aalborg-Skørping eller Lindholm-Aalborg Lufthavn.

Altså man kunne sikkert godt køre til Skørping eller måske Hobro eller Randers i dag fra Aalborg - til nøds med NJ's tog og en lods fra DSB syd for Skørping. Men der er efterhånden kun en løsning på selv det mindste problem = indstille togdriften komplet. Havde DSB stadig kørt til Frederikshavn, var driften sikkert også indstillet helt fra Aarhus til Frederikshavn.

Jeg kan forstå du har stor indsigt i emnet. Er det noget du vil delagtiggøre os i, hvordan man rent praktisk kunne løse dagen udfordringer?

Mvh
Lars

Snerydningstog?
Af andersj, Aalborg. 4/01-24, 00:04.
Citat fra: larsht Dato  3/01-24, 23:28
Citat fra: andersj Dato  3/01-24, 22:33Det der irriterer mig mest er at man lukker ned for alt mellem Aarhus og Aalborg, fordi "man ikke kan komme ud af Aarhus mod nord". Nordjyske Jernbaner kører også efter søndagskøreplan, så de betjener heller ikke Aalborg-Skørping eller Lindholm-Aalborg Lufthavn.

Altså man kunne sikkert godt køre til Skørping eller måske Hobro eller Randers i dag fra Aalborg - til nøds med NJ's tog og en lods fra DSB syd for Skørping. Men der er efterhånden kun en løsning på selv det mindste problem = indstille togdriften komplet. Havde DSB stadig kørt til Frederikshavn, var driften sikkert også indstillet helt fra Aarhus til Frederikshavn.

Jeg kan forstå du har stor indsigt i emnet. Er det noget du vil delagtiggøre os i, hvordan man rent praktisk kunne løse dagen udfordringer?

Forberedelse. Det er klart at der ikke er ret meget der kan lade sig gøre på selve dagen, når man kun har en enkelt MF stående i Aalborg og togpersonale sandsynligvis er sendt hjem. Men man kan jo godt have en plan b klar, som ikke bare er total kapitulation.

Et problem hos NT/Nordjyske Jernbaner er også at man ikke har en reduceret køreplan der som minimum inkluderer drift af Aalborg-Skørping, så man ikke bare går til søndagskøreplan. Søndagskøreplanen har også utilstrækkelig drift i morgentimerne for dem der skal møde tidligt.
Men så kunne man i det mindste have mulighed for at drifte Aalborg-Skørping da DSB gav op.

Alt ovenstående er selvfølgelig baseret på det der er udmeldt om at det kun er i Aarhus der er så store problemer med sne at togdrift ikke er muligt.

Anders

Snerydningstog?
Af larsht, København. 4/01-24, 00:59.
Citat fra: andersj Dato  4/01-24, 00:04
Citat fra: larsht Dato  3/01-24, 23:28
Citat fra: andersj Dato  3/01-24, 22:33Det der irriterer mig mest er at man lukker ned for alt mellem Aarhus og Aalborg, fordi "man ikke kan komme ud af Aarhus mod nord". Nordjyske Jernbaner kører også efter søndagskøreplan, så de betjener heller ikke Aalborg-Skørping eller Lindholm-Aalborg Lufthavn.

Altså man kunne sikkert godt køre til Skørping eller måske Hobro eller Randers i dag fra Aalborg - til nøds med NJ's tog og en lods fra DSB syd for Skørping. Men der er efterhånden kun en løsning på selv det mindste problem = indstille togdriften komplet. Havde DSB stadig kørt til Frederikshavn, var driften sikkert også indstillet helt fra Aarhus til Frederikshavn.

Jeg kan forstå du har stor indsigt i emnet. Er det noget du vil delagtiggøre os i, hvordan man rent praktisk kunne løse dagen udfordringer?

Forberedelse. Det er klart at der ikke er ret meget der kan lade sig gøre på selve dagen, når man kun har en enkelt MF stående i Aalborg og togpersonale sandsynligvis er sendt hjem. Men man kan jo godt have en plan b klar, som ikke bare er total kapitulation.

Et problem hos NT/Nordjyske Jernbaner er også at man ikke har en reduceret køreplan der som minimum inkluderer drift af Aalborg-Skørping, så man ikke bare går til søndagskøreplan. Søndagskøreplanen har også utilstrækkelig drift i morgentimerne for dem der skal møde tidligt.
Men så kunne man i det mindste have mulighed for at drifte Aalborg-Skørping da DSB gav op.

Alt ovenstående er selvfølgelig baseret på det der er udmeldt om at det kun er i Aarhus der er så store problemer med sne at togdrift ikke er muligt.
Så håber jeg da inderligt at du har husket at delagtiggøre DSB, Nordjyske Jernbaner og Banedanmark i dine betragtninger - i stedet for bare at udbrede dig inde i dette forum, måske i et forsøg på at lyde smart, men et sted hvor det ingen forskel gør......

Mvh
Lars

Snerydningstog?
Af TWB. 4/01-24, 05:58.
Citat fra: Gustav Hansen Dato  3/01-24, 16:26[quote

Nu har letbaner jo ikke de samme evner som normale tog når det kommer til den slags. Letbanetog er ikke udstyret med sneplov, og har ikke sådan lige adgang til dem, i modsætning til Banedanmark.
Tilsyneladende kan sporvognwme i Prag godt rydde sne

https://www.facebook.com/reel/1127350651583254?s=yWDuG2&fs=e

Snerydningstog?
Af mikkelwf. 4/01-24, 07:29.
Citat fra: larsht Dato  4/01-24, 00:59
Citat fra: andersj Dato  4/01-24, 00:04
Citat fra: larsht Dato  3/01-24, 23:28
Citat fra: andersj Dato  3/01-24, 22:33Det der irriterer mig mest er at man lukker ned for alt mellem Aarhus og Aalborg, fordi "man ikke kan komme ud af Aarhus mod nord". Nordjyske Jernbaner kører også efter søndagskøreplan, så de betjener heller ikke Aalborg-Skørping eller Lindholm-Aalborg Lufthavn.

Altså man kunne sikkert godt køre til Skørping eller måske Hobro eller Randers i dag fra Aalborg - til nøds med NJ's tog og en lods fra DSB syd for Skørping. Men der er efterhånden kun en løsning på selv det mindste problem = indstille togdriften komplet. Havde DSB stadig kørt til Frederikshavn, var driften sikkert også indstillet helt fra Aarhus til Frederikshavn.

Jeg kan forstå du har stor indsigt i emnet. Er det noget du vil delagtiggøre os i, hvordan man rent praktisk kunne løse dagen udfordringer?

Forberedelse. Det er klart at der ikke er ret meget der kan lade sig gøre på selve dagen, når man kun har en enkelt MF stående i Aalborg og togpersonale sandsynligvis er sendt hjem. Men man kan jo godt have en plan b klar, som ikke bare er total kapitulation.

Et problem hos NT/Nordjyske Jernbaner er også at man ikke har en reduceret køreplan der som minimum inkluderer drift af Aalborg-Skørping, så man ikke bare går til søndagskøreplan. Søndagskøreplanen har også utilstrækkelig drift i morgentimerne for dem der skal møde tidligt.
Men så kunne man i det mindste have mulighed for at drifte Aalborg-Skørping da DSB gav op.

Alt ovenstående er selvfølgelig baseret på det der er udmeldt om at det kun er i Aarhus der er så store problemer med sne at togdrift ikke er muligt.
Så håber jeg da inderligt at du har husket at delagtiggøre DSB, Nordjyske Jernbaner og Banedanmark i dine betragtninger - i stedet for bare at udbrede dig inde i dette forum, måske i et forsøg på at lyde smart, men et sted hvor det ingen forskel gør......

Undskyld, men synes du selv sådan en kommentar bidrager med noget positivt?
Du har INTET brugbart eller konstruktivt sagt.

Citat fra: larsht Dato  4/01-24, 00:59
Citat fra: andersj Dato  4/01-24, 00:04
Citat fra: larsht Dato  3/01-24, 23:28
Citat fra: andersj Dato  3/01-24, 22:33Det der irriterer mig mest er at man lukker ned for alt mellem Aarhus og Aalborg, fordi "man ikke kan komme ud af Aarhus mod nord". Nordjyske Jernbaner kører også efter søndagskøreplan, så de betjener heller ikke Aalborg-Skørping eller Lindholm-Aalborg Lufthavn.

Altså man kunne sikkert godt køre til Skørping eller måske Hobro eller Randers i dag fra Aalborg - til nøds med NJ's tog og en lods fra DSB syd for Skørping. Men der er efterhånden kun en løsning på selv det mindste problem = indstille togdriften komplet. Havde DSB stadig kørt til Frederikshavn, var driften sikkert også indstillet helt fra Aarhus til Frederikshavn.

Jeg kan forstå du har stor indsigt i emnet. Er det noget du vil delagtiggøre os i, hvordan man rent praktisk kunne løse dagen udfordringer?

Forberedelse. Det er klart at der ikke er ret meget der kan lade sig gøre på selve dagen, når man kun har en enkelt MF stående i Aalborg og togpersonale sandsynligvis er sendt hjem. Men man kan jo godt have en plan b klar, som ikke bare er total kapitulation.

Et problem hos NT/Nordjyske Jernbaner er også at man ikke har en reduceret køreplan der som minimum inkluderer drift af Aalborg-Skørping, så man ikke bare går til søndagskøreplan. Søndagskøreplanen har også utilstrækkelig drift i morgentimerne for dem der skal møde tidligt.
Men så kunne man i det mindste have mulighed for at drifte Aalborg-Skørping da DSB gav op.

Alt ovenstående er selvfølgelig baseret på det der er udmeldt om at det kun er i Aarhus der er så store problemer med sne at togdrift ikke er muligt.
Så håber jeg da inderligt at du har husket at delagtiggøre DSB, Nordjyske Jernbaner og Banedanmark i dine betragtninger - i stedet for bare at udbrede dig inde i dette forum, måske i et forsøg på at lyde smart, men et sted hvor det ingen forskel gør......

Man behøver næppe delagtiggøre aktørerne i hvad man kan. Jeg er sikker på, at det ikke vil tage "driften" mange minutter, at udpege de par sporskifter i Aarhus, Langå og Aalborg, der skal holdes åbne for at kunne køre en afgang i timen mellem Aarhus og Aalborg og evt ud mod Struer.
Spørgsmålet er mere, om "driften" får lov, og om opretholdelse af togdriften i virkeligheden er noget man målstyres efter.

Lasse

Snerydningstog?
Af kme. 4/01-24, 08:43.
De ligger på gulvet og ruller af grin hos ÖBB. "Sne? Det der?!"

Snerydningstog?
Af Overbanemesteren. 4/01-24, 08:57.
Hvis sporskifter i Aarhus ikke kan omstilles, kunne de så ikke bare rettes op til indkørsel/udkørsel i spor "et eller andet,"
og så pendulkørsel med en togstamme ad ét spor - "højre eller venstre" - Aarhus mod Aalborg

Snerydningstog?
Af larsht, København. 4/01-24, 09:42.
Citat fra: mikkelwf Dato  4/01-24, 07:29Undskyld, men synes du selv sådan en kommentar bidrager med noget positivt?
Du har INTET brugbart eller konstruktivt sagt.
Bidrager med noget positivt? Hmmm, jeg ved ikke hvor meget "jeg forstår ikke at man ikke bare har gjort sådan her" bidrager med noget positivt - men det er selvfølgeligt lidt ærgerligt at få at vide på en subtil måde at man muligvis er et brokkehovede.
Til gengæld har jeg ikke blameret mig med bedrevidende "man skulle bare have gjort sådan her" på bagkant - med den "ekspertviden" der er her i gruppen må nogle da snart være klar til at åbne en alternativ jernbane  ;)

Mvh
Lars

Snerydningstog?
Af Togiudlandet. 4/01-24, 10:06.
Seneste redigering: 4/01-24, 10:08 af Togiudlandet
Citat fra: larsht Dato  4/01-24, 09:42
Citat fra: mikkelwf Dato  4/01-24, 07:29Undskyld, men synes du selv sådan en kommentar bidrager med noget positivt?
Du har INTET brugbart eller konstruktivt sagt.
Bidrager med noget positivt? Hmmm, jeg ved ikke hvor meget "jeg forstår ikke at man ikke bare har gjort sådan her" bidrager med noget positivt - men det er selvfølgeligt lidt ærgerligt at få at vide på en subtil måde at man muligvis er et brokkehovede.
Til gengæld har jeg ikke blameret mig med bedrevidende "man skulle bare have gjort sådan her" på bagkant - med den "ekspertviden" der er her i gruppen må nogle da snart være klar til at åbne en alternativ jernbane  ;)

Måske kunne det være skrevet på en lidt bedre måde, men jeg opfattede det nu som tanker og undren over jernbanen. Oplæg til diskussion eller at lære lidt om, hvorfor DSB/Banedanmark gør, som de gør - netop det formålet med dette forum vel er? Jeg tænkte slet ikke på bedrevidenhed, men det gør jeg når visse andre debattører skriver her i forumet. Ingen nævnt, ingen glemt.

Men det er måske på tide at finde ud af, hvad formålet med det her forum er. Hvad må man skrive, og nok især hvem må skrive? Eller er det på tide at nedlægge dette forum? Vi har jo desværre før set, at nytilkomne har skrevet noget forkert eller spurgt om noget, som gamle, bedrevidende debattører mente, var helt hen i vejret eller noget man bare kunne google. De forstår slet ikke, at det måske er en jernbaneinteresseret 15 årig, der spørger eller deler tanker - en som slet ikke har samme erfaring som en 70 årig.

Vi kunne nok alle trænge til at se indad.


Snerydningstog?
Af Petteri. 4/01-24, 10:15.
Citat fra: Overbanemesteren Dato  4/01-24, 08:57Hvis sporskifter i Aarhus ikke kan omstilles, kunne de så ikke bare rettes op til indkørsel/udkørsel i spor "et eller andet,"
og så pendulkørsel med en togstamme ad ét spor - "højre eller venstre" - Aarhus mod Aalborg

Jeg hørte at der kun kunne sættes togvej til/fra spor 2 i Aarhus, og togvejen kunne kun sættes til sydlig retning.

Snerydningstog?
Af frederikhk. 4/01-24, 10:23.
Er der så nogle der ved om snerydningstogene kom i aktion overhovedet? Jeg må indrømme jeg ikke helt forstår meningen med dem hvis man alligevel ikke kan holde sporskifter fri for sne og is, selv hvis det kun er vitale sporskifter og timedrift.

Snerydningstog?
Af Frank Poulsen. 4/01-24, 14:12.
Jeg forstår godt nogle undrer sig over nogle ting. Men jeg tror også, som bosiddende på Sjælland i regn og rusk og ikke set meget sne før en smule til morgen, at man nok skal være i selve området for at forstå hvor voldsomt det er/var, og så virker det ikke rigtig lige så godt at se ting i nyhederne som hvis man reelt er ude i det. Hvor meget ramaskrig havde der ikke været hvis IC3 tog holdt fast med flere hundrede ombord flere steder undervejs på strækningen... Nok noget større end de mange km kø på motorvejen som trods alt også har givet en del medieomtale. Men havde flere tog holdt der så var der ikke gået 12-15 timer før medierne for alvor tog det op...

Men fordi nogle stiller spørgsmål til hvordan driften er, behøver man vel ikke få at vide man bare kan gå til Banedanmark hvis man er så klog? Fordi man har ideer eller forslag eller tanker... Det er vel netop det et åbent forum er til. Så længe man så også modtager evt konstruktive svar på hvorfor det evt ikke er sådan, hvis nogen har den reelle viden.

Men generelt kan jeg godt følge undren over man ofte tager hele linjer ud af drift og ikke gør mere ud af deldrift i nogle situationer. Men lige i går eftermiddags/aftes virker det til at det midt og østjydske var meget voldsomt. Og nok også noget mere voldsommere end os fra andre landsdele lige går og tror. Men jeg kan da godt være nysgerrig på spørgsmålet om sneplovene. Har de været ude og rydde op inden opstarten i dag?

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak