Citat fra: Danskjävlar Dato 3/01-24, 13:04Citat fra: Thorfinn Dato 2/01-24, 20:45og rigtig genialt bliver det hvis Snälltåg køber netop de IC1 vogne som DSB/DB allerede slæber til Hamborg og tilbage. Vognene er allerede tunnelgodkendt.
En brush-up af tysk 80er-design er dog tiltrængt.
Det bliver nok af Snälltågets eksisterende design med Interregio vogne. Snälltåget har allerede nogle af deres med som siddevogne i deres nattog gennem Danmark, så de burde klare situationen rigtig godt.
For god ordens skyld, så er der tale om forskellige vogntyper. Tyske Interegio vogne er generelt ikke tunnelgodkendte i Danmark. Dem DSB kører med er DB IC-vogne (af de litra, der ER tunnelgodkendte). Snälltågets vogne er enten tunnelgodkendte liggevogne eller deres siddevogne, der er tidligere DB kupe-vogne, men som fik tunnelgodkendelse ved ombygningen til storrumsvogne.
SJs nattog kæmper jo fortsat på at få siddevogne godkendt til tunnelkørsel - her er der tale om tidligere DB Interegio vogne.
Størstedelen af de tyske Interregiovogne er iøvrigt købt af Flixtrain, der har bygget dem om til storrumsvogne med ny indretning. De vogne, der udrangeres i det tyske er Intercity vogne - og formentlig i førsteo mgang dem, der ikke er tunnelgodkendte eller har andre begrænsninger.
Lasse