Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Snälltåget vil køre Helsingør-Aarhus fra K27
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 5
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  2/01-24, 08:54Dette her er måske en lille genialitet fra Snälltågets side.

godt set.
og rigtig genialt bliver det hvis Snälltåg køber netop de IC1 vogne som DSB/DB allerede slæber til Hamborg og tilbage. Vognene er allerede tunnelgodkendt.
En brush-up af tysk 80er-design er dog tiltrængt.

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  2/01-24, 08:54Dette her er måske en lille genialitet fra Snälltågets side.
Anmeldelsen til Jernbanenævnet skal jo sikre, at der ikke skabes "ubalance i en kontrakt om offentlig tjeneste" - altså at Snälltåget ikke underminerer en kontrakt med DSB, og at DSB ikke underminerer mulighederne for fri trafik.
På tidspunktet, der er ansøgt, var der ingen kontrakt med DSB gældende efter december 2024.
Derfor bliver det ret spændende at se, hvordan man vil håndtere f.eks DSBs Orangebilletter i forhold til Snälltågets forventede kørsler, hvordan sporarbejde planlægges af Banedanmark, hvem der skal tømme toiletter i Aarhus osv osv. Jeg ved godt, at der er gode processer for tildeling af kapacitet, men det må formodes, at der kan komme en del diskussioner, hvis DSB får "mere" end Snälltåget, da DSBs kontrakt jo først er godkendt EFTER Snälltåget har meldt ud.

Al offentlige service trafik udløber jo på et tidspunkt ligegyldigt om det er baseret på PSO/Trafikkontrakt eller udbud. Så det giver grundlæggende ikke mening at se det sådan og vel heller ikke funderet i noget jura noget sted?

De tre tog om dagen skal der nok findes plads til, det vil ikke være første gang at der søges om kørsel til fri trafik og at andre tog flyttes for at få plads til dem.
Indtil nu har de fleste ansøgning dog ikke afstedkommet andet end en køreplan der aldrig blev kørt.

Snälltåget vil køre Helsingør-Aarhus fra K27
Af bth. 3/01-24, 08:14.
Seneste redigering: 3/01-24, 11:05 af Tommy Nilsson
Citatgodt set.
og rigtig genialt bliver det hvis Snälltåg køber netop de IC1 vogne som DSB/DB allerede slæber til Hamborg og tilbage. Vognene er allerede tunnelgodkendt.
En brush-up af tysk 80er-design er dog tiltrængt.

ahh, er de nu også fuldt ud godkendte til tunnelkørsel ?  Vandrørne siger at de ikke må indsættes i Nattog, og taler vandrørne sandt så vil man som jernbanevirksomhed ikke få fuld flexibilitet hvis man kører med disse vogne.
/Bjørn

Citat fra: Thorfinn Dato  2/01-24, 20:45og rigtig genialt bliver det hvis Snälltåg køber netop de IC1 vogne som DSB/DB allerede slæber til Hamborg og tilbage. Vognene er allerede tunnelgodkendt.
En brush-up af tysk 80er-design er dog tiltrængt.

Det bliver nok af Snälltågets eksisterende design med Interregio vogne. Snälltåget har allerede nogle af deres med som siddevogne i deres nattog gennem Danmark, så de burde klare situationen rigtig godt.

Citat fra: Danskjävlar Dato  3/01-24, 13:04
Citat fra: Thorfinn Dato  2/01-24, 20:45og rigtig genialt bliver det hvis Snälltåg køber netop de IC1 vogne som DSB/DB allerede slæber til Hamborg og tilbage. Vognene er allerede tunnelgodkendt.
En brush-up af tysk 80er-design er dog tiltrængt.

Det bliver nok af Snälltågets eksisterende design med Interregio vogne. Snälltåget har allerede nogle af deres med som siddevogne i deres nattog gennem Danmark, så de burde klare situationen rigtig godt.

For god ordens skyld, så er der tale om forskellige vogntyper. Tyske Interegio vogne er generelt ikke tunnelgodkendte i Danmark. Dem DSB kører med er DB IC-vogne (af de litra, der ER tunnelgodkendte). Snälltågets vogne er enten tunnelgodkendte liggevogne eller deres siddevogne, der er tidligere DB kupe-vogne, men som fik tunnelgodkendelse ved ombygningen til storrumsvogne.

SJs nattog kæmper jo fortsat på at få siddevogne godkendt til tunnelkørsel - her er der tale om tidligere DB Interegio vogne.
Størstedelen af de tyske Interregiovogne er iøvrigt købt af Flixtrain, der har bygget dem om til storrumsvogne med ny indretning. De vogne, der udrangeres i det tyske er Intercity vogne - og formentlig i førsteo mgang dem, der ikke er tunnelgodkendte eller har andre begrænsninger.

Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  3/01-24, 15:35
Citat fra: Danskjävlar Dato  3/01-24, 13:04
Citat fra: Thorfinn Dato  2/01-24, 20:45og rigtig genialt bliver det hvis Snälltåg køber netop de IC1 vogne som DSB/DB allerede slæber til Hamborg og tilbage. Vognene er allerede tunnelgodkendt.
En brush-up af tysk 80er-design er dog tiltrængt.

Det bliver nok af Snälltågets eksisterende design med Interregio vogne. Snälltåget har allerede nogle af deres med som siddevogne i deres nattog gennem Danmark, så de burde klare situationen rigtig godt.

For god ordens skyld, så er der tale om forskellige vogntyper. Tyske Interegio vogne er generelt ikke tunnelgodkendte i Danmark. Dem DSB kører med er DB IC-vogne (af de litra, der ER tunnelgodkendte). Snälltågets vogne er enten tunnelgodkendte liggevogne eller deres siddevogne, der er tidligere DB kupe-vogne, men som fik tunnelgodkendelse ved ombygningen til storrumsvogne.

SJs nattog kæmper jo fortsat på at få siddevogne godkendt til tunnelkørsel - her er der tale om tidligere DB Interegio vogne.
Størstedelen af de tyske Interregiovogne er iøvrigt købt af Flixtrain, der har bygget dem om til storrumsvogne med ny indretning. De vogne, der udrangeres i det tyske er Intercity vogne - og formentlig i førsteo mgang dem, der ikke er tunnelgodkendte eller har andre begrænsninger.

Lasse

Hvad er det der gør at vognene (tilsyneladende) skal ombygges til storrumsvogne, for at blive tunnelgodkendte?

Hvad er det der gør at vognene (tilsyneladende) skal ombygges til storrumsvogne, for at blive tunnelgodkendte?

Sandsynligvis absolut intet....mon ikke det er et sammenfald af ombygning indvendig OG nødvendige ændringer til tunnelgodkendelse? En storrumsvogn med ca. 100 siddepladser er noget af en menneskecontainer, så et smukt lille tog på 5-6 vogne kan fragte mange passagere til en billig penge.

Citat fra: Trainee Dato  3/01-24, 15:57
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  3/01-24, 15:35
Citat fra: Danskjävlar Dato  3/01-24, 13:04
Citat fra: Thorfinn Dato  2/01-24, 20:45og rigtig genialt bliver det hvis Snälltåg køber netop de IC1 vogne som DSB/DB allerede slæber til Hamborg og tilbage. Vognene er allerede tunnelgodkendt.
En brush-up af tysk 80er-design er dog tiltrængt.

Det bliver nok af Snälltågets eksisterende design med Interregio vogne. Snälltåget har allerede nogle af deres med som siddevogne i deres nattog gennem Danmark, så de burde klare situationen rigtig godt.

For god ordens skyld, så er der tale om forskellige vogntyper. Tyske Interegio vogne er generelt ikke tunnelgodkendte i Danmark. Dem DSB kører med er DB IC-vogne (af de litra, der ER tunnelgodkendte). Snälltågets vogne er enten tunnelgodkendte liggevogne eller deres siddevogne, der er tidligere DB kupe-vogne, men som fik tunnelgodkendelse ved ombygningen til storrumsvogne.

SJs nattog kæmper jo fortsat på at få siddevogne godkendt til tunnelkørsel - her er der tale om tidligere DB Interegio vogne.
Størstedelen af de tyske Interregiovogne er iøvrigt købt af Flixtrain, der har bygget dem om til storrumsvogne med ny indretning. De vogne, der udrangeres i det tyske er Intercity vogne - og formentlig i førsteo mgang dem, der ikke er tunnelgodkendte eller har andre begrænsninger.

Lasse

Hvad er det der gør at vognene (tilsyneladende) skal ombygges til storrumsvogne, for at blive tunnelgodkendte?

Det må være noget med Bimz vognene, der oprindeligt var Bm235 vogne før de blev ombygget til Interregional vogne. De vogne Snälltåget har ombygget har aldrig været ombygget til Bimz, da de i stedet blev solgt til de hollandske statsbaner i deres oprindelige version som Bm235, hvor de kørte frem til 2009. I 2013 købte Hectorrail 42 af dem og Snälltåget købte så 19 af dem fra Hectorrail i 2016. 16 af dem blev ombygget til storrum med klimaanlæg til Bpmz og 3 blev ombygget til restaurantvogne WRbmz.

Der er vist også en restriktion på mange af de tyske vogne i form af den spænding de kan modtage fra lokomotivet, hvilket også er årsagen til at der mangler vogne i København-Hamburg trafikken på trods af at enormt mange IC1 vogne efterhånden er blevet henstillet. De dobbeltdækkervogne DSB har købt i Tyskland skal også ombygges så de kan modtage den rette spænding i Danmark.

Men i første omgang kan de jo smide IC1 vogne på Malmö-Stockholm og bruge deres "gamle" Bpmz på Malmö-Hamburg. Der er ikke lang tid til K25 når det gælder materiel.

Anders

IC1 vognene vil dog have en anden dørstyrring end på BMPZ vognene.

Intet er nok umuligt at ombygge.
Alt efter hvor meget man vil bruge af penge på ombygning.

Citat fra: peter christensen Dato  3/01-24, 21:18Hvad er det der gør at vognene (tilsyneladende) skal ombygges til storrumsvogne, for at blive tunnelgodkendte?

Sandsynligvis absolut intet....mon ikke det er et sammenfald af ombygning indvendig OG nødvendige ændringer til tunnelgodkendelse? En storrumsvogn med ca. 100 siddepladser er noget af en menneskecontainer, så et smukt lille tog på 5-6 vogne kan fragte mange passagere til en billig penge.
Det er vist kun Flixtrain (og i gamle dage OHJ/HTJ), der sætter 100 siddepladser ind i gamle tyske personvogne. Snälltågets har omkring 80 pladser.
Tunnelgodkendelse handler ikke om, hvorvidt vognen er kupevogn eller storrumsvogn, men om, hvorvidt man kan dokumentere, at vognen lever op til de krav (primært om brandsikkerhed), der er ved kørsel i tunneller længere end 5 km. Det kan godt være svært, at finde tilstrækkelig brugbar dokumentation på vogne, der er ombygget før reglerne trådte i kraft (men ikke umuligt).

Lasse

Citat fra: Danskjävlar Dato  3/01-24, 13:04
Citat fra: Thorfinn Dato  2/01-24, 20:45og rigtig genialt bliver det hvis Snälltåg køber netop de IC1 vogne som DSB/DB allerede slæber til Hamborg og tilbage. Vognene er allerede tunnelgodkendt.
En brush-up af tysk 80er-design er dog tiltrængt.

Det bliver nok af Snälltågets eksisterende design med Interregio vogne. Snälltåget har allerede nogle af deres med som siddevogne i deres nattog gennem Danmark, så de burde klare situationen rigtig godt.
Så bliver det uden mig som Kunde. Skønt hørelsen er blevet dårligere de sidste 35 år, mindes jeg den larm som åbne skydevinduer kan forvolde ved 160 km/h eller mere.
InterRegio vogne har hverken mek. ventilation eller køl. At stille ca 100 stole i 1 vogn gør indeklimaet ikke bedre. (Ham på plads 42 har æggemadder med)
Jeg kørt alt for mange gange Hamborg-Flensborg med dem. Sommerdage i stegende hede, larm og dieselos fra en 218 - Der er faktisk ting jeg er blevet for gammel til.
eller
måske skal jeg gøre det for at føle mig ung igen. Måske kan vi finde et MR sæt til at fortsætte til Fredericia - også varmt, larmende og med dieselos, bare ikke så hurtigt. ;-)

Citat fra: Thorfinn Dato  5/01-24, 21:11
Citat fra: Danskjävlar Dato  3/01-24, 13:04
Citat fra: Thorfinn Dato  2/01-24, 20:45og rigtig genialt bliver det hvis Snälltåg køber netop de IC1 vogne som DSB/DB allerede slæber til Hamborg og tilbage. Vognene er allerede tunnelgodkendt.
En brush-up af tysk 80er-design er dog tiltrængt.

Det bliver nok af Snälltågets eksisterende design med Interregio vogne. Snälltåget har allerede nogle af deres med som siddevogne i deres nattog gennem Danmark, så de burde klare situationen rigtig godt.
Så bliver det uden mig som Kunde. Skønt hørelsen er blevet dårligere de sidste 35 år, mindes jeg den larm som åbne skydevinduer kan forvolde ved 160 km/h eller mere.
InterRegio vogne har hverken mek. ventilation eller køl. At stille ca 100 stole i 1 vogn gør indeklimaet ikke bedre. (Ham på plads 42 har æggemadder med)
Jeg kørt alt for mange gange Hamborg-Flensborg med dem. Sommerdage i stegende hede, larm og dieselos fra en 218 - Der er faktisk ting jeg er blevet for gammel til.
eller
måske skal jeg gøre det for at føle mig ung igen. Måske kan vi finde et MR sæt til at fortsætte til Fredericia - også varmt, larmende og med dieselos, bare ikke så hurtigt. ;-)


Som nævnt så har Snälltågets vogne intet med InterRegio vognene at gøre, udover at de begge er ombygget fra Bm235 kupévogne. Snälltågets vogne har 74 siddepladser, vinduerne kan ikke åbnes (der er fire klapvinduer til nødventilering) og der er eftermonteret klimaanlæg.

Billeder af vognene samt en plantegning kan ses her: https://www.jarnvag.net/vagnguide/bmpz

Anders

Citat fra: andersj Dato  1/01-24, 12:40Jeg har ikke set det her nævnt på forum før.

Jernbanenævnet har den 24. oktober 2023 offentliggjort en "Anmeldelse af ny planlagt passagerrute" fra Snälltåget.

Den består udover de eksisterende nattog fra Sverige til Berlin og Innsbruck (skitog) også af følgende dagtog:
2 togpar dagligt Malmö-"Københavnsområdet"-Odense-Kolding-Hamburg. Umiddelbart kun i sæson til at starte med, men med mulighed for indenfor 3-5 år at kunne køre hele året. Kapacitet ca. 400-500 siddepladser pr. tog. Forudsætter sandsynligvis at Snälltåget for lov til at sælge nationale billetter til togene (København-Odense eksempelvis). Skal starte i K25 (december 2024)

3 togpar dagligt København-Roskilde-Odense-Fredericia-Aarhus med mulighed for forlængelse af enkelte tog til/fra Helsingør. Skal starte når Fredericia-Aarhus er elektrificeret, sandsynligvis fra K27.

Alle tog køres af lokomotiv+vogne med 200 km/t tophastighed. Køreplansforslag for dagtogene er overstreget af konkurrencemæssige hensyn.

Link: https://www.jernbanenaevnet.dk/Media/638337255640045450/Anmeldelse%20af%20planlagt%20ny%20passagerrute%20(overstreget).pdf

Er der overhovedet plads/kapacitet til flere tog mellem Aarhus og Fredericia?

Snälltåget vil køre Helsingør-Aarhus fra K27
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 14/01-24, 11:27.
Seneste redigering: 14/01-24, 11:30 af Per Holm
Citat fra: Petteri Dato 14/01-24, 10:53Er der overhovedet plads/kapacitet til flere tog mellem Aarhus og Fredericia?


Da Snälltåget søgte var der ingen andre der havde kontrakt om efter 2024 at køre strækningen.

Fra primo 2026 giver ERTMS  vel plads til mere trafik men hvis andre jernbanevirksomheder, DSB for eksempel, skulle finde på at søge kan der blive tale om at den til rådighed værende kapacitet skal fordeles retfærdigt ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 5

Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak