Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Forslag til ny letbane mellem Buddinge st. og Avedøre Holme
Gå ned Sider:[1] 2
Hej forum,

I anledning af nyheden om at udbygge Avedøre Holme med overskudsjord fra andre byggeprojekter, f.eks. metroen, gik jeg i gang med at undersøge de trafikale udfordringer og muligheder for området, der ventes at få op til 12.000 nye arbejdspladser. Den allerede pressede Amager Motorvej, vil ikke kunne klare et ekstra pres, så den skal enten udvides ellers skal der findes et alternativ. Dette er præcis, hvad jeg har undersøgt og nu gerne vil høre jeres mening om.

For at udfylde et hulrum omkring Rødovre, Hvidovre og Islev og erstatte busruten 200S med mere effektivitet og kapacitet, foreslår jeg at anlægge en letbane fra Avedøre Holme til Gladsaxe Trafikplads / Buddinge st. Denne rute vil ramme fire S-togsstationer, Husum Torv, flere arbejdspladser og boliger og Hvidovre hospital. Vedlagt er et billede af ruten, hvor den lilla streg er den nye letbane.

Jeg vil meget gerne høre jeres tanker om dette
(Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/penge/faa-overblikket-her-er-planen-de-nye-oeer-ved-avedoere-holme)

Mvh. Gustav H.

Nu er denne plan jo ikke som sådan ny (og den er heller ikke blevet besluttet endnu), men som jeg forstår det så er der højest planer om at lave en busrute. Og så ikke mere, og det er jo slet ikke godt nok. Men man har mere robuste planer om at lave BRT bus fra Gladsaxe Trafikplads ned til de nuværende Avedøre Holme, så mon ikke det bliver den man i praksis vil bruge. Selvom Letbane ville være bedre. Man kan dog håbe at projektet slet ikke bliver til noget. Stort set alle kommuner ud til Køge Bugt kæmper mod projektet.

Helt generelt kunne det være godt hvis de her Dubai-projekter blev i Dubai. Når det er sagt skal vi da helt klart have mere letbane hvad enten det er til Hvidovre Hospital, langs 200S (som foreslået her), ind af Frederikssundvej/Nørrebrogade og andre steder.

Så er der så nogle der siger "jamen vi havde jo sporvognene og de blev afskaffet" og ja, det er givetvist rigtigt. Det var jo så fordi sporvognene kørte som "sværbane", hvor de skulle køre ind og ud mellem bilerne, hvilket har været ekstra svært i de bilglade 60'ere. Nu hvor man har skiftet parkeringspladsen i Nyhavn ud med udeservering af dyre fadøl til turister og gjort Strøget bilfrit er det oplagt at prøve igen og se, om ikke det er meget lettere at køre sporvogne når der er færre biler.

Tanken om at erstatte linie 200S med en letbane er ikke ny. I 2021 fik Region Hovedstaden endda lavet Analyse af mulige letbaneudvidelser. Den omfattede strækningen fra Gladsaxe Trafikplads til Avedøre Holme. Desuden blev der set på en forlængelse af Ring 3-letbanen mod nord til enten Nærum st., Gammel Holte eller Kokkedal st. samt en afgrening fra Glostrup st. til Avedøre Holme.

I praksis er status dog, at staten har sat Vejdirektoratet i gang med at undersøge muligheden for Bus Rapid Transit på linie 200S. Baggrunden er en rapport Movia lavede i 2020.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Ærgerligt at være den, som skyder idéen til en letbane ned, men at omdanne bus 200S til letbane vil være en ekstremt svær øvelse.

For det første: En masse kommuner har oplevet et trafikhelvede med anlægget af den kommende letbane, som måske åbner i 2025. Cyklister, bilister og ikke mindst buspassagerer har siddet fast i køer eller været sendt ud på store omveje - og det er ikke overstået endnu. Så hvis nogen vover at sige ordet letbane i den del af Storkøbenhavn, så vil de blive bu-et ud.

For det andet: På visse dele af strækningen, bl.a. fra Gladsaxe Trafikplads, er der simpelthen ikke plads. Der er kan ikke anlægges spor uden enten at lukke vejene helt for biltrafik - eller rive en masse bygninger ned. Det kommer næppe til at ske.

Så BRT er den realistiske løsning på den strækning.

Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 20/12-23, 22:32Ærgerligt at være den, som skyder idéen til en letbane ned, men at omdanne bus 200S til letbane vil være en ekstremt svær øvelse.

For det første: En masse kommuner har oplevet et trafikhelvede med anlægget af den kommende letbane, som måske åbner i 2025. Cyklister, bilister og ikke mindst buspassagerer har siddet fast i køer eller været sendt ud på store omveje - og det er ikke overstået endnu. Så hvis nogen vover at sige ordet letbane i den del af Storkøbenhavn, så vil de blive bu-et ud.

For det andet: På visse dele af strækningen, bl.a. fra Gladsaxe Trafikplads, er der simpelthen ikke plads. Der er kan ikke anlægges spor uden enten at lukke vejene helt for biltrafik - eller rive en masse bygninger ned. Det kommer næppe til at ske.

Så BRT er den realistiske løsning på den strækning.

En BRT kører også i selvstændige spor. Hvis der ikke er plads til at lave en letbane, så er der heller ikke plads til at anlægge en BRT.
Så kan bussen jo godt køre i delte spor med biler for en kort bemærkning, men så er det ikke BRT på den del af strækningen. På samme måde kan sporvognen kan også køre i delte baner. Det kommer den endda til at gøre på en kort del af Ring 3 letbanen.
Desuden er problemet ikke lige så slemt som du skitserer det. På strækningen umiddelbart syd for Gladsaxe Trafikplads, er det primært parkeringspladser der støder ud til vejen. Der er altså god mulighed for at finde plads til en letbane. Det eneste område som ser ud til at volde betydeligt besvær er strækningen gennem Mørkhøj, men selv på denne del af ruten er der en betydelig mængde midterrabat og parkering i vejsiderne som man kunne inddrage.

Og ja, det kan godt være at folk er lidt lorne på én til letbane lige nu - men den i Odense er hurtigt blevet meget populær blandt indbyggerne. Hvis det går lige så godt for Ring 3 letbanen, så tror jeg ikke der vil gå mange år før folk er positivt stemt over for mere letbane.

Om letbane er relevant på strækningen er, for mig at se, kun et spørgsmål om hvorvidt passagertallet er stort nok til at retfærdiggøre den øgede udgift til letbane i forhold til BRT.

Citat fra: anho Dato 20/12-23, 22:45Om letbane er relevant på strækningen er, for mig at se, kun et spørgsmål om hvorvidt passagertallet er stort nok til at retfærdiggøre den øgede udgift til letbane i forhold til BRT.

Fuldstændig enig.

Metro- og letbanebyggeri er et helvede i byggeperioden, men det er altid hurtigt glemt igen når det er færdigt, og så har man en væsentligt forbedret kollektiv transport.

BRT er en discountløsning der adskiller sig fra de andre transportformer ved stadig bare at være en bus. De giver ikke den komfort og tempoforøgelse der flytter folk fra bilerne og derved øger antallet af passagerer. Der skal skinner til!
"Fænomenet" har såmænd også et navn -skinneeffekten.


Forslag til ny letbane mellem Buddinge st. og Avedøre Holme
Af GHolm. 21/12-23, 06:53.
Seneste redigering: 21/12-23, 06:58 af GHolm
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 20/12-23, 22:32Ærgerligt at være den, som skyder idéen til en letbane ned, men at omdanne bus 200S til letbane vil være en ekstremt svær øvelse.

For det første: En masse kommuner har oplevet et trafikhelvede med anlægget af den kommende letbane, som måske åbner i 2025. Cyklister, bilister og ikke mindst buspassagerer har siddet fast i køer eller været sendt ud på store omveje - og det er ikke overstået endnu. Så hvis nogen vover at sige ordet letbane i den del af Storkøbenhavn, så vil de blive bu-et ud.

For det andet: På visse dele af strækningen, bl.a. fra Gladsaxe Trafikplads, er der simpelthen ikke plads. Der er kan ikke anlægges spor uden enten at lukke vejene helt for biltrafik - eller rive en masse bygninger ned. Det kommer næppe til at ske.

Så BRT er den realistiske løsning på den strækning.
¨

BRT bussernes tracé fylder jo ca. 1,5 gange så meget som et letbane tracé, så at BRT skulle være mere realistisk på den front giver ikke så meget mening. Og som de fleste borger i Aalborg kan fortælle, så er BRT busser mindst lige så irriterende og forstyrrende under anlæg.

Citat fra: mss Dato 21/12-23, 01:56Om letbane er relevant på strækningen er, for mig at se, kun et spørgsmål om hvorvidt passagertallet er stort nok til at retfærdiggøre den øgede udgift til letbane i forhold til BRT.

Og til det punkt er det jo værd at nævne at Letbane jo oftest er billigst på den lange bane!

Citat fra: GHolm Dato 21/12-23, 06:57
Citat fra: mss Dato 21/12-23, 01:56Om letbane er relevant på strækningen er, for mig at se, kun et spørgsmål om hvorvidt passagertallet er stort nok til at retfærdiggøre den øgede udgift til letbane i forhold til BRT.

Og til det punkt er det jo værd at nævne at Letbane jo oftest er billigst på den lange bane!

Man burde i stedet starte med at se, hvilket behov man har. Der er masser af analyser, der peger på, hvilken transportløsning, der passer bedst til ønskerne om antal passagerer, rejsehastighed og tætheden af standsningssteder. Hvis man startede diskussionerne dér, ville man nok få et bedre grundlag at diskutere på.
Det kunne jo endda være, at passagerstrømmene havde ændret sig siden ideerne om Metro til Hvidovre eller Letbane fra Gladsaxe til Avedøre, så man skulle kigge på en tilknytning mod Vest eller Syd i stedet.

/Lasse

Citat fra: GHolm Dato 21/12-23, 06:53
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 20/12-23, 22:32Ærgerligt at være den, som skyder idéen til en letbane ned, men at omdanne bus 200S til letbane vil være en ekstremt svær øvelse.

For det første: En masse kommuner har oplevet et trafikhelvede med anlægget af den kommende letbane, som måske åbner i 2025. Cyklister, bilister og ikke mindst buspassagerer har siddet fast i køer eller været sendt ud på store omveje - og det er ikke overstået endnu. Så hvis nogen vover at sige ordet letbane i den del af Storkøbenhavn, så vil de blive bu-et ud.

For det andet: På visse dele af strækningen, bl.a. fra Gladsaxe Trafikplads, er der simpelthen ikke plads. Der er kan ikke anlægges spor uden enten at lukke vejene helt for biltrafik - eller rive en masse bygninger ned. Det kommer næppe til at ske.

Så BRT er den realistiske løsning på den strækning.
¨

BRT bussernes tracé fylder jo ca. 1,5 gange så meget som et letbane tracé, så at BRT skulle være mere realistisk på den front giver ikke så meget mening. Og som de fleste borger i Aalborg kan fortælle, så er BRT busser mindst lige så irriterende og forstyrrende under anlæg.

Præcis, og dertil er der ingen "skinneeffekt". Det er og bliver en bus og de trækker ikke ekstra passagerer til.


Citat fra: mss Dato 25/12-23, 17:50
Citat fra: GHolm Dato 21/12-23, 06:53
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 20/12-23, 22:32Ærgerligt at være den, som skyder idéen til en letbane ned, men at omdanne bus 200S til letbane vil være en ekstremt svær øvelse.

For det første: En masse kommuner har oplevet et trafikhelvede med anlægget af den kommende letbane, som måske åbner i 2025. Cyklister, bilister og ikke mindst buspassagerer har siddet fast i køer eller været sendt ud på store omveje - og det er ikke overstået endnu. Så hvis nogen vover at sige ordet letbane i den del af Storkøbenhavn, så vil de blive bu-et ud.

For det andet: På visse dele af strækningen, bl.a. fra Gladsaxe Trafikplads, er der simpelthen ikke plads. Der er kan ikke anlægges spor uden enten at lukke vejene helt for biltrafik - eller rive en masse bygninger ned. Det kommer næppe til at ske.

Så BRT er den realistiske løsning på den strækning.
¨

BRT bussernes tracé fylder jo ca. 1,5 gange så meget som et letbane tracé, så at BRT skulle være mere realistisk på den front giver ikke så meget mening. Og som de fleste borger i Aalborg kan fortælle, så er BRT busser mindst lige så irriterende og forstyrrende under anlæg.

Præcis, og dertil er der ingen "skinneeffekt". Det er og bliver en bus og de trækker ikke ekstra passagerer til.
Formålet med BRT på linje 2 i Aalborg er ikke alene at skaffe nye passagerer. Det var nok lige så meget at skaffe kapacitet til det behov, der allerede er; herunder mindske antallet af busser (der ofte kørte så tæt, at det gav problemer)..

Citat fra: mss Dato 25/12-23, 17:50
Citat fra: GHolm Dato 21/12-23, 06:53
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 20/12-23, 22:32Ærgerligt at være den, som skyder idéen til en letbane ned, men at omdanne bus 200S til letbane vil være en ekstremt svær øvelse.

For det første: En masse kommuner har oplevet et trafikhelvede med anlægget af den kommende letbane, som måske åbner i 2025. Cyklister, bilister og ikke mindst buspassagerer har siddet fast i køer eller været sendt ud på store omveje - og det er ikke overstået endnu. Så hvis nogen vover at sige ordet letbane i den del af Storkøbenhavn, så vil de blive bu-et ud.

For det andet: På visse dele af strækningen, bl.a. fra Gladsaxe Trafikplads, er der simpelthen ikke plads. Der er kan ikke anlægges spor uden enten at lukke vejene helt for biltrafik - eller rive en masse bygninger ned. Det kommer næppe til at ske.

Så BRT er den realistiske løsning på den strækning.
¨

BRT bussernes tracé fylder jo ca. 1,5 gange så meget som et letbane tracé, så at BRT skulle være mere realistisk på den front giver ikke så meget mening. Og som de fleste borger i Aalborg kan fortælle, så er BRT busser mindst lige så irriterende og forstyrrende under anlæg.

Præcis, og dertil er der ingen "skinneeffekt". Det er og bliver en bus og de trækker ikke ekstra passagerer til.

..... og så overser man lige i farten, at der levetidsmæssigt nok går 2½ BRT-bus på ét letbanetog.

Citat fra: Niels Munch Dato 26/12-23, 16:18..... og så overser man lige i farten, at der levetidsmæssigt nok går 2½ BRT-bus på ét letbanetog.

Nyt nyt nyt! Det skal der nok være nogle der synes er en fordel og at det viser hvor outdated toget er, at vi kører med 30 år gamle tog og 8 år gamle busser.

Kan man reducere tendensen til "brug og smid væk' og samtidig lokke flere fra individuel trafik over i den kollektive er det et godt skridt i en bedre, mere bæredygtig retning.

Det er fint hvis Ålborg er gået med BRT vel vidende at den ikke genererer højere passagertal (selvom man hellere ville have haft en letbane).
Men andre steder som i København og omegn er der virkeligt brug for løsninger der udover at forbedre tilbuddet til forhåndenværende kunder også medfører en migration fra individuel trafik, da vejene lider under for meget trafik og miljøet kun kan blive bedre.


Gå op Sider:[1] 2
Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak