Citat fra: Jens Hansen Dato 22/12-23, 14:04Kontrakten afslører mere undren - i afsnit 7, om økonomi:
7.5.1 Parterne er enige om, at Transportministeriets overdragelse af trafikkøberansvaret for Den danske
delstrækning til Skånetrafiken giver anledning til kompensation til DSB.
DSB kører ikke længere Øresundstrafikken og har derfor ikke længere udgifter til dette. Men selvfølgelig skal de i den 10-årige periode kontrakten løber kompenseres for den indtægt, de så logisk set heller ikke får.
JH
Citat fra: Jens Hansen Dato 23/12-23, 07:20Kendte ikke til at DSB stiller Øresundstogsæt "vederlagsfrit" til rådighed - og det gør de jo så heller ikke.
Principielt er det vel sådan med brug af offentlige midler, at det skal fremgå hvad pengene bruges til. Kontrakten burde jo så nævne, at det var det kompensationen gik ud på. Men der er måske mere?
Jeg tror egentlig ikke det er specielt konspiratorisk eller kontroversielt.
DSB havde trafikkøberansvaret på ruten fra 2015-2024 jævnfør den tidligere kontrakt. Trafikkøberansvaret blev, ved lov, frataget dem, og da det ændrer den allerede indgåede kontrakt, har de ret til kompensation. Min tolkning.
Jeg har linket til lovforslaget om ændring af trafikkøberansvaret herunder.
https://www.retsinformation.dk/eli/ft/201812L00044/dan/pdfOg grunden til at det er nævnt i den nye aftale gældende fra 2023 og ti år frem er jo så fordi den forrige kontrakt gik helt frem til 2024 - derfor kan/skal kompensationen gælde 2023-2024..
Igen, min tolkning, men synes selv det giver ret god mening.