Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Talgo på vej til Danmark
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5
Talgo på vej til Danmark
Af andersj, Aalborg. 17/12-23, 13:48.
Citat fra: GHolm Dato 17/12-23, 12:30
Citat fra: bjergged Dato 15/12-23, 13:47
Citat fra: Mads Dato 12/12-23, 23:02Også interessant at der midt i stammen ændres i hvilken ende af vognen som døren er.

Ikke bare døren, men hele vognkarossen. Foruden midtervognen har hver vogn kun en hjulbogie (nærmest døren), så hele stammen er "spejlet" rundt om midtervognen, der har to bogier. Det er Talgos lidt specielle hjulkoncept.

Gad vide hvorfor man har valgt lige præcis den vogn som "midtervogn", for den er jo ikke i midten. Ved man hvad den hvad den vogn indeholder? Det kan måske være derfor.

Det er Bph vognen med handicaptoilet, handicappladser og salgsautomater. Jeg gætter på at man gerne vil have automaterne tæt på 1. klasse, ligesom restaurantvogne også typisk er placeret mellem 1. og 2. klasse.

Anders

Talgo på vej til Danmark
Af bjergged. 17/12-23, 21:51.
Seneste redigering: 17/12-23, 21:53 af bjergged
Citat fra: GHolm Dato 17/12-23, 12:30
Citat fra: bjergged Dato 15/12-23, 13:47
Citat fra: Mads Dato 12/12-23, 23:02Også interessant at der midt i stammen ændres i hvilken ende af vognen som døren er.

Ikke bare døren, men hele vognkarossen. Foruden midtervognen har hver vogn kun en hjulbogie (nærmest døren), så hele stammen er "spejlet" rundt om midtervognen, der har to bogier. Det er Talgos lidt specielle hjulkoncept.

Gad vide hvorfor man har valgt lige præcis den vogn som "midtervogn", for den er jo ikke i midten. Ved man hvad den hvad den vogn indeholder? Det kan måske være derfor.

Den korrekte betegnelse er vist også "servicevogn", det er vist dér handicaptoilet og automater til mad/drikke bliver placeret. Man kan se det på DSBs materielbillede.

Og begrundelsen er som jeg forstår det at holde antallet af "vogn-variationer" nede. Rent matematisk er der nødt til at være én vogn der afviger fra "en hjulbogie pr. vogn", og så kan man jo passende gøre det, med den vogn der i forvejen skal være speciel, så man kan bruge samme grundkarosseri til de øvrige vogne. Ende/styrevognene er selvfølgelig anderledes, har i det mindste den samme grundramme i begge ender.

Så på den måde skal Talgo kun producere fem unikke vogntyper:

  • 1. klasses-vogn
  • 2. klasses-vogn
  • Servicevogn
  • Endevogn
  • Styrevogn

...og af dem vil 1 og 2 være mere eller mindre identiske i størstedelen af produktionsfasen. Og 4 og 5 vil have ens "undervogne". Det er vist ret normal praksis, når det kommer til længere tog, mest mulig genbrug.

Man kan også se det på S-tog (SA), der også ser ud til at være "spejlet på midten". Dvs. to mere eller mindre identiske tog-halvdele koblet sammen. Eller på DD, hvor 1. klasse, cykelpladser og styrevogn er samlet i en vogn.

Talgo på vej til Danmark
Af andersj, Aalborg. 17/12-23, 22:28.
Det interessante er at styrevognen, ligesom på ICE-L, også vil få 1. klasse jf. tegningen. Det løser problemet med at man har 2. klasse isoleret i endevognen efterfulgt af to 1. klasse vogne.

Hvad antallet af vogntyper angår, så finde 2. og 1. klasse mellemvognene i to typer. En type med to toiletter (Bpt og Apt) samt en type uden toiletter (Bp og Ap). Så der bliver 7 forskellige vogntyper i en DSB Talgo stamme. Bpd, Bpt, Bp, Bph, Ap, Apt og styrevognen gætter jeg på kommer til at hedde Aps. Alle 7 typer er også afbilledet på materielbilledet i den rækkefølge jeg har oplistet.

Men ja, Ap og Bp samt Apt og Bpt har nok ens vognkasser/teknik.

Anders

Citat fra: andersj Dato 17/12-23, 22:28Det interessante er at styrevognen, ligesom på ICE-L, også vil få 1. klasse jf. tegningen.

Grundlæggende er styrevognen en 1:1 kopi af DBs også når det gælder sædeopstilling. Men der er nu heller ikke noget problem med at sælge 1. klasse i EuroCity.

Talgo på vej til Danmark
Af Ollebrum. 18/12-23, 10:02.
Citat fra: andersj Dato 17/12-23, 22:28Det interessante er at styrevognen, ligesom på ICE-L, også vil få 1. klasse jf. tegningen.

Og det er meget vigtigt! Fordi 1 klasse sælger rigtigt godt pt i IC1 (mange afganger med udsolgt i 1 klasse) i forhold til standard.

Teks 07.26 391 den 22/12 har varet udsolgt i 1 klasse i en måned nu.

Da det er primært svensker der kører i Hamburgstogene og de kan godt lige at betale for 1 klasse så er det også en god idé.

Talgo på vej til Danmark
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 18/12-23, 10:12.
Citat fra: Ollebrum Dato 18/12-23, 10:02
Citat fra: andersj Dato 17/12-23, 22:28Det interessante er at styrevognen, ligesom på ICE-L, også vil få 1. klasse jf. tegningen.

Og det er meget vigtigt! Fordi 1 klasse sælger rigtigt godt pt i IC1 (mange afganger med udsolgt i 1 klasse) i forhold til standard.

Teks 07.26 391 den 22/12 har varet udsolgt i 1 klasse i en måned nu.

Da det er primært svensker der kører i Hamburgstogene og de kan godt lige at betale for 1 klasse så er det også en god idé.
sjovt, skulle lige til at spørge til om 1 klasse er så vigtigt en ting. Så en Youtube video, med fyldt 2 klasse og helt tomt 1 klasse. så var der vist ikke den store forskel, især når det er IC4 der kører. Men det ved jer der brugere det ofte, indrigs/udenrigs mere om

Talgo på vej til Danmark
Af mss. 18/12-23, 11:43.
IC1 er de internationale tog. Det har ikke noget med IC4 at gøre.

Formentlig er 1.kl. billetter også billigere at købe i Sverige, og i Tyskland for den sags skyld.
Dertil kommer at ihvertfald tyskerne er vant til at vælge 1.kl. hvis de vil have lidt ro på rejsen. Stillezoner fungerer/respekteres generelt ikke i Tyskland.


Talgo på vej til Danmark
Af andersj, Aalborg. 18/12-23, 12:51.
Til de internationale tog sælges rabatterede billetter til 1. klasse alá Orange. Desuden er der også rigtig mange "voksne" der rejser på 1. klasse Interrail, fordi merprisen ikke er ret høj i forhold til 2. klasse.

Der bliver ret mange enkeltpladser i flyopstilling på 1. klasse i DSB's Talgovogne, så de bliver nok attraktive til alenerejsende der ønsker privatsfære.

Anders

Talgo på vej til Danmark
Af mpp. 18/12-23, 14:59.
Første klasse kan noget og det er lidt en skandale at DSB ikke gør mere ud af det i deres nye tog til indenrigsbrug – særligt når man tænker på at man ikke kan købe orange til første klasse og at det dermed bliver ret dyrt. Det er nok i alle tilfælde ret godt, at man bruger styrevognen til at få en ekstra vogn med første klasses sæder i toget, selvom det så lader til at gå ud over pladsen til cykler og barnevogne.

Citat fra: andersj Dato 18/12-23, 12:51Til de internationale tog sælges rabatterede billetter til 1. klasse alá Orange. Desuden er der også rigtig mange "voksne" der rejser på 1. klasse Interrail, fordi merprisen ikke er ret høj i forhold til 2. klasse.

Der bliver ret mange enkeltpladser i flyopstilling på 1. klasse i DSB's Talgovogne, så de bliver nok attraktive til alenerejsende der ønsker privatsfære.

Der er selvfølgelig de på første klasse, der gerne vil arbejde, men man kan såmænd møde mange hyggelige medpassagerer på international første - især de ovenfor nævnte voksne interrailere!

Talgo på vej til Danmark
Af tobilaq. 18/12-23, 23:00.
Hvis vognene er godkendt til 230 km/t, og vi har en højhastighedsbane til 250, hvorfor fremgår det så af materialeoversigten, at tophastigheden i DK bliver 200? Og hvis det er fordi, vi endnu ikke har lokomotiver, der kan opnå mere end det, hvorfor så ikke bare skrive tophastighed på 200, og altså ikke gøre det specifikt til DK? Jeg regner ikke med, at man kommer til at bruge vognene med andre, hurtigere lokomotiver i udlandet...

Talgo på vej til Danmark
Af mss. 19/12-23, 00:05.
Vectron kan blive "tunet" i fremtiden hvis man skulle finde det nyttigt.
Vognene er teknisk identiske med de tyske der er bestilt til 230 km/t, så det ligger i konstruktionen.


Talgo på vej til Danmark
Af bjergged. 19/12-23, 00:50.
Citat fra: tobilaq Dato 18/12-23, 23:00Hvis vognene er godkendt til 230 km/t, og vi har en højhastighedsbane til 250, hvorfor fremgår det så af materialeoversigten, at tophastigheden i DK bliver 200?

Fordi tophastigheden i DK som udgangspunkt bliver 200. Den kan kun hæves via en opgradering af DSBs Vectron-lokomotiver og en masse godkendelsesarbejde, både for lokomotiv og vogne. DSB taler om tingene som de er, ikke som de kunne blive, og det er sådan set fornuftigt nok.

Talgo på vej til Danmark
Af andersj, Aalborg. 20/12-23, 18:25.
Ifølge en spotter på Drehscheibe Online har transporten passeret Maschen her klokken 16. Om den overnatter et sted i Schleswig Holstein eller fortsætter direkte til Padborg/Taulov ved jeg ikke.

Anders

Citat fra: andersj Dato 20/12-23, 18:25Ifølge en spotter på Drehscheibe Online har transporten passeret Maschen her klokken 16. Om den overnatter et sted i Schleswig Holstein eller fortsætter direkte til Padborg/Taulov ved jeg ikke.

De bliver i Maschen og kører videre mod Padborg ved 3 tiden. Ankomst i Padborg 7:15 :)

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5
Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak