Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- SJ X2(000) undersøges for fejl på hjul
SJ X2(000) undersøges for fejl på hjul
Af Kaj Aage Holdt. 16/12-23, 08:47.
Seneste redigering: 16/12-23, 08:50 af Kaj Aage Holdt
Torsdag aften lige efter klokken 21 mistede SJ Snabbtåg Rst 447, på vej fra Stockholm C til Göteborg C, bremseledningstrykket mellem Stjärnhov og Nyckelsjön på stambanan mellem Stockholm C og Katrineholm C. Lokomotivføreren var ude at fejlsøge for at finde årsagen til toget var blevet bremset. Det viste sig at det var lidt mere alvorligere end først antaget og strækningen Björnlunda-Skebokvarn blev efterfølgende spærret da man fandt ud af toget havde en alvorlig skade på mindst et hjul og efter svenske rutiner skal sporet efterfølgende synes for at sikre sig at infrastrukturen ikke har taget skade.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Jeg blev selv påvirket af dette da jeg var på vej med et tog mod Stockholm og måtte afvente en afklaring ved 'infarten' til Nyckelsjön.

Omfanget af haveriet var så omfattende at man måtte evakuere toget til et efterfølgende Rst 451 ved midnatstid.
 
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
 
Da jeg kørte retur mod Malmö fredag formiddag stod togsættet stadig på 'nedspåret' mellem Stjärnhov og Nyckelsjön.

Fredag eftermiddag kunne SJ desværre meddele at de var tvunget til at aflyse et antal afgange henover weekenden der køres med X2 (X2000).

Efterfølgende skrev järnväger.nu en artikel hvor de blandt andet nævner at togsættet ved hændelsen er blevet afsporet. Der fremgår det også at det drejer sig om 9 driftklare togsæt ud af i alt cirka 30 driftklare togsæt, der har samme type hjulaksler, der skal efterses på værksted. Det er derfor cirka ⅓ af X2'erne man var tvunget til at tage ud af produktionen med kort varsel.

Man har forsøgt at klargøre det berørte togsæt til transport på rulleskøjter natten mellem fredag og lørdag, men det gik desværre ikke at transportere togsættet væk, så man det står der stadig og man prøver igen lørdag aften.





Hmm, det var også et brud på et godsvognshjul, der forårsagede afsporingen i Gotthard Basistunnellen med genetablering af syv km. spor i det ene rør og med lukning i over et halvt år til følge!

Der har for nylig også været en godstogsafsporing i Slovenien med et internationalt godstog ført af en ÖBB Vectron.

Er der noget galt med hjulene eller med eftersynsmanualerne?

Det er kun knap seks år siden at alle DSB's ME-lokomotiver havde køreforbud, fordi der var fundet revner i akslerne på nogle af dem.


Glimrende fakta gennemgang af Gotthardtunnelafsporingen her på tysk (som når schweizerne siger, at de taler hochdeutsch;)

https://www.youtube.com/watch?v=2bawc_gtUpg


SJ X2(000) undersøges for fejl på hjul
Af bjergged. 18/12-23, 21:49.
Seneste redigering: 18/12-23, 21:58 af bjergged
Citat fra: Nordexpress Dato 18/12-23, 21:18Glimrende fakta gennemgang af Gotthardtunnelafsporingen her på tysk (som når schweizerne siger, at de taler hochdeutsch;)

Ikke for at fluekneppe alt for meget, men det de taler på SRF er ikke nødvendigvis Hochdeutsch. De forskellige medvirkende skruer typisk lidt ned for dialekten (især SRF-medarbejderne, intervieweren taler næsten normalt tysk, da han taler med den sikkerhedsansvarlige ved 1:35), men ren Hochdeutsch er det meget af tiden ikke.

Ellers tak for linket :)

NB Det kan stærkt anbefales at slå tysk oversættelse til ved hjælp af hjul-ikonet!

Gå op Sider:[1]
Veterantog kalenderDSB MY 1138

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak