Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ny 10-årig kontrakt til DSB
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5
Citat fra: hummel_62 Dato 17/12-23, 10:43Personligt ønsker jeg mig, en gennem arbejdet langtids plan. Så nogen der tør stå fast og gennemføre den.

Måske dit ønske kan gå i opfyldelse gennem det arbejde, der udføres af det af regeringen nedsatte "Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark".

Citat fra: Jens Hansen Dato 17/12-23, 13:51En anden interessant detalje i DSB kontrakten er denne;

1.6 Supplerende togtrafik

Som supplement til trafikforpligtelsen i trafikeringsplanen for fjern- og regionaltrafikken skal DSB
udføre en togtrafik hver Køreplanperiode, som omfatter mindst 5oo.ooo Togkilometer. DSB bestemmer
selv på hvilke strækninger og tidspunkter togene skal indsættes i køreplanen, idet det skal dokumenteres, at togene ikke erstatter nogle af de i trafikeringsplanen forudsatte Togafgange. De pågældende tog skal i øvrigt være omfattet af samme vilkår, som gælder for alle andre fjern- og regionaltog i Kontrakten.


Ikke helt normalt at en leverandør får "en sjat penge" som de så kan bruge på hvad de vil!
Men ikke nødvendigvis en skidt ide...
Det giver et vist spillerum for at 'gribe chancen' og gennemføre ekstra trafik hvor det giver mening uden nødvendigvis at være bundet af alt for stramme trafikkontrakter med nøje udspecificerede køreplaner.



Citat fra: Jens Hansen Dato 17/12-23, 13:51Ikke helt normalt at en leverandør får "en sjat penge" som de så kan bruge på hvad de vil!

De kan vel ikke bruge dem på hvad de vil. De skal bruge dem på at køre tog.  Der er bare frit lejde til hvor og hvornår.

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 17/12-23, 16:01.
Citat fra: Niels Munch Dato 17/12-23, 14:17
Citat fra: hummel_62 Dato 17/12-23, 10:43Personligt ønsker jeg mig, en gennem arbejdet langtids plan. Så nogen der tør stå fast og gennemføre den.

Måske dit ønske kan gå i opfyldelse gennem det arbejde, der udføres af det af regeringen nedsatte "Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark".
Kan håbe, men fær set i mange planer blive nedbarberet bagefter

Citat fra: GHolm Dato 17/12-23, 06:30
Citat fra: mpp Dato 16/12-23, 22:05Som jeg ser det er problemet i Danmark lidt, at man ikke klart adskiller fjerntrafikken fra regional- og lokaltrafikken og kører med tog, der har lidt af det hele med. En udlicitering eller privatisering kunne givetvist give nogle store forskelle for folk, der pendler fra Roskilde til København eller Slagelse til Odense, men for folk der kører på en orangebillet fra tid til anden er det jo bare en udvidelse af mulighederne.


Du har fuldstændig ret i at man burde dele mere op mellem fjern og regional driften. Det kunne man godt gøre internt i DSB hvis man ville (eller de blev beordret til det). Man kunne også lade regionerne stå for regional or lokaldrift, ligesom man gør med det meste af den kollektive trafik. Se bare til Nordjylland, hvor de allerede gør det. Og de gør det virkelig godt deroppe. Og Lokaltog øst for Storebælt. Det er vel egentlig kun Region Syddanmark der ikke allerede har et selskab der kunne bruges til formålet.
Regioner desværre finansieret på en måde, så det bliver svært at håndtere økonomien. Hvis de mangler penge (færre indtægter eller øget udgifter), så kan de kun spare ud af de problemer. Og derudover fx på Sjælland er trafikken fordelt på 2 regioner. Både Nordjylland og Lokaltog på Roskilde-Køge er del af et sammenhængende trafiksystem. Omvendt kan jeg ikke se fordelen i, at Midtjyske Jernbaner har overtaget Holstebro-Skjern. Det giver flere skift end før...

Fjern- og regional er på nogle strækninger de samme tog, som bruges. Fx Ringsted-Odense. I Østjylland er pt. kun 1 tog af 3 tog timen et regionaltog. Spørgsmålet hvordan kan dele trafikken op til regional og fjerntrafik uden det går ud over de lokale rejsende. Det faktisk pendlere som fylder mest i trafikken...

Og orange billetter gør at takstsystemet bliver uoverskuelig... Og det henvender sig ikke til DSB's kernekunder - pendlerne.....

Citat fra: RasmusD Dato 17/12-23, 15:37De kan vel ikke bruge dem på hvad de vil. De skal bruge dem på at køre tog.  Der er bare frit lejde til hvor og hvornår.

? - 1.6 handler om supplerende togtrafik, så ja DSB skal køre noget mere tog, men de må selv bestemme hvad.

Og her er (måske) et problem - DSBs togkontrakt er begrundet i samfundsbehov, at det så er DSB som definerer hvad samfundets behov er interessant?

JH

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af tgsen. 17/12-23, 18:29.
Citat fra: Jens Hansen Dato 17/12-23, 18:17
Citat fra: RasmusD Dato 17/12-23, 15:37De kan vel ikke bruge dem på hvad de vil. De skal bruge dem på at køre tog.  Der er bare frit lejde til hvor og hvornår.

? - 1.6 handler om supplerende togtrafik, så ja DSB skal køre noget mere tog, men de må selv bestemme hvad.

Og her er (måske) et problem - DSBs togkontrakt er begrundet i samfundsbehov, at det så er DSB som definerer hvad samfundets behov er interessant?

JH
DSB rekruttere(de)s blandt Københavnske og provinsbyske håndværkere. De udgjorde før 1864 en tysktalende gruppe i landet som det så ud før 1864, dvs. Egentlige Danmark, Slesvig og Holstein. Det er det område vil befare med deres jernbaneorgnisation. Absolut ikke områder i Sydsverige, lige meget hvad die dumme Dänen mener.

Nice conspiracy theory, eller hvad? 

Gør lige tråden en tjeneste og lad være med at bide på forrige indlæg.

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 17/12-23, 18:44.
Seneste redigering: 17/12-23, 18:48 af Per Holm
Citat fra: steenth Dato 17/12-23, 16:52Spørgsmålet hvordan kan dele trafikken op til regional og fjerntrafik uden det går ud over de lokale rejsende. Det faktisk pendlere som fylder mest i trafikken...


Hvorfor bekymre os så meget om at skille fjern- og regionaltrejsende når de fleste fjernrejser alligevel indeholder en "lokal" rejse i hver ende?

Hvis for eksempel summen af alle de rejsendes rejsetid til og fra mål i Hovedstaden bliver mindre ved at lade fjerntogene stoppe i Glostrup fj., en evt. Danshøj fj. eller København Syd, København Ørestad og Københavns Lufthavn vil det være en bedre service end at tvinge alle rejsende ind over København H og Nørreport.

Alt hvad der kan gøres for at aflaste Kh bør gøres.


Citat fra: steenth Dato 17/12-23, 16:52Og orange billetter gør at takstsystemet bliver uoverskuelig... Og det henvender sig ikke til DSB's kernekunder - pendlerne.....


De fleste pendlere skulle gerne føle sig tilgodesete med abonnementer som tidskort.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Jens Hansen Dato 17/12-23, 18:17
Citat fra: RasmusD Dato 17/12-23, 15:37De kan vel ikke bruge dem på hvad de vil. De skal bruge dem på at køre tog.  Der er bare frit lejde til hvor og hvornår.

? - 1.6 handler om supplerende togtrafik, så ja DSB skal køre noget mere tog, men de må selv bestemme hvad.

Og her er (måske) et problem - DSBs togkontrakt er begrundet i samfundsbehov, at det så er DSB som definerer hvad samfundets behov er interessant?
En hurtig skimning af kontrakten viser ikke, hvor stor andel af den totale trafik de nævnte 500.000 tillægskilometre udgør. Men med ca. 1.500 km om dagen er det formentlig en relativt set lille sag.
Det er vel ikke urimeligt, at måske et par procent af driften overlades til virksomhedens løbende disposition?
Der klages ofte (også herinde) over at DSB er ufleksibel og ikke tilpasser sig de løbende behov. Her får de mulighed for netop dette.



Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af andersj, Aalborg. 17/12-23, 21:34.
Er det ikke bare et skjult tilskud til de internationale tog? De udgør godt nok ca. 1,1 mio. kilometer om året hvis man antager fem tog i hver retning dagligt og 300 km. København-Padborg.

Anders

Citat fra: frederikhk Dato 16/12-23, 10:54Jeg synes det er mere mærkværdigt at det er DSB der skal betale for Banedanmarks forsinkelser.

Skal den rejsende blive til tennisbold mellem DSB og Banedanmark?
Den slags ordning bliver sikkert upopulær.

Den rejsende køber hos DSB. DSB giver rejsetidsgaranti til deres kunde. Hvis det var Banedanmarks sjuskeri der førte til forsinkelse kan DSB sende regningen videre til Banedanmark. så enkelt er det løst. Og hvis DSB og Banedanmark er uenig så er der 2 professionelle der har en konflikt. Det må så blive juristernes arbejde.
Som rejsende vil jeg gerne være fri for den slags DJØFeri.

Citat fra: andersj Dato 17/12-23, 21:34Er det ikke bare et skjult tilskud til de internationale tog? ....

pssssst.
Lad være med at vække sovende hunde der gå i alt for små DJØF-sko.
Vi skal have det til at fungere. Og hvis der er nogen der mener at de få dagtog til Hamborg der p.t. køres med uattraktivt 80'er materiel i samarbejde med Deutsche Bahn få ulovlige subsidier, så tager vi et møde og en kop kaffe og finder ud af det, hugge en hæl og klippe en tå. Ingen grund til at ubelejlige EU konkurrencemyndigheder og domstole som det første.
Lige nu vil alternativet være DSB slutter i Padborg, derfra er der så bus til Kobbermølle, skift til bus til Flensborg og derfra NA.SH regionaltog til Hamborg.
Det er kun de mest forskruede DJØF hjerner der ville kunne synes at det kunne være et reelt alternativ.


Citat fra: Thorfinn Dato 17/12-23, 21:35
Citat fra: frederikhk Dato 16/12-23, 10:54Jeg synes det er mere mærkværdigt at det er DSB der skal betale for Banedanmarks forsinkelser.

Skal den rejsende blive til tennisbold mellem DSB og Banedanmark?
Den slags ordning bliver sikkert upopulær.

Den rejsende køber hos DSB. DSB giver rejsetidsgaranti til deres kunde. Hvis det var Banedanmarks sjuskeri der førte til forsinkelse kan DSB sende regningen videre til Banedanmark. så enkelt er det løst. Og hvis DSB og Banedanmark er uenig så er der 2 professionelle der har en konflikt. Det må så blive juristernes arbejde.
Som rejsende vil jeg gerne være fri for den slags DJØFeri.

Allerede i dag bruges der ressourcer på at fordele årsager til forsinkelser mellem Banedanmark og de enkelte operatører..

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af larsht, København. 17/12-23, 22:43.
Citat fra: hummel_62 Dato 17/12-23, 10:43
Citat fra: mpp Dato 16/12-23, 22:05Uden at ty til konspirationsteorier er problemet lidt med jernbanen, at hvis man rent faktisk løste problemerne og skabte en succesfuld jernbane vil alle de tidligere transportministre ende med at ligne idioter. Som juniorminister med ambitioner er det ikke nødvendigvis karrierefremmende og så er det bedre at lade stå til. Det gælder givetvist dobbelt når man er venstreminister og måske har planer om en lobbyisttjans bagefter eller der er nogle jyske borgmestre der skal tilgodeses (f.x. med en skrotning af Vejle Fjord-forbindelsen).

Som jeg ser det er problemet i Danmark lidt, at man ikke klart adskiller fjerntrafikken fra regional- og lokaltrafikken og kører med tog, der har lidt af det hele med. En udlicitering eller privatisering kunne givetvist give nogle store forskelle for folk, der pendler fra Roskilde til København eller Slagelse til Odense, men for folk der kører på en orangebillet fra tid til anden er det jo bare en udvidelse af mulighederne.

Så er der det med, at der mangler materiel men det er jo lidt en situation man selv har bragt sig i. Det var alligevel over en tredjedel af IC4-togene og alle IC2-togene, man ikke fik ud og køre i Danmark og det havde da været oplagt at se, om nogle private kunne have givet togene en anden farve og fået dem ud og køre i Danmark. Man har heller ikke fået fuld gang i Vectron endnu og det ville da være oplagt, at stille dem til rådighed hvis der er nogle, der nogle vogne.

Nu ved jeg godt at vi her på forum er hurtige til at viderebringe rygter og substansløse spekulationer, men det er alligevel tankevækkende hvor langt der er fra de (realistiske) muligheder der her bliver set og dem, der bliver handlet på politisk. Umiddelbart kunne det jo godt tyde på, at der måske mangler noget viden om mulighederne på borgen og man derfor hellere vil fortsætte som man plejer.
Så er der den tvær regional trafik.
Eks København/ Sjælland. Det giver altid en fa... ballade.
Der med ikke sagt, at ideen er dårlig.
Problemet ligger lidt i at alle ( også mange her) vil have intercitylyn +++ til deres provins station. Hurtig og gennemkørende. Lidt tvært. Skal nok have lokal politik uden af trafik politik. Vi skal også passe på det ikke bliver fir mange selskaber med dyre direktøre og bestyrelser.

Personligt ønsker jeg mig, en gennem arbejdet langtids plan. Så nogen der tør stå fast og gennemføre den.
Den kan med Hovedstaden/Sjælland løses ved at sætte Movia til at administrere trafikken.

Mvh
Lars

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5
E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak