Citat fra: GHolm Dato 17/12-23, 06:30Citat fra: mpp Dato 16/12-23, 22:05Som jeg ser det er problemet i Danmark lidt, at man ikke klart adskiller fjerntrafikken fra regional- og lokaltrafikken og kører med tog, der har lidt af det hele med. En udlicitering eller privatisering kunne givetvist give nogle store forskelle for folk, der pendler fra Roskilde til København eller Slagelse til Odense, men for folk der kører på en orangebillet fra tid til anden er det jo bare en udvidelse af mulighederne.
Du har fuldstændig ret i at man burde dele mere op mellem fjern og regional driften. Det kunne man godt gøre internt i DSB hvis man ville (eller de blev beordret til det). Man kunne også lade regionerne stå for regional or lokaldrift, ligesom man gør med det meste af den kollektive trafik. Se bare til Nordjylland, hvor de allerede gør det. Og de gør det virkelig godt deroppe. Og Lokaltog øst for Storebælt. Det er vel egentlig kun Region Syddanmark der ikke allerede har et selskab der kunne bruges til formålet.
Regioner desværre finansieret på en måde, så det bliver svært at håndtere økonomien. Hvis de mangler penge (færre indtægter eller øget udgifter), så kan de kun spare ud af de problemer. Og derudover fx på Sjælland er trafikken fordelt på 2 regioner. Både Nordjylland og Lokaltog på Roskilde-Køge er del af et sammenhængende trafiksystem. Omvendt kan jeg ikke se fordelen i, at Midtjyske Jernbaner har overtaget Holstebro-Skjern. Det giver flere skift end før...
Fjern- og regional er på nogle strækninger de samme tog, som bruges. Fx Ringsted-Odense. I Østjylland er pt. kun 1 tog af 3 tog timen et regionaltog. Spørgsmålet hvordan kan dele trafikken op til regional og fjerntrafik uden det går ud over de lokale rejsende. Det faktisk pendlere som fylder mest i trafikken...
Og orange billetter gør at takstsystemet bliver uoverskuelig... Og det henvender sig ikke til DSB's kernekunder - pendlerne.....