Citat fra: LM94 Dato 13/12-23, 23:36At stammen bliver kaldt EC er med alt sandsynlighed grundet "EuroCity", men er nu blevet et litra.
Det er vel ikke første gang at der bliver uddelt litra med betydning. Nu har jeg ikke noget formelt bevis på at det forholder sig sådan, men jeg har en KRAFTIG formodning om at MF er et Motor-Fjerntog, MR var et Motor-Regionaltog, og ER er et Elektrisk Regionaltog. Og så er MG, MQ, MP og ET jo navngivet med et bogstav der ligger 'tæt op ad' et ældre tog med samme formål og drivkraft. IC5 kommer til at hedde ES, og er derfor uformelt klassificeret som et regionaltog. Måske er EF reserveret til et fremtidigt 'rigtigt' intercity/højhastighedstogsæt?
Citat fra: Emil.Joergensen Dato 14/12-23, 13:52De meddelte i hvert fald dette til et IDA event om deres planer for materiel i fremtiden. Her var det som en besvarelse på et spørgsmål, så det var af uformel karakter, men dog samme hovedbudskab som du nævner. For dyrt og meget lille gevinst (heraf ingen indenrigs).
Hvorfor ingen indenrigs? Vi har trods alt en bane der er bygget til 250 km/t, og en til på vej. Eller er det bare fordi EC-stammerne kun kommer til at blive brugt til international trafik, så det ikke tæller med?