Citat fra: mpp Dato 16/12-23, 22:05Uden at ty til konspirationsteorier er problemet lidt med jernbanen, at hvis man rent faktisk løste problemerne og skabte en succesfuld jernbane vil alle de tidligere transportministre ende med at ligne idioter. Som juniorminister med ambitioner er det ikke nødvendigvis karrierefremmende og så er det bedre at lade stå til. Det gælder givetvist dobbelt når man er venstreminister og måske har planer om en lobbyisttjans bagefter eller der er nogle jyske borgmestre der skal tilgodeses (f.x. med en skrotning af Vejle Fjord-forbindelsen).
Som jeg ser det er problemet i Danmark lidt, at man ikke klart adskiller fjerntrafikken fra regional- og lokaltrafikken og kører med tog, der har lidt af det hele med. En udlicitering eller privatisering kunne givetvist give nogle store forskelle for folk, der pendler fra Roskilde til København eller Slagelse til Odense, men for folk der kører på en orangebillet fra tid til anden er det jo bare en udvidelse af mulighederne.
Så er der det med, at der mangler materiel men det er jo lidt en situation man selv har bragt sig i. Det var alligevel over en tredjedel af IC4-togene og alle IC2-togene, man ikke fik ud og køre i Danmark og det havde da været oplagt at se, om nogle private kunne have givet togene en anden farve og fået dem ud og køre i Danmark. Man har heller ikke fået fuld gang i Vectron endnu og det ville da være oplagt, at stille dem til rådighed hvis der er nogle, der nogle vogne.
Nu ved jeg godt at vi her på forum er hurtige til at viderebringe rygter og substansløse spekulationer, men det er alligevel tankevækkende hvor langt der er fra de (realistiske) muligheder der her bliver set og dem, der bliver handlet på politisk. Umiddelbart kunne det jo godt tyde på, at der måske mangler noget viden om mulighederne på borgen og man derfor hellere vil fortsætte som man plejer.
Så er der den tvær regional trafik.
Eks København/ Sjælland. Det giver altid en fa... ballade.
Der med ikke sagt, at ideen er dårlig.
Problemet ligger lidt i at alle ( også mange her) vil have intercitylyn +++ til deres provins station. Hurtig og gennemkørende. Lidt tvært. Skal nok have lokal politik uden af trafik politik. Vi skal også passe på det ikke bliver fir mange selskaber med dyre direktøre og bestyrelser.
Personligt ønsker jeg mig, en gennem arbejdet langtids plan. Så nogen der tør stå fast og gennemføre den.