Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Arriva har fået nyt navn…
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 5
Jeg vil nu også sige at det nye navn er ekstremt dårligt. Det er kompliceret og kan ikke forkortes på nogen gode måder, og dens betydning på engelsk giver heller ikke mening. Collective traffic er ikke et begreb på det engelske sprog, kollektiv trafik hedder på engelsk Public transit". Fra mange af de udlændinge jeg har talt med leder ordet collective dem til at tro at selskabet ville være ejet af forskellige medlemmer sammen i et kollektiv. Altså hvad vi herhjemme kaller et kooperativ. Så navnet fungerer hverken på dansk eller på engelsk, er langt og kompliceret, og har ingen selvstændig værdig der lader det stå for sig selv.

Her er selv nogle navne jeg kunne tænke på og som jeg også har hørt andre foreslå.

Greenline
Dantransit
Voyago/Vojago
Link
YourWay
Bifrost
Pathway
Blåtog/Blåbus
Kør'
Fastlane

Citat fra: Danskjävlar Dato  6/12-23, 18:52Jeg vil nu også sige at det nye navn er ekstremt dårligt. Det er kompliceret og kan ikke forkortes på nogen gode måder, og dens betydning på engelsk giver heller ikke mening. Collective traffic er ikke et begreb på det engelske sprog, kollektiv trafik hedder på engelsk Public transit". Fra mange af de udlændinge jeg har talt med leder ordet collective dem til at tro at selskabet ville være ejet af forskellige medlemmer sammen i et kollektiv. Altså hvad vi herhjemme kaller et kooperativ. Så navnet fungerer hverken på dansk eller på engelsk, er langt og kompliceret, og har ingen selvstændig værdig der lader det stå for sig selv.

Her er selv nogle navne jeg kunne tænke på og som jeg også har hørt andre foreslå.

Greenline
Dantransit
Voyago/Vojago
Link
YourWay
Bifrost
Pathway
Blåtog/Blåbus
Kør'
Fastlane

Vestjydsk Trafikforsyning!

Med det nye navn er der også en oplagt samarbejdspartner, hvis Go Collective ville servere kaffe i toget.

Det er måske der, navnet kommer fra. En fra ledelsen skulle bare have en kop kaffe.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 


Citat fra: Krabsen Dato  6/12-23, 18:38
Citat fra: Niels Munch Dato  6/12-23, 17:29Hvorfor er det liiige, man får associationer til Goggo og Goggomobil?
Fordi man tilhører det mindretal, der er så gammel, at man overhovedet kan huske den.  :P

Vi, der ikke er historieløse .....

Arriva har fået nyt navn…
Af thade, Aarhus/Slesvig by. 7/12-23, 09:55.
Navnet er vel fint nok for et firma, der driver busser rundt omkring i landet. Man kan som kunde vel være ligeglad, om der står Vikingbus, Herning Turist, tidebus eller netop GoCollective ved siden af busdøren og på chaufførens uniform. Det bliver jo mere problematisk, når man bruger navnet for et produkt, der hidtil netop har været kendt som et "Arriva-tog". Man sætter sig jo ikke på samme måde i en "Arriva-bus" nok også, fordi busserne følger trafikselskabernes design. Måske GoCollective burde finde et andet produktnavn til dered tog?

På vestjysk kommer det nok til at hedde [Gåkållektiv]  ;D

Mvh Vestjyden

Citat fra: thadef Dato  7/12-23, 09:55Navnet er vel fint nok for et firma, der driver busser rundt omkring i landet. Man kan som kunde vel være ligeglad, om der står Vikingbus, Herning Turist, tidebus eller netop GoCollective ved siden af busdøren og på chaufførens uniform.

Det bør være ligeså ved tog - for den almindelige rejsende er det uinteressant, hvem der er kontrakthaver og hvad de kalder sig. Alle tog fremgår af rejseplanen, og rejsekortet gælder uanset.

Citat fra: Krabsen Dato  7/12-23, 17:22
Citat fra: thadef Dato  7/12-23, 09:55Navnet er vel fint nok for et firma, der driver busser rundt omkring i landet. Man kan som kunde vel være ligeglad, om der står Vikingbus, Herning Turist, tidebus eller netop GoCollective ved siden af busdøren og på chaufførens uniform.

Det bør være ligeså ved tog - for den almindelige rejsende er det uinteressant, hvem der er kontrakthaver og hvad de kalder sig. Alle tog fremgår af rejseplanen, og rejsekortet gælder uanset.


Ja det kan måske være på tide at overveje den Svenske franchise model, hvor der stadigvæk er udbud men hvor regionaltogene er brandet og integreret med det regionale trafikselskab. I så fald vil man også kunne skabe bedre integration mellem tog og bus end hvad der findes i dag, nu hvor hverken DSB eller GoCollectives tog vest for Storebælt er integreret med trafikselskaberne.

Ja, så skulle de hellere have beholdt det gamle navn. GoCollective er decideret hæsligt.

Arriva har fået nyt navn…
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 15/12-23, 18:25.
Citat fra: bjergged Dato 15/12-23, 18:11Ja, så skulle de hellere have beholdt det gamle navn. GoCollective er decideret hæsligt.
Det er jo ligesom ikke en mulighed når et det gamle selskab stadig hedder Arriva.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 15/12-23, 18:25
Citat fra: bjergged Dato 15/12-23, 18:11Ja, så skulle de hellere have beholdt det gamle navn. GoCollective er decideret hæsligt.
Det er jo ligesom ikke en mulighed når et det gamle selskab stadig hedder Arriva.

Men mon ikke den amerikanske infrastrukturinvestor I Squared Capital, som fra Deutsche Bahn har købt alle resterende dele af Arriva Group fuldstændigt, finder på et nyt navn?

M.v.h.
Niels

Citat fra: Michael Deichmann Dato 15/12-23, 18:25
Citat fra: bjergged Dato 15/12-23, 18:11Ja, så skulle de hellere have beholdt det gamle navn. GoCollective er decideret hæsligt.
Det er jo ligesom ikke en mulighed når et det gamle selskab stadig hedder Arriva.
Et andet argument kan være, at brugen af navnet Arriva som regel udløser brok og negative kommentarer på diverse jernbanefora  ;) 

Arriva har fået nyt navn…
Af ivar. 15/12-23, 23:04.
Det er da bedøvende ligegyldigt, hvad et selskab hedder. Det er nok mere interessant, hvordan de markedsfører sig.

Citat fra: vestjyden Dato 28/12-23, 22:24Det er ikke kun navnet der ændres:

https://viborg-folkeblad.dk/viborg/det-er-ikke-bare-navnet-der-skal-skiftes-arriva-har-store-aendringer-paa-vej-slut-med-stillezone-plads-og-billigbillet

Hold da op det er nogle forringelser der vil noget. Den med stillezonen er jo latterlig, de fleste af gangene er der ok stille, men det er jo klart når man fyrer næsten alle sine kontrollører, er det svært at håndhæve.

Og ingen billige billetter er jo en fallit erklæring.

Havde aldrig troet at jeg ville savne det gamle Arriva.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 5
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak