Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 37
Coradia Stream & Talgo nyt
Af anho. 21/11-23, 17:24.
Citat fra: andersj Dato 21/11-23, 16:26
Citat fra: andersj Dato 15/12-22, 16:43Alstom har meddelt Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG) at de kun kan levere 10 Coradia Stream HC til aftalt tidspunkt i december 2024. De resterende 24 togsæt leveres frem til december 2025.

Årsagen er den efterhånden tyndslidte "krig i Ukraine + pandemi".

Pressemeddelelse LNVG: https://www.lnvg.de/lnvg/pressemitteilungen/artikel/hersteller-liefert-zuege-nicht-puenktlich-lnvg-passt-konzept-fuer-expresskreuz-an

Så er Coradia Stream HC til Baden Württemberg også forsinket. 80 togsæt skulle have været leveret i december 2025, men nu bliver det kun 14 der er klar med efterfølgende levering af et par stykker hver måned. Der er bestilt 130 togsæt.

Pressemeddelelse Landtag Baden Württemberg - https://www.landtag-bw.de/home/aktuelles/dpa-nachrichten/2023/November/KW47/Dienstag/f46ada0c-ef65-4f96-9ce0-929fa512.html

Man bemærker at ved både LNVG og Baden Württemberg gælder forsinkelsen kun for en del af togene - dvs. der er kapacitetsproblemer på selve produktionslinjerne. Eventuelle forsinkelser i forbindelse med test og godkendelse (inklusiv software) vil ligge derudover.

Så har vi jo forsinkelser både på en leverance før DSBs og på en efter.

Nu er der jo forskel på forskellige Coradia Stream-tog. 'Pop'-typen og 'ICNG'-typen skulle ikke have særligt meget at gøre med hinanden, ud over udseendet og brandingen. Men hvad med Coradia HC? Hvilken type hører den ind under? Er leveringerne til Nedersaksen og til Baden-Württemberg af den ene eller anden type af Stream? Og hvilke fabrikker bliver de forskellige modeller produceret på?

Men jeg ville nok sætte mine penge på at DSBs tog også bliver forsinkede.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 23/11-23, 01:13.
Seneste redigering: 23/11-23, 01:18 af andersj
Så vidt jeg har forstået er POP en form for gammel vin på nye flasker, mens ICNG og de øvrige Coradia Stream til Danmark og Tyskland er nyudviklinger. Men selv heriblandt er der mange varianter i forhold til gulvhøjde, tophastighed, tryktæt/ej-tryktæt og signalsystemer. Mon Alstom har booket testbanen i Velim i Tjekkiet i hele 2024-25 til alle de varianter?

Alle togsæt til Holland, Danmark, Tyskland og Norge (Coradia Nordic) produceres vist primært i Katowiche i Polen, men noget også i Salzgitter i Tyskland. Coradia Stream til Rumænien produceres også i Katowiche. Det er vist sådan at alle de rå vognkasser, også de italienske, svejses i Polen. Enkeltdækkervognene laves så færdig i Katowiche, mens dobbeltdækkervognene laves færdig i Salzgitter.
Alstom Polska har i går meddelt på LinkedIn at de første to enkeltdækker-mellemvogne til LNVG togene er sendt afsted til Salzgitter.

Stream HC til Luxembourg bliver bygget i Spanien, men de er også bygget efter det franske fritrumsprofil der er noget mere snævert end det tyske.

Anders

Citat fra: andersj Dato 23/11-23, 01:13Alle togsæt til Holland, Danmark, Tyskland og Norge (Coradia Nordic) produceres vist primært i Katowiche i Polen, men noget også i Salzgitter i Tyskland.

Du blander Coradia Stream og Coradia Nordic sammen.

ICNG og IC5 er Stream, Nordic kører kun i Sverige og Norge og er en ældre platform. https://de.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_Nordic

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 23/11-23, 13:48.
Citat fra: mikkelwf Dato 23/11-23, 08:24
Citat fra: andersj Dato 23/11-23, 01:13Alle togsæt til Holland, Danmark, Tyskland og Norge (Coradia Nordic) produceres vist primært i Katowiche i Polen, men noget også i Salzgitter i Tyskland.

Du blander Coradia Stream og Coradia Nordic sammen.

ICNG og IC5 er Stream, Nordic kører kun i Sverige og Norge og er en ældre platform. https://de.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_Nordic

Jeg nævner Coradia Nordic til Norske Tog fordi de jo uanset hvad også tager kapacitet i produktionen. Da togene til Norske Tog får helt nye vognkasser og fronter er der også en del udviklingsressourcer bundet op på det projekt.

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 23/11-23, 16:30.
Første DSB vogn er nu bygget i Katowiche og sendt til Salzgitter.

Foto: LinkedIn
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Første vognstamme skulle have været leveret i Kastrup 7. december. Er pt rykket til 12. januar, da vognene ikke er i stand til at blive trukket til DK endnu.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Mads. 23/11-23, 19:49.
Citat fra: banemanden Dato 23/11-23, 19:20Første vognstamme skulle have været leveret i Kastrup 7. december. Er pt rykket til 12. januar, da vognene ikke er i stand til at blive trukket til DK endnu.

Man kan hurtigt blive forvirret her. Men du omtaler Talgo-vogne og andersj om IC5?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 23/11-23, 20:42.
Citat fra: Mads Dato 23/11-23, 19:49
Citat fra: banemanden Dato 23/11-23, 19:20Første vognstamme skulle have været leveret i Kastrup 7. december. Er pt rykket til 12. januar, da vognene ikke er i stand til at blive trukket til DK endnu.

Man kan hurtigt blive forvirret her. Men du omtaler Talgo-vogne og andersj om IC5?

Korrekt.

Jeg vil også lige korrigere mig selv. Den polske by hedder Katowice uden h. Det er åbenbart blevet en refleks for mig at skrive ch ved bynavne efter tysk forbillede.

Anders

Citat fra: andersj Dato 23/11-23, 13:48
Citat fra: mikkelwf Dato 23/11-23, 08:24
Citat fra: andersj Dato 23/11-23, 01:13Alle togsæt til Holland, Danmark, Tyskland og Norge (Coradia Nordic) produceres vist primært i Katowiche i Polen, men noget også i Salzgitter i Tyskland.

Du blander Coradia Stream og Coradia Nordic sammen.

ICNG og IC5 er Stream, Nordic kører kun i Sverige og Norge og er en ældre platform. https://de.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_Nordic

Jeg nævner Coradia Nordic til Norske Tog fordi de jo uanset hvad også tager kapacitet i produktionen. Da togene til Norske Tog får helt nye vognkasser og fronter er der også en del udviklingsressourcer bundet op på det projekt.



Jeg medgiver, at man, også, kan læse dit indlæg som at togene til Holland, Danmark og Tyskland som Stream (implicit) og Norge som Nordic (eksplicit).. :)

Men Coradia Nordic og Coradia Stream er stadig TO forskellige platforme.

Bortset fra det er din pointe med produktionen af alle tog, på samme produktionssted, har indflydelse på leveringstiden, jo helt valid.. :)

Coradia Stream & Talgo nyt
Af frederikhk. 30/11-23, 13:27.
Nu officielt forsinket så IC5 først kører med passagerer i 2027.

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/passagererne-kan-forvente-at-kore-med-ic5-i-2027/

Citat fra: frederikhk Dato 30/11-23, 13:27Nu officielt forsinket så IC5 først kører med passagerer i 2027.

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/passagererne-kan-forvente-at-kore-med-ic5-i-2027/

Oooooh Tal om en rigtig gyser.

Det her kommer til at gå galt med hele signalprogrammet og elektrificeringen. Jeg håber DSB panisk leder rundt efter andre midlertidige løsninger. Leasede Vectrons, indlejede vogne fra udlandet, hvad som helst for at være helt ærlig.

Citat fra: Danskjävlar Dato 30/11-23, 14:10
Citat fra: frederikhk Dato 30/11-23, 13:27Nu officielt forsinket så IC5 først kører med passagerer i 2027.

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/passagererne-kan-forvente-at-kore-med-ic5-i-2027/

Oooooh Tal om en rigtig gyser.

Det her kommer til at gå galt med hele signalprogrammet og elektrificeringen. Jeg håber DSB panisk leder rundt efter andre midlertidige løsninger. Leasede Vectrons, indlejede vogne fra udlandet, hvad som helst for at være helt ærlig.

Arh, det er da en service fra Alstoms side..!

De har koordineret deres enorme forsinkelse på Signalprogrammet med deres levering af nye tog - så skal de heller ikke stå ude og ruste indtil signalerne er klar!  ;D

Coradia Stream & Talgo nyt
Af anho. 30/11-23, 19:45.
Citat fra: mikkelwf Dato 30/11-23, 14:46
Citat fra: Danskjävlar Dato 30/11-23, 14:10
Citat fra: frederikhk Dato 30/11-23, 13:27Nu officielt forsinket så IC5 først kører med passagerer i 2027.

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/passagererne-kan-forvente-at-kore-med-ic5-i-2027/

Oooooh Tal om en rigtig gyser.

Det her kommer til at gå galt med hele signalprogrammet og elektrificeringen. Jeg håber DSB panisk leder rundt efter andre midlertidige løsninger. Leasede Vectrons, indlejede vogne fra udlandet, hvad som helst for at være helt ærlig.

Arh, det er da en service fra Alstoms side..!

De har koordineret deres enorme forsinkelse på Signalprogrammet med deres levering af nye tog - så skal de heller ikke stå ude og ruste indtil signalerne er klar!  ;D
Er godt klar over at det er en joke, men - IC5 leveres med DK-STM, og behøver derfor ikke vente på signalerne, kun på elektrificering.

Citat fra: frederikhk Dato 30/11-23, 13:27Nu officielt forsinket så IC5 først kører med passagerer i 2027.

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/passagererne-kan-forvente-at-kore-med-ic5-i-2027/

Så er det godt, at DSB har vist rettidigt omhu, ved at sælge 10 af deres nyeste elektriske togsæt.

Citat fra: Sporhund Dato 30/11-23, 23:13
Citat fra: frederikhk Dato 30/11-23, 13:27Nu officielt forsinket så IC5 først kører med passagerer i 2027.

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/passagererne-kan-forvente-at-kore-med-ic5-i-2027/

Så er det godt, at DSB har vist rettidigt omhu, ved at sælge 10 af deres nyeste elektriske togsæt.

Jeg ved ikke rigtig om du bare prøver at være sjov - men salget blev jo gennemført i maj 2023 og togene skal overleveres til Skånetrafikken nu her i december 2023, så jeg kan ikke rigtig se hvad det direkte har med IC5 at gøre..

Gå op Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 37

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak