Citat fra: metrohenrik Dato 7/06-22, 09:29Citat fra: thomastog Dato 7/06-22, 08:51Citat fra: Michael Deichmann Dato 7/06-22, 02:46Et eller andet sted er det vel lidt interessant, at der er 2 U-signaler? På nogle af privatbanerne (HHGB for eksempel) ville man have et U-signal med 3 lanterner hvor grøn ville betyde udkørsel fra det ene spor tilladt, mens gul-grøn det andet.
Sikkerhed. Med kun ét U-signal som du beskriver, vil sikkerheden være afhængig af at den gule lanterne virker. Med to signaler er du uafhængig af om en eller flere lanterner ikke virker.
..
Som jeg husker det fra min tid på privatbane, så kommer den en melding hvis hovedtråden i en pære brænder over.
Mon ikke der stadig er en overvågning af pærens tilstand?
Nu er overbrændt pære ikke den eneste mulighed. En tilsneet lanterne kan også forekomme (f.eks Lyngby ulykken på S-tog).
Eller man kører med reserve-tråden (nat-sænkning), og risikerer at det er svært at se lys i den gule lanterne, med modlys fra lavthængende sol.
Uanset hvad, sikkerheden er højere med to signaler, end med et.