Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- "Letbanen i Østjylland kører mod ny passagerrekord"
Gå ned Sider:[1] 2
Kollektiv Trafik Forum nyheder 06.11.2023:

"Letbanen i Østjylland kører mod ny passagerrekord
I 2023 har godt 4 millioner passagerer kørt med Aarhus Letbane, der via Aarhus forbinder Odder i Syd med Grenaa på Djurslands østligste punkt - og Aarhus med Lystrup via Skejby. Udregnet pr dag bliver det til over 18.000 passagerer."
.....
Beregninger foretaget i Aarhus Letbane viser, at det kan forventes, at ca. 370.000 flere passagerer rejser på L1 i 2023 i forhold til 2022, hvilket vil være en fremgang på 21 procent.
....."


Læs hele meddelelsen her: https://www.kollektivtrafik.dk/letbanen-i-oestjylland-koerer-mod-ny-passagerrekord/2933 .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Variobahn 1106 på Aarhus Universitetshospital Station, 11.08.2023 (nm).

M.v.h.
Niels

Og åbenbart er det stadig ikke nok.

Citat fra: mgameing123 Dato 10/11-23, 09:28Og åbenbart er det stadig ikke nok.
Nok til hvad?

"Letbanen i Østjylland kører mod ny passagerrekord"
Af anders_vejby. 10/11-23, 13:30.
Seneste redigering: 10/11-23, 13:34 af anders_vejby
Citat fra: Krabsen Dato 10/11-23, 10:54
Citat fra: mgameing123 Dato 10/11-23, 09:28Og åbenbart er det stadig ikke nok.
Nok til hvad?

Nok til at lokalpolitikere for alvor bakker op om en etape 2 og også gren til aarhus ø. Der er lige for tiden meget snak (eller snarere sludder) om at det ikke kan betale sig og at BRT er bedre.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: anders_vejby Dato 10/11-23, 13:30
Citat fra: Krabsen Dato 10/11-23, 10:54
Citat fra: mgameing123 Dato 10/11-23, 09:28Og åbenbart er det stadig ikke nok.
Nok til hvad?

Nok til at lokalpolitikere for alvor bakker op om en etape 2 og også gren til aarhus ø. Der er lige for tiden meget snak (eller snarere sludder) om at det ikke kan betale sig og at BRT er bedre.

Linjen til Øen er vidst nok lagt ned, da det ikke kan lade sig gøre:
https://stiften.dk/aarhus/borgmesteren-vil-droppe-planlagt-letbane-til-aarhus-oe

"Letbanen i Østjylland kører mod ny passagerrekord"
Af anders_vejby. 10/11-23, 14:41.
Seneste redigering: 10/11-23, 14:46 af anders_vejby
Citat fra: Stennicke Dato 10/11-23, 14:26Linjen til Øen er vidst nok lagt ned, da det ikke kan lade sig gøre:
https://stiften.dk/aarhus/borgmesteren-vil-droppe-planlagt-letbane-til-aarhus-oe

Siger borgmesteren. Personligt tror jeg at det godt kunne lade sig gøre, men ja, ikke uden at genere nogle bilister eller uden at ombygge vejkrydset. Men ikke at føre letbanen til aarhus ø er en fuldstændig skør beslutning på længere sigt.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Favrskov Kommune har droppet såvel letbane som BRT-alternativet: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,961.msg6960.html .

M.v.h.
Niels

Citat fra: anders_vejby Dato 10/11-23, 14:41
Citat fra: Stennicke Dato 10/11-23, 14:26Linjen til Øen er vidst nok lagt ned, da det ikke kan lade sig gøre:
https://stiften.dk/aarhus/borgmesteren-vil-droppe-planlagt-letbane-til-aarhus-oe

Siger borgmesteren. Personligt tror jeg at det godt kunne lade sig gøre, men ja, ikke uden at genere nogle bilister eller uden at ombygge vejkrydset. Men ikke at føre letbanen til aarhus ø er en fuldstændig skør beslutning på længere sigt.
Hvis du kan få 70 sekunders trafik hvert minut til at passere, så er der nok nogle, der vil høre dit forslag.

Tro mig, der er regnet meget på det kryds.

/ Jan

Citat fra: anders_vejby Dato 10/11-23, 14:41
Citat fra: Stennicke Dato 10/11-23, 14:26Linjen til Øen er vidst nok lagt ned, da det ikke kan lade sig gøre:
https://stiften.dk/aarhus/borgmesteren-vil-droppe-planlagt-letbane-til-aarhus-oe

Siger borgmesteren. Personligt tror jeg at det godt kunne lade sig gøre, men ja, ikke uden at genere nogle bilister eller uden at ombygge vejkrydset. Men ikke at føre letbanen til aarhus ø er en fuldstændig skør beslutning på længere sigt.

Du har fuldstændig ret! Da man først ud af det blå sagde at Nørreportkrydset ikke ville kunne tåle det og man så måtte undersøge alternative måder at gøre det på, kontaktede jeg Teknik og Miljø og fik at vide at en linjeføring til Aarhus Ø som ikke kører gennem Nørreportkrydset var "for langt fra det oprindelige projekt" og derfor ikke ville blive undersøgt. Så alternative løsninger SKULLE altså inkludere det element som garantere at det ikke kan lade sig gøre.

Citat fra: Krabsen Dato 10/11-23, 10:54
Citat fra: mgameing123 Dato 10/11-23, 09:28Og åbenbart er det stadig ikke nok.
Nok til hvad?
Det er i det mindste "nok" til at passagertallet i Q2 og Q3 23 er lavere end i Q2 og Q3 i 22. Det synes jeg er temmelig interessant.

Citat fra: anders_vejby Dato 10/11-23, 13:30
Citat fra: Krabsen Dato 10/11-23, 10:54
Citat fra: mgameing123 Dato 10/11-23, 09:28Og åbenbart er det stadig ikke nok.
Nok til hvad?

Nok til at lokalpolitikere for alvor bakker op om en etape 2 og også gren til aarhus ø. Der er lige for tiden meget snak (eller snarere sludder) om at det ikke kan betale sig og at BRT er bedre.

Aarhus Øst gren vil også være spild af kapacitet. Det vil være bedre at sende 3A til Aarhus Øst.

"Letbanen i Østjylland kører mod ny passagerrekord"
Af TroelsH. 13/11-23, 17:16.
Seneste redigering: 13/11-23, 17:18 af TroelsH
Her er et forslag.

Det kan godt være at de skal overveje den der tunnel fra østsiden af Århus H, under uni og som kan komme ud ved sygehuset, med en gren over jorden til Lystrup, og så konvertere Lystrup -> Grenå tilbage til jernbane og 25kv. S-tog-lignende drift og gnemmekørende tog til Holstebro.

Der bor 25.000 på Århus Ø, så det vil give mening at genoplive den plan med letbanen, og fjerner man letbane trafikken til Grenå fra det kryds, så får man mere kapacitet til det andet.

Byg en station i Tilst med gennemkørende spor, og kobbel den anden ende af letbanen på. Man kan evt lave et loop så den ene går Århus H - Åbyhøj st - Tilst st og så ind igen langs Viborg vej til H, eller skille det ud i to, da der bor en masse langs både Silkeborgvej og Viborgvej.
Desuden nye stationer på jernbanen Laurbjerg, Søften, Åbyhøj, Hasselager, ud over den der kommer i Brabrand og Stilling som er vedtaget, og lave dem med gennemkørsel.

Elektrificeret dobbeltspor til Silkeborg, med første station i Harlev. Man skal tænke over hvor stationerne ligger i forhold til motorvejen og de små byer. Gerne dobbeltspor til Holstebro, samt el.

Med den nye elektrificering så vil man kunne køre s-togs lignende drift i de mest befolkede dele af området omkring Århus, afgrænset af Randers, Grenå, Herning/Holstabr, trekantsområdet i syd, og man vil have koblet letbanen sammen. Så får man mere et system af la Kbh.

Så er der også forberedt til hvis der kommer tog over Kattegat.

+ så skal man have lov til at tage cyklen gratis med i toget, og bygge de nye stationer med inspiration fra Holland.

Citat fra: TroelsH Dato 13/11-23, 17:16Her er et forslag.

Det kan godt være at de skal overveje den der tunnel fra østsiden af Århus H, under uni og som kan komme ud ved sygehuset, med en gren over jorden til Lystrup, og så konvertere Lystrup -> Grenå tilbage til jernbane og 25kv. S-tog-lignende drift og gnemmekørende tog til Holstebro.

Der bor 25.000 på Århus Ø, så det vil give mening at genoplive den plan med letbanen, og fjerner man letbane trafikken til Grenå fra det kryds, så får man mere kapacitet til det andet.

Byg en station i Tilst med gennemkørende spor, og kobbel den anden ende af letbanen på. Man kan evt lave et loop så den ene går Århus H - Åbyhøj st - Tilst st og så ind igen langs Viborg vej til H, eller skille det ud i to, da der bor en masse langs både Silkeborgvej og Viborgvej.
Desuden nye stationer på jernbanen Laurbjerg, Søften, Åbyhøj, Hasselager, ud over den der kommer i Brabrand og Stilling som er vedtaget, og lave dem med gennemkørsel.

Elektrificeret dobbeltspor til Silkeborg, med første station i Harlev. Man skal tænke over hvor stationerne ligger i forhold til motorvejen og de små byer. Gerne dobbeltspor til Holstebro, samt el.

Med den nye elektrificering så vil man kunne køre s-togs lignende drift i de mest befolkede dele af området omkring Århus, afgrænset af Randers, Grenå, Herning/Holstabr, trekantsområdet i syd, og man vil have koblet letbanen sammen. Så får man mere et system af la Kbh.

Så er der også forberedt til hvis der kommer tog over Kattegat.
Fordelen ved at ombygge S-banen til standard 25 kV, 50 Hz, 76 cm perron er at man ud over København kan indsætte de nyanskaffede S-tog ved de større byer uden ombygning.

Hvis de anskaffes to-strøms med 15kV, 16.7 Hz også kan det gøres i en fælles pulje med Skånetrafikkens Pågatåg, billigere storserie anskaffelse.

Er der ikke 55cm i DK?

Da de nye s-tog bliver førerløse og de her vil skulle køre i blandet trafik, så er det ikke sikkert at det er en god ide, med mindre at de laves til det fra starten af. Der er også noget med parron-døre som metroen har det.
S-togene har flere døre pr vogn end der er brug for her. S-togs lignende drift i østjylland/region er lidt sjældnere end omkring Kbh. 

Gå op Sider:[1] 2
De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak