Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Pr. 2023-12-01 Maut +80%
Pr. 2023-12-01 Maut +80%
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/11-23, 19:43.
Seneste redigering: 6/11-23, 19:48 af Per Holm
Konkurrencesituationen for gods på banen syd for os bliver nu forbedret idet Forbundsdagen hæver vejafgiften for lastvogne med 80%. Det kan vist ikke undgå at skabe travlhed på de danske godsteminaler.

https://www.scmnews.dk/article/view/1062217/forbundsdagen_giver_gront_lys_for_mautstigning_pa_80_procent

https://www.transportmagasinet.dk/article/view/1036930/mauten_stiger_til_december

(Betalingsartikler - men det vigtigste er til at læse for alle)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Pr. 2023-12-01 Maut +80%
Af TroelsH. 7/11-23, 11:35.
Super positiv udvikling. Jeg mener også at have set at pengene de får i kassen bla skal bruges til at forbedre jernbaneinfrastrukture og særligt for gods. Vi må håbe at DK følger med, men med de nuværende regering er jeg ikke særligt positiv. Der har været snak om både road pricing og at fjerne rabatten på diesel...

Pr. 2023-12-01 Maut +80%
Af TroelsH. 7/11-23, 11:51.
Kan dansk RP for lastbiler skrues sammen, så man rammer transittrafikken, der skal fra grænsen til Øresund/Hirtshals/Frederikshavn, så man får meget af den flyttet til intermodal containere/trailere på lommevogne?

Gå op Sider:[1]
Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak