Der er da godt nok mange meninger, og her kommer en til
Landskrona-tunnellen er ikke en løsning, for den gavner kun få tog. Hvor mange tog fra Stockholm vil køre uden om Malmø for at nå København 30 minutter hurtigere? Da godstog kører relativt langsomt, vil de tage kapacitet fra mange passagertog. Der bliver derfor lav kapacitet i den lange tunnel, hvis der også skal køre gods. Læg dertil 30+ km dobbeltsporet tunnel under Øresund, plus cirka 50-80 km ny højhastighedsbane i Sverige for at nå banen til Stockholm. Og ny underjordisk station i København.
Ja, det bliver dyrt.
Men man kan få meget mere for pengene ved først at analysere problemet:
Der er kapacitetsmangel på Øresundsbroen, da der er mange pendlertog (Ø-tog) og godstog, der vil over. Desuden er der flere og flere fjerntog, der vil over. Godstog kører langsommere, ergo tager de kapacitet fra hurtige passagertog.
Kan man få godstogene væk, vil der være noget større kapacitet til passagertogene, og problemet vil være løst.
Løsning: HH-tunnel og en dobbeltsporet omfartsbane hovedsageligt til godstog, men gerne med passagerfaciliteter (Helsingør-Hillerød-nær Slangerup-Ølstykke-nær Hedehusene). Kystbanen forskånes for flere tog.
De svenske landanlæg begrænses til at lave banen Helsingborg-Hässleholm dobbeltsporet.
Hvordan løser det problemet? Jo, mange godstog kan nu køre uden om Malmø direkte til Tyskland via HH, omfartsbanen og Femern.
Er det ikke dyrt? Nej, for samme pris som en Landskronaforbindelse får man noget, der gavner mange flere:
- Plads til flere passagertog over Øresund
- Færre godstog mellem Lufthavnen-Glostrup-Høje Tåstrup = mere kapacitet
- Omfartsbane rundt om København afkorter rejsetiderne for tværgående rejser
Ingen løsning er dog perfekt, og en HH-forbindelse med omfartsbane kan da heller ikke alt, de andre løsninger kan.
Man kommer ikke hurtigere til København fra Stockholm (men fra Gøteborg kan man godt via HH). Man undgår ikke rebroussement på Hovedbanen fra Sverige mod kontinentet, medmindre man kører udenom Hovedbanen.
Man skal bygge en helt ny bane i Danmark gennem bebyggede område (i stedet for at bygge en helt ny bane i Skåne gennem bebyggede områder)
Men en ting kan vi godt blive enige om: En HH-forbindelse uden tilhørende opgraderinger i infrastrukturen i Danmark er
ikke løsningen