Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- togulykke igen i tyskland
Gå ned Sider:[1] 2
togulykke igen i tyskland
Af Gladedk. 5/06-22, 08:27.
Desværre 5 dræbte.

Virker desværre som den væltet vogn var skyld i det da folk lå under den bl.a..

Grunden er defekte matriale eller skinner pt.

Ulykken er allerede på Wikipedia: https://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnunfall_von_Burgrain

Heraf fremgår bl.a., at der var tale om et DD-styrevognstog, skubbet af en Baureihe 111. Der er nedsat en "Sonderkommission" for afklaring af årsagen.

M.v.h.
Niels

togulykke igen i tyskland
Af Svend. 5/06-22, 09:07.
Gladedk: Du er hurtigere ude med en konklusion end de tyske myndigheder ?!

togulykke igen i tyskland
Af andersj, Aalborg. 5/06-22, 12:37.
Det er vel bare en oversættelse af udtalelsen fra Bayerns trafikminister Christian Bernreiter (CSU): "Man müsse davon ausgehen, dass irgendeine technische Ursache entweder am Fahrzeug oder am Gleis die Ursache sei."

Det er jo lidt efter udelukkelsesmetoden, da der ikke har været en kollision med hverken et andet tog eller objekter (styrervognens front er intakt) og en forhøjet hastighed er også meget usandsynlig, både i forhold til skadernes omfang og i forhold til hvor det er sket.

På de tyske fora er jernbanefolk mere eller mindre enige i at der må have været tale om en afsporing af en boogie i vogn 2 eller 3, men hvornår den er afsporet eller hvordan er ikke til at sige på nuværende tidspunkt. Det kan enten være en fejl på infrastrukturen, på hjulene eller at pufferne har kilet sig fast i hinanden under udkørsel fra Garmisch Partenkirchen. Man har i Tyskland haft flere afsporinger med styrevognstog (både dobbeltdækkere og IC-vogne) efter at pufferne har kilet sig fast i hinanden når de er blevet skubbet igennem sporskifter. Det tyske begreb herfor hedder "überpufferung".

Anders

..... men det er stadigvæk hovedløse gisninger, hvor akselbrud vel heller ikke kan udelukkes. Altså må udredningen afventes.

togulykke igen i tyskland
Af esni. 5/06-22, 14:05.
Citat fra: Niels Munch Dato  5/06-22, 13:20..... men det er stadigvæk hovedløse gisninger, hvor akselbrud vel heller ikke kan udelukkes. Altså må udredningen afventes.

Det er vel omfattet af enten fejl på materiellet eller sporet?
Er føreren blandt de omkomne eller tilskadekomne?

Eskild

Citat fra: esni Dato  5/06-22, 14:05
Citat fra: Niels Munch Dato  5/06-22, 13:20..... men det er stadigvæk hovedløse gisninger, hvor akselbrud vel heller ikke kan udelukkes. Altså må udredningen afventes.

Det er vel omfattet af enten fejl på materiellet eller sporet?
Er føreren blandt de omkomne eller tilskadekomne?

Gæt du bare videre, Eskild, men hvis du orker google de tyske medier, som har bragt både video og fotos, vil du se, at styrevognen er afsporet, ikke væltet. Gæt så videre på førerens tilstand.

Hvis man kan/vil læse tysk har BR en nyhedsticker om ulykken. Her står at fire kvinder og en mand/stor dreng er bekræftet dræbt, og at politiet har afhørt lokoføreren (uden nærmere detaljer om hverken det ene eller andet). Opklaringen bør vi nok overlade til den relevante havarikommission

https://www.br.de/nachrichten/bayern/ticker-zugunglueck-bei-garmisch-mindestens-drei-tote,T7h9h7J

togulykke igen i tyskland
Af esni. 5/06-22, 18:12.
Citat fra: jacobchristensen Dato  5/06-22, 15:48..... at politiet har afhørt lokoføreren (uden nærmere detaljer om hverken det ene eller andet). Opklaringen bør vi nok overlade til den relevante havarikommission

https://www.br.de/nachrichten/bayern/ticker-zugunglueck-bei-garmisch-mindestens-drei-tote,T7h9h7J

Herefter er der intet at tilføje før havarikommissionen har talt

Eskild

togulykke igen i tyskland
Af andersj, Aalborg. 7/06-22, 14:06.
Tre Deutsche Bahn medarbejdere er blevet sigtet pga. mistanke om uagtsomt manddrab af statsanklageren i München. Bogierne og skinneanlægget er under mistanke og bogierne er blevet beslaglagt.

Fra 25. juni til 9. juli var der planlagt sporarbejde på den pågældende strækning, hvor der bl.a. skulle udskiftes skinner og sporet skulle korrigeres pga. afvigelser i sporets placering enten vertikalt eller horisontalt.

Man er meget sikker på at ulykken skyldes en teknisk fejl på toget og/eller sporet.

Kilde: https://www.br.de/nachrichten/deutschland-welt/zugunglueck-ermittlungen-gegen-bahnmitarbeiter-eingeleitet,T83WWRX

Anders

togulykke igen i tyskland
Af Svend. 7/06-22, 18:21.
De er ikke blevet sigtet. Der er indledt efterforskningsprocedurer (ermittlungsverfahren) som sikkert kommer frem til, hvad der måske kan være skyld i ulykken. Og mon ikke der skal nogle eksperter på området "ind over" først, inden man begynder at sigte nogen? Det ser ud til at man lige nu skyder med spredehagl. Bl a undersøges også stationsbestyrerens rolle.

togulykke igen i tyskland
Af Svend. 7/06-22, 19:38.
Seneste redigering: 7/06-22, 19:45 af Svend
.... og ikke for at nedgøre nogen, men den omtalte "ekspert" (omtalt på www.br.de) er journalist bl a her og vist også jernbaneinteresseret/-entusiast (hvilket der jo ikke er noget galt i, vel ....)   

togulykke igen i tyskland
Af andersj, Aalborg. 7/06-22, 23:22.
Citat fra: Svend Dato  7/06-22, 18:21De er ikke blevet sigtet. Der er indledt efterforskningsprocedurer (ermittlungsverfahren) som sikkert kommer frem til, hvad der måske kan være skyld i ulykken. Og mon ikke der skal nogle eksperter på området "ind over" først, inden man begynder at sigte nogen? Det ser ud til at man lige nu skyder med spredehagl. Bl a undersøges også stationsbestyrerens rolle.

Du har ret i at de ikke er blevet sigtet, men det nærmeste vi kommer et dansk begreb er at de er mistænkte - på tysk "Beschuldigte". Ellers ville man have indledt efterforskning overfor ubekendte (Ermittlung gegen Unbekannt)

Anders

togulykke igen i tyskland
Af Svend. 7/06-22, 23:56.
Det er helt naturligt at at tage en snak med de tre som et led i de indledende undersøgelser. Der er ingen der taler om skyld på dette tidlige tidspunkt af undersøgelserne..... som jo af gode grunde ikke er færdige, ja knap nok begyndt.

Gå op Sider:[1] 2
Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak