Citat fra: mpp Dato 10/10-23, 00:19Citat fra: Niels Bak Dato 9/10-23, 13:52Det er helt klart ud fra det her, at de nationale togselskaber ikke vil ind og konkurrere med hinandnen på hinandens hjemspor, og det gælder formentlig helt generelt og ikke bare i forhold til, hvad der bliver planlagt lige nu.
j, de blev ikke addreseret på konferencen.
I Sydeuropa konkurrerer de nationale togselskaber lystigt. F.x. kører både SNCF og TrenItalia mellem Paris og Milano, SNCF og Renfe har tog begge højhastighedstog fra Barcelona til Frankrig og TrenItalia kører også open access i Spanien. Derudover er der så de øvrige private operatører.
Det virker for mig umiddelbart som en fordel for passagerene med flere operatører og det er svært at se hvorfor det ikke også skulle kunne ske heroppe (det er jo lidt på vej med Snälltåget og Flixtrain). De kan snakke alt det de vil om at togene køres i samarbejde, men hvis folk systematisk foretrækker togene fra den ene operatør frem for den anden vil der jo nok være folk der overvejer hvorfor de absolut skal samarbejde.
Så jeg er stadig skeptisk overfor om hvor langt de her samarbejder vil holde. Af de nævnte er SJ og CD nok de mest spændende – SJ fordi de allerede kører nattog gennem Danmark og konkurrerer på skinnerne på hjemmemarkedet og CD fordi de har et interessant netværk i Centraleuropa. NS, DB og DSB virker til gengæld til at have flere problemer med at løse kerneopgaverne og så er det jo fedt med nye samarbejder (som de så siden kan blive skrevet ud af).
Det du har misforstået er at tognene i Danmark alle har DSB som operatør, i Tyskland har de DB osv. Eneste forskel er materiellet, hvor det ene løb, der skal fortsætte til Prag har tjekkiske vogne, dansk lokomotiv til Hamborg og tjekkisk syd derfor. Men altså med DSB som operatør i Danmark. Dvs at DSB da er lykkelige, hvis fx de tjekkiske tog trækker passagerer fordi der fx er en restaurantvogn (det ved jeg ikke om der er men det formoder jeg). Man kunne dog formode denne vil være lukket på den danske del af strækningen, da DSB ikke længere har infrastrukturen til at servicere en sådan.
Men du har nok ret i at især DSB og DB er brændte børn i forhold til at konkurrere uden for hjemlandets grænser, og begge har formentlig betydelig politisk modstand i ejerkredsen mod at kaste sig ud i sådant. SJ havde heller ikke fremragende erfaringer med at forsøge sig med at køre til Odense for år tilbage og trak sig igen.
Så jeg formoder snarere at konkurrencen kommer fra kommercielle selskaber, det være sig Flixtrain eller andre. Og at det her samarbejde er de nationale togselskabers forsvar mod dette. På den her måde kan de tilbyde attraktiv international trafik uden at skulle ud og konkurrere uden for deres kerneområder.