Citat fra: Niels Bak Dato 6/10-23, 23:57Nu sker der noget på de internationale togforbindelser
DSB er gået ind i et samarbejde med de nationale togselskaber i nabolandene om at skabe et netværk bygget op om korridoren over Femern, der skal give direkte tog fra København til alle de nærmeste hovedstæder.
https://www.kollektivtrafik.dk/nyt-netvaerk-af-internationale-tog-er-paa-tegnebraettet/2891
Det er meningen at forbindelserne skal begynde at køre allerede inden Femern åbner. Der er hverken slået søm i aftalerne endnu eller løst alle de praktiske problemer, men går alt vel, så kører togene mod Amsterdam og Prag via Berlin fra K26, mens Oslo (og Göteborg) må vente til svenskerne får købt nye tog/lokomotiver, der også kan køre i Danmark, og det bliver tidligst fra K28.
Det blev ikke sagt direkte på konferencen, men det ser ud som om, forbindelserne skal køre på kommercielt grundlag, eller i hvert fald udelukkende med de tilskud, der i dag gives til de nationale tog, de måtte afløse på dele af strækningen. Hvis de krævede øgede tilskud, så ville det ikke være en beslutning DSB ville kunne træffe alene - så skulle Trafikstyrelsen ind over, og formentlig med et udbud (som vi så med de delvist fejlslagne svensk/danske udbud af nattog).
Alle tog i den nye satsning er dagtog, nattog er ikke på tapetet.
Der skal ikke meget til at forbedre situationen Oslo-København.
Hjalp en bekendt hjem til Danmark i den forløbne uge. Hun var pga. forsinket fly strandet i Gardemoen. Skulle være billigst muligt. Løsningen var tog til Oslo S (230,- NOK). Bus til Kbh H 499,- DKK (8 timer, direkte, ingen skift).
Det interessant er at jeg end ikke overvejede om man kan tage toget, vel vidende at det er nærmest umuligt at finde ud af at købe billetter hos DSB til nabolandene.
Men inspireret af nærværende tråd kiggede jeg lige nu på Oslo-København på DSBs hjemmeside.
Man kan ikke købe print-selv billetter, de skal bestilles 14 dage før for at være sikker på at få dem, advarer DSB øverst på siden. Det er længe at vente, når man står i Gardemoen. - Prisen for en enkelt er 1.212,- DKK uanset hvilken forbindelse man vælger. Og der er 2-4 skift undervejs. (Synes at være togbus på en strækning i Sverige pt). (Og det ville også have kostet ca. 1.200 kr at købe en flybillet til DKK).
Man behøver faktisk ikke foretage dyre investeringer i nye tog, eller nye baner. Alt hvad der skal til for at få flere rejsende på strækningen er lidt software som gør det muligt overhovedet at købe billetter. Så kan man altid senere optimere de mere komplicerede ting.