Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hader regeringen generelt offentlig transport?
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
Citat fra: anderspihl Dato  5/10-23, 10:07
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato  1/10-23, 22:38Her er så det paradoksale, at de fleste bilister faktisk også er interesserede i offentlig trafik. De har måske store børn, som gerne skulle kunne komme til uddannelse og fester. Og måske forældre, som gerne skulle kunne komme rundt, selvom de måske ikke har bil.
Enig

Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato  1/10-23, 22:38Mange bilister aner ikke, hvad offentlig trafik koster og er også bedøvende ligeglade [...]

Annekdote: En togrejse fra Frederikssund (min hjemby) til KH, betalt på rejsekortet koster 100 - 120 kr. pr. voksen ud og hjem. Muligvis kan det gøres en anelse billigere med periodekort til dem, der pendler. Men skal familien på fem personer til København koster transporten knapt 500 kr. Det synes temmelig dyrt og kan snildt finansiere bilkørsel + p-billet.

Er min oplevelse unik? Det tror jeg ikke, jeg tror andre bilister er kommet frem til det samme, men kan selvfølgelig ikke vide det.
Lægger man dertil den offentlige transports begræsninger i at komme "på tværs af fingrene" i eks. Region Hovedstaden, så har man ingredienserne til hvorfor flere køber bil og dermed den uheldige nedadgående spiral i forbruget af offentlig transport og vigende fokus på den.
 
 :)

Hilsen Anders

Man kunne godt lave gruppebilleter?

Citat fra: Niels Munch Dato 18/09-23, 10:52Tendensen i den kollektive trafik har ført til, at regeringen har nedsat et ekspertudvalg, "der skal afdække mobilitetsbehov i både yderområder og i større byer samt belyse, hvordan nye kollektive transportløsninger kan understøtte mobiliteten i hele landet. Ekspertudvalget skal bl.a. give anbefalinger til takststrukturer, der kan understøtte brugen af kollektiv transport. Endeligt skal ekspertudvalget komme med anbefalinger til en hensigtsmæssig organisering af den lokale kollektive transportsektor, der sikrer en sammenhæng mellem lokale mobilitetsbehov og beslutningsansvar."

Formanden Helga Theil Thomsen for ovennævnte ekspertudvalg gav et indlæg på Kollektiv Trafik Konferencen den 2. oktober 2023. Herfra er der under overskriften "Status: Ekspertudvalg er lige begyndt sit arbejde" refereret i:

Kollektiv Trafik Forum NYHEDER af 5. OKT 2023: https://www.kollektivtrafik.dk/status-ekspertudvalg-er-lige-begyndt-sit-arbejde/2895 .

M.v.h.
Niels

Kollektiv Trafik Forum NYHEDER 29. SEP 2023:

"Budskab fra otte organisationer til politikerne på Christiansborg: Bevar den kollektive transport
Den kollektive transport er udfordret af stigende omkostninger og stagnerende eller faldende passagertal mange steder. Det har fået otte organisationer med interesse i kollektiv transport til at skrive et åbent brev til Folketinget med fokus på medlemmerne af Folketingets Transportudvalg, finansminister Nicolai Wammen (S) og transportminister Thomas Danielsen (V)."


Man skriver bl.a.:
".....
Regeringen har nedsat et ekspertudvalg, som skal analysere området og komme med forslag til fremtidige tiltag inden for den kollektive transport. Det bakker vi op om. Men udvalgets anbefalinger kommer først i slutningen af 2024, og mens vi venter på ekspertudvalget, står den lokale og regionale bustrafik overfor de største besparelser og serviceforringelser i nyere tid.
....."


Læs hele de 8 organisationers åbne brev her: https://www.kollektivtrafik.dk/bevar-den-kollektive-transport/2882 .

M.v.h.
Niels

Hader regeringen generelt offentlig transport?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 5/10-23, 13:59.
ja det er utroligt med penge der er brugt på div. app's pr Region, Transport selskab og hvad der ellers findes.

penge der kunne være brugt på en app og ellers at køre bus/tog for.

typisk dansk, " vi vil have vores  egen"

Citat fra: hummel_62 Dato  5/10-23, 13:59ja det er utroligt med penge der er brugt på div. app's pr Region, Transport selskab og hvad der ellers findes.

penge der kunne være brugt på en app og ellers at køre bus/tog for.

typisk dansk, " vi vil have vores  egen"

Det er præcis det samme i resten af det offentlige Danmark. Hver region har sine egne systemer. Hver kommune har sine egne systemer og måder at gøre tingene på. Det er Danmark bare alt for lille til.

Hader regeringen generelt offentlig transport?
Af Niels Munch. 5/10-23, 17:26.
Seneste redigering: 5/10-23, 17:30 af Niels Munch
Citat fra: frederikhk Dato  5/10-23, 15:28
Citat fra: hummel_62 Dato  5/10-23, 13:59ja det er utroligt med penge der er brugt på div. app's pr Region, Transport selskab og hvad der ellers findes.

penge der kunne være brugt på en app og ellers at køre bus/tog for.

typisk dansk, " vi vil have vores  egen"

Det er præcis det samme i resten af det offentlige Danmark. Hver region har sine egne systemer. Hver kommune har sine egne systemer og måder at gøre tingene på. Det er Danmark bare alt for lille til.

Men er det ikke det, Rejsekort/Rejseplanen vil komme til livs med sine nye initiativer: https://www.kollektivtrafik.dk/rejsekortet-er-paa-vej-paa-mobilen-men-med-flere-forskellige-apps/2893 ?

Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 17:26
Citat fra: frederikhk Dato  5/10-23, 15:28
Citat fra: hummel_62 Dato  5/10-23, 13:59ja det er utroligt med penge der er brugt på div. app's pr Region, Transport selskab og hvad der ellers findes.

penge der kunne være brugt på en app og ellers at køre bus/tog for.

typisk dansk, " vi vil have vores  egen"

Det er præcis det samme i resten af det offentlige Danmark. Hver region har sine egne systemer. Hver kommune har sine egne systemer og måder at gøre tingene på. Det er Danmark bare alt for lille til.

Men er det ikke det, Rejsekort/Rejseplanen vil komme til livs med sine nye initiativer: https://www.kollektivtrafik.dk/rejsekortet-er-paa-vej-paa-mobilen-men-med-flere-forskellige-apps/2893 ?

Hvis trafikvirksomhederne vil det samme. DSB og DOT beholder nok deres apps, mens det kun er enkelte af de andre der overvejer at lukke deres apps.

Citat fra: Trainee Dato  5/10-23, 17:33
Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 17:26
Citat fra: frederikhk Dato  5/10-23, 15:28
Citat fra: hummel_62 Dato  5/10-23, 13:59ja det er utroligt med penge der er brugt på div. app's pr Region, Transport selskab og hvad der ellers findes.

penge der kunne være brugt på en app og ellers at køre bus/tog for.

typisk dansk, " vi vil have vores  egen"

Det er præcis det samme i resten af det offentlige Danmark. Hver region har sine egne systemer. Hver kommune har sine egne systemer og måder at gøre tingene på. Det er Danmark bare alt for lille til.

Men er det ikke det, Rejsekort/Rejseplanen vil komme til livs med sine nye initiativer: https://www.kollektivtrafik.dk/rejsekortet-er-paa-vej-paa-mobilen-men-med-flere-forskellige-apps/2893 ?

Hvis trafikvirksomhederne vil det samme. DSB og DOT beholder nok deres apps, mens det kun er enkelte af de andre der overvejer at lukke deres apps.

Men er det ikke netop trafikvirksomhederne i Danmark, der ejer Rejsekort & Rejseplan A/S?

Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 17:55
Citat fra: Trainee Dato  5/10-23, 17:33
Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 17:26
Citat fra: frederikhk Dato  5/10-23, 15:28
Citat fra: hummel_62 Dato  5/10-23, 13:59ja det er utroligt med penge der er brugt på div. app's pr Region, Transport selskab og hvad der ellers findes.

penge der kunne være brugt på en app og ellers at køre bus/tog for.

typisk dansk, " vi vil have vores  egen"

Det er præcis det samme i resten af det offentlige Danmark. Hver region har sine egne systemer. Hver kommune har sine egne systemer og måder at gøre tingene på. Det er Danmark bare alt for lille til.

Men er det ikke det, Rejsekort/Rejseplanen vil komme til livs med sine nye initiativer: https://www.kollektivtrafik.dk/rejsekortet-er-paa-vej-paa-mobilen-men-med-flere-forskellige-apps/2893 ?

Hvis trafikvirksomhederne vil det samme. DSB og DOT beholder nok deres apps, mens det kun er enkelte af de andre der overvejer at lukke deres apps.

Men er det ikke netop trafikvirksomhederne i Danmark, der ejer Rejsekort & Rejseplan A/S?

Jo, men de har ikke nemt ved at komme til enighed.

Hader regeringen generelt offentlig transport?
Af Niels Munch. 5/10-23, 18:06.
Seneste redigering: 5/10-23, 18:07 af Niels Munch
Citat fra: Trainee Dato  5/10-23, 18:02
Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 17:55
Citat fra: Trainee Dato  5/10-23, 17:33
Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 17:26
Citat fra: frederikhk Dato  5/10-23, 15:28
Citat fra: hummel_62 Dato  5/10-23, 13:59ja det er utroligt med penge der er brugt på div. app's pr Region, Transport selskab og hvad der ellers findes.

penge der kunne være brugt på en app og ellers at køre bus/tog for.

typisk dansk, " vi vil have vores  egen"

Det er præcis det samme i resten af det offentlige Danmark. Hver region har sine egne systemer. Hver kommune har sine egne systemer og måder at gøre tingene på. Det er Danmark bare alt for lille til.

Men er det ikke det, Rejsekort/Rejseplanen vil komme til livs med sine nye initiativer: https://www.kollektivtrafik.dk/rejsekortet-er-paa-vej-paa-mobilen-men-med-flere-forskellige-apps/2893 ?

Hvis trafikvirksomhederne vil det samme. DSB og DOT beholder nok deres apps, mens det kun er enkelte af de andre der overvejer at lukke deres apps.

Men er det ikke netop trafikvirksomhederne i Danmark, der ejer Rejsekort & Rejseplan A/S?

Jo, men de har ikke nemt ved at komme til enighed.

Tror du da ikke, der er enighed om de mål, de sætter for deres fællesejede aktieselskab Rejsekort & Rejseplan A/S?

Sorry, hvis jeg ødelægger din 'konspirationsteori'.

Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 18:06
Citat fra: Trainee Dato  5/10-23, 18:02
Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 17:55
Citat fra: Trainee Dato  5/10-23, 17:33
Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 17:26
Citat fra: frederikhk Dato  5/10-23, 15:28
Citat fra: hummel_62 Dato  5/10-23, 13:59ja det er utroligt med penge der er brugt på div. app's pr Region, Transport selskab og hvad der ellers findes.

penge der kunne være brugt på en app og ellers at køre bus/tog for.

typisk dansk, " vi vil have vores  egen"

Det er præcis det samme i resten af det offentlige Danmark. Hver region har sine egne systemer. Hver kommune har sine egne systemer og måder at gøre tingene på. Det er Danmark bare alt for lille til.

Men er det ikke det, Rejsekort/Rejseplanen vil komme til livs med sine nye initiativer: https://www.kollektivtrafik.dk/rejsekortet-er-paa-vej-paa-mobilen-men-med-flere-forskellige-apps/2893 ?

Hvis trafikvirksomhederne vil det samme. DSB og DOT beholder nok deres apps, mens det kun er enkelte af de andre der overvejer at lukke deres apps.

Men er det ikke netop trafikvirksomhederne i Danmark, der ejer Rejsekort & Rejseplan A/S?

Jo, men de har ikke nemt ved at komme til enighed.

Tror du da ikke, der er enighed om de mål, de sætter for deres fællesejede aktieselskab Rejsekort & Rejseplan A/S?

Sorry, hvis jeg ødelægger din 'konspirationsteori'.

Det er skam ikke en konspirationsteori, da det kommer fra hestens egen mund :)

Generelt vil trafikvirksomhederne helst have deres egne apps. Det er klart, bl.a. af årsager relateret til branding og marketing. De ser dog også fordele i at lukke deres egne apps for at drive én centralt, især økonomi, hvilket har resulteret i RejseBillet. Alligevel fortsætter de med at investere i deres egne apps på længere sigt, så lad os nu se hvad der sker.

DSB og måske også DOT er dog ikke interesserede i at lukke deres egne apps. DSB udvikler endda en konkurrent til den kommende digitale Rejsekort app, ligesom at de kun tilbyder Orange og DSB Plus fordele i deres egen app.

Pointen er bare at uanset hvilket selskab det drejer sig om er det skatteborgerne som betaler.

JH

Citat fra: Trainee Dato  5/10-23, 18:23DSB udvikler endda en konkurrent til den kommende digitale Rejsekort app, ligesom at de kun tilbyder Orange og DSB Plus fordele i deres egen app.

Hvor længe ud i fremtiden vil det være lovligt? Mig bekendt arbejder EU på at det skal være muligt at købe togbilletter via tredjeparter, ligesom hvordan Momondo fungerer for fly. Planen er vist at alle togbilletter skal kunne købes på sådan vis.

Citat fra: anho Dato  5/10-23, 19:58
Citat fra: Trainee Dato  5/10-23, 18:23DSB udvikler endda en konkurrent til den kommende digitale Rejsekort app, ligesom at de kun tilbyder Orange og DSB Plus fordele i deres egen app.

Hvor længe ud i fremtiden vil det være lovligt? Mig bekendt arbejder EU på at det skal være muligt at købe togbilletter via tredjeparter, ligesom hvordan Momondo fungerer for fly. Planen er vist at alle togbilletter skal kunne købes på sådan vis.

Det er vel kun ulovligt hvis nogen beder om at kunne sælge billetter, og en trafikvirksomhed afviser. F.eks. sælger Omio DSB-billetter.

Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 17:26
Citat fra: frederikhk Dato  5/10-23, 15:28
Citat fra: hummel_62 Dato  5/10-23, 13:59ja det er utroligt med penge der er brugt på div. app's pr Region, Transport selskab og hvad der ellers findes.

penge der kunne være brugt på en app og ellers at køre bus/tog for.

typisk dansk, " vi vil have vores  egen"

Det er præcis det samme i resten af det offentlige Danmark. Hver region har sine egne systemer. Hver kommune har sine egne systemer og måder at gøre tingene på. Det er Danmark bare alt for lille til.

Men er det ikke det, Rejsekort/Rejseplanen vil komme til livs med sine nye initiativer: https://www.kollektivtrafik.dk/rejsekortet-er-paa-vej-paa-mobilen-men-med-flere-forskellige-apps/2893 ?

Slet ikke. Den rigtige løsning er bare at tillade betaling købe betalingskort. Ingen grund til at bygge apps.

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak