Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- TRAKO messen 2023 i Gdańsk [PL]
I perioden 19. - 22.09.2023 afholdtes den 15. udgave af jernbanemessen TRAKO i Gdańsk [PL]. Den afholdes i ulige år og viser især den central- og østeuropæiske jernbaneindustris formåen, såvel i 1:1 på det udendørs opstillingsområde som på firmaernes stande i udstillingshallerne.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

I år besøgte jeg ikke selv messen; men gode venner gjorde. Og selv om repræsentationen af rullende materiel i 1:1 var lidt "mager" i forhold til f.eks. TRAKO 2019 og især TRAKO 2021, følger herunder nogle indtryk.

Citat fra: Niels Munch Dato  4/10-23, 15:53I år besøgte jeg ikke selv messen; men gode venner gjorde. Og selv om repræsentationen af rullende materiel i 1:1 var lidt "mager" i forhold til f.eks. TRAKO 2019 og især TRAKO 2021, følger herunder nogle indtryk.

På vej til Gdańsk er det en idé at besøge smalsporstation og -museum i Gryfice. Stedet betjenes imidlertid også at ordinære regionaltog på strækningen Szczecin - Gryfice - Kołobrzeg:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
NEWAG bi-mode togsæt EN63H-009 "HYBRIDA" på uelektrificeret strækning i Gryfice, 19.09.2023 (OTS).

Elektro-diesel togtypen, der henføres til NEWAGs "Impuls-familie", blev præsenteret på messen i 2019 ved EN63H-001 og i 2021 ved EN63H-003.

Men nu til selve messen:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Velkomstparaden på TRAKOs udstillingsbanegård, 20.09.2023 (OTS).

F.v. DB 463 611 Siemens Mobility MIREO, et Plasser & Theurer UNIMAT 09-4×8/4s Dynamic stoppeaggregat til fa. BUDIMEX, Stadler 4-vogns FLIRT 413-103 til Serbien og godt gemt en stamme nyproducerede IC-personvogne fra H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych i Poznań med NEWAGs 200 km/t multisystem-loko 'GRIFFIN 200' i spidsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.      Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
NEWAG 'GRIFFIN 200' E4MSUa-002 til PKP InterCity, 20.09.2023 (OTS).   
 
Som PKP InterCity's første 200 km/t lok (til 3 kV DC, 15 samt 25 kV AC) vakte det stor opmærksomhed.

PESAs brintlokomotiv, som under stor bevågenhed blev præsenteret på TRAKO 2021, havde i mellemtiden fået driftstilladelse, og kunne trille rundt med de besøgende:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
PESA SM42-6Dn 001 / 98 51 8 620 573-0 - ude som inde - på TRAKO, 20.09.2023 (OTS).

Fortsættes .....

..... fortsat:

Siemens Mobility viste også:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vectron MS 5 370 072-8 til leasingselskabet Cargounit for DB Cargo Polska, 20.09.2023 (OTS).

På billedet testes 'lyseffekt' forud for overdragelsen.

Polske Tabor Dębica havde ombygget og moderniseret et 6-akslet diesellokomotiv af typen SM48 (TEM2) 'Tamara':

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
TABOR 20D 001 moderniseret 'Tamara' lokomotiv med russiske rødder, 20.09.2023 (OTS).

Alt over barrierepladen er nyt. Lokomotivet har fået en CAT 3512E Caterpillar dieselmotor med en effekt på 1.800 kW og med et Adblue system til behandling af udstødningsgasserne.

CZ LOKO udstillede første nye elektriske loko fra Tjekkiet i 15 år::

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DualShunter 2000-lokomotivet til FS Mercitalia 190 002-6, 20.09.2023 (OTS).

Til italienerne er lokomotivet indrettet til 3kV DC og har desuden en 895 kW Caterpillar C32 EU stage V dieselmotor, så det kan befare ikke-elektrificerede strækninger.

Stadler leverede som nævnt FLIRT EMU til Serbien:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.     Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stadler FLIRT Regional EMU 413-103 til Srbija Voz, 20.09.2023 (OTS).

Endelig lidt til infrastrukturen:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Techne Kirow GmbH (tidl. Kirow Ardelt GmbH) fra Leipzig udstillede denne sporudlægningskran 'Multi Tasker 1200' til det polske infrastrukturselskab PPM-T, 20.09.2023 (OTS).

Angiveligt den første moderne jernbanekran i polen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Techne Kirow GmbH leverede også en sporskiftetransportvogn til PPM-T, 20.09.2023 (OTS).

Tak til "kameramanden" Ole (OTS) for de fotografiske optagelser, der gjorde denne reportage mulig.

Bedste hilsener
Niels     

Gå op Sider:[1]
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere
DSB MH 358

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak