Citat fra: Niels Munch Dato 3/10-23, 14:01Citat fra: Per Holm Dato 3/10-23, 13:34Citat fra: Niels Munch Dato 3/10-23, 13:07Har nordmændene ikke haft en diskussion om, i hvilket omfang og hvorledes strækningen Trondheim-Bodø skal elektrificeres?
Foreløbig skal de lige have ERTMS. ERTMS Grong - Fauske blev jo af forskellige gode grunde udsat lidt.
Mit spørgsmål var affødt af, at det i Stadlers prospekt for "Day and Night" togene er anført, at "bi-mode units" forudses anvendt på Nordlandsbanen Trondheim-Bodø.
Som det er nævnt tidligere i tråden, elektrificeres Nordlandsbanen fra Trondheim frem til Stjørdal (i km 34,67) med driftstart DEC 2024. En nybygget omformerstation i Hell (km 31,54) vil bl.a. kunne strømforsyne banen videre til Steinkjer (km 125,50),
såfremt denne delstrækning besluttes elektrificeret.
Sagen om fremtidens trafik i Nord-Norge er netop fremlagt for samferdselsministeren i form af 2 "Konseptvalgutredninger", se Regjeringens Pressemelding Nr: 86/23 af 27.09.2023:
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/samferdselsministeren-har-mottatt-to-utredninger-om-utvikling-av-transportsystemet-i-nord-norge/id2995707/ .
Heri anbefaler
"Jernbanedirektoratet ..... å utvikle eksisterende jernbaneinfrastruktur i landsdelen, med blant annet delelektrifisering av Nordlandsbanen .....".
Anvendelse af bi-mode tog på Nordlandsbanen giver således mening.
M.v.h.
Niels