Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Flirt Akku i passagerdrift fra 1. oktober
Flirt Akku i passagerdrift fra 1. oktober
Af andersj, Aalborg. 29/09-23, 00:18.
På søndag sættes det første seriebyggede moderne batteritog i passagerdrift i Schleswig Holstein. Delstaten bestilte i 2019 55 batteritog af typen Flirt Akku fra Stadler, hvilket var den første ordre på moderne batteritog i Tyskland.

Efter noget forsinkelse er erixx Holstein nu klar til at indsætte togene i prøvedrift på RB76 Kiel-Kiel Oppendorf fra på søndag. Senere i oktober begynder omstillingen også på Kiel-Lübeck-Lüneburg.
I december udskifter Nordbahn også Lint med Flirt Akku på Büsum-Heide og frem til sommeren indsættes de også løbende på (Büsum)-Heide-Neumünster, Neumünster-Bad Oldesloe, Kiel-Rendsburg-Jübek-Husum, Husum-Bad St. Peter-Ording og Kiel-Eckernförde-Flensburg. På et tidspunkt forlænges RB76 også helt til Schönberger Strand, men reaktiveringsprojektet er blevet udskudt nogle gange pga. mangel på planlægningsressourcer i delstaten - bl.a. som følge af Femernprojektet.

Stadler skal selv vedligeholde togene i 30 år og det var planen at det skulle ske i både Neumünster og Rendsburg. Dog ser det ud til at man enten har droppet eller udskudt Neumünster.
I Rendsburg har Stadler opført et nyt "Bahnbetriebswerk Rendsburg" i den vestlige del af byen, langs den nedlagte Rendsburg-Husum jernbane. Skinnerne lå dog stadig ud til den vestlige del af byen som industrispor, men blev i 2021 overdraget til AKN som siden da har moderniseret sporet.

Der bygges desuden tre nye trinbræt i Rendsburg, så RB 75 Kiel-Rendsburg kan forlænges til Rendsburg-Seemühlen i nærheden af det nye værksted. De to trinbræt "Rendsburg-Seemühlen" og "Rendsburg-Mastbrook" forventes færdig til ibrugtagning i slutningen af 2024 - et år forsinket. Det sidste trinbræt "Rendsburg-Büdelsdorf" ligger på DB's infrastruktur og dermed er det DB der skal bygge trinbrættet og ikke AKN. DB har meddelt at de først i 2027 har kapacitet til at bygge trinbrættet. 

Anders

Et lille indslag fra Schleswig Holstein Magazin - https://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/schleswig-holstein_magazin/Erster-Akkuzug-pendelt-zwischen-Kiel-und-Oppendorf,shmag109156.html

Lokomotivføreren forklarer bl.a. at motorkraften er fordelt på færre hjulsæt/aksler end de gamle tog. Men både Lint 41 og disse Flirt Akku har effekt på to bogier. Er det muligt at Flirt'en kun har effekt på en af akslerne på hver bogie, eller er lokomotivføreren kommet til at sige noget vrøvl i kampens hede?

Flirt Akku'erne til Schelswig-Holstein er leveret med 2 x 500 kw effekt, hvilket er i den høje ende sammenlignet med de MTU motorer på 2 x 330 kw en Lint 41 typisk leveres med. Men de her har også en tophastighed på 160 km/t, som de bl.a. kan udnytte under køreledning mellem Rendsburg og Jübek.

Et faktaark med plantegning af togene kan ses her: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/fnah0922_en.pdf

Anders

Citat fra: andersj Dato  1/10-23, 23:49Lokomotivføreren forklarer bl.a. at motorkraften er fordelt på færre hjulsæt/aksler end de gamle tog. Men både Lint 41 og disse Flirt Akku har effekt på to bogier. Er det muligt at Flirt'en kun har effekt på en af akslerne på hver bogie, eller er lokomotivføreren kommet til at sige noget vrøvl i kampens hede?

Jeg tænker, at lokomotivføreren refererer til de dieselmekaniske LINT-41, som erixx hidtil har betjent sig af, og som har hjulstillingen B'2'B', hvor FLIRT Akku jf. databladet har Bo'2'2'.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak