Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 19/09-23, 22:17Hvis det med Kystbanen er det eneste eksempel på nedskæring af jernbanedrift - og at det i øvrigt ikke er pgra økonomien - så må konklusionen være, at regeringen IKKE hader jernbanedrift. Mht busser er det et regionalt og kommunalt anliggende.
Jeg tror ikke man kan tegne det op så strengt som du gør det. Nok er busserne regionernes og kommunernes ansvar, men vi står netop med en helvedes masse penge til overs i staten, og en enorm mangel på penge i kommunerne - regeringen
kunne give ekstra penge til busser og lokaltog hvis de ville, men det er der ikke ønske om at gøre.
For så vidt angår jernbanen, så har vi i mange årtier haft store investeringer i gradvis udbygning af motorvejsnettet. I mellemtiden blev jernbanen syltet - få opgraderinger, begrænset vedligehold, og mange banelukninger (hvoraf nogle var nødt til at blive lukket, mens andre burde være udbygget eller opgraderet i stedet). I slutningen af 90'erne og starten af 00'erne begyndte mange jernbaner at nå deres kapacitetsgrænse - det var her Kystbanen nåede op på 9 tog i timen i myldretiden (mod kun 3 tog i timen i starten af 80'erne), og man begyndte at kigge på en udvidelse af Vestbanen. Mange af de mindre regionalbaner er også kommet op på halvtimesdrift, i denne periode.
Siden da har store dele af jernbanen fået en overhaling, eller er planlagt til at få det - almindeligt vedligehold, nye signaler, og så videre. Men dette kæmpeprojekt er kun nødvendigt fordi jernbanen blev syltet i så lang tid. Det bør altså ikke tælle med når man kigger på investeringer i jernbanen - på samme måde som vi heller ikke tæller omasfaltering af en motorvej med.
Jovist, vi har da fået et par nye stationer her og der, en helt ny højhastighedsbane (og endnu en der nu er under konstruktion), og en planlagt bane mellem Silkeborg og Aarhus - men i forhold til hvor meget transportbehovet i landet er vokset, så er jernbanen ikke vokset i samme takt, mens motorvejene bliver udbygget i alle ender af landet.
Og på trods af at meget store dele af den seneste tids investering i jernbanen har været "almindeligt vedligehold", så har et af de nuværende regeringspartier direkte udtalt at jernbanen har fået sit og at vi nu bør bruge flere penge på vejnettet igen. Det var Venstres kommentar i deres oplæg til Infrastrukturplanen.
Så nej, regeringen har ikke aktivt forsøgt at afvikle jernbanen... men man kan godt stå med den opfattelse, at de drastisk underprioriterer den, i forhold til hvor meget efterslæb der er på området, og hvor meget man egentlig burde udbygge jernbanen hvis man for alvor ønskede at få folk over i den offentlige transport.
Og ja, jeg ved godt at jernbanen faktisk fik lidt flere penge end vejnettet i Infrastrukturplanen - men en ikke ubetydelig del af de penge skal gå til vedligeholdelsesefterslæbet, og selv da har vejnettet jo fået kæmpeinvesteringer i årtier, mens jernbanen først er begyndt at få dem for nylig.