Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 37
Citat fra: madseckert Dato  1/06-23, 07:57Er der egentlig nogen der kan ved hvorfor Danmark er endt på en peronhøjde på 55cm og ikke den anden europæiske standardhøjde 76cm? Fjernbanen i Tyskland, Norge og Holland er alle på, eller på vej til 76cm.
Talgo bliver også leveret så de passer til 76cm.

P.s. er der nogen der ved hvad standardhøjden i Sverige er?

I h.t. EU-beslutning fra 2002 (2002/735/EG punkt 4.2.5), skal der ske en standardisering inden for EU. Højden skal være 550 mm eller 760 mm.

Om svenske perronhøjder, se: https://sv.wikipedia.org/wiki/Perrong .

M.v.h.
Niels

Citat fra: madseckert Dato  1/06-23, 07:57P.s. er der nogen der ved hvad standardhøjden i Sverige er?

Vi kører også med 55 cm. X61 (Pågatågen) har indstigning i niveau. Men der er mange, mange perroner der er lavere end det.

Pendeltågen i Stockholm og Arlanda Express har højere perroner - jeg tror Pendeltågen kører med 73 cm, men der er nogle steder med anden højde der togene deler perron med fjerntrafikken (Arlanda, Knivsta, Uppsala). Arlanda Express har 115 cm.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 1/06-23, 10:43.
Citat fra: Niels Munch Dato  1/06-23, 09:09Om svenske perronhøjder, se: https://sv.wikipedia.org/wiki/Perrong .
I dette link findes dette billede:

grøn: 550 mm,
blå: 760 mm,
turkis: 550/760 mmm

De grå har andre perronhøjder eller varierende - og det gælder så også Sverige, hvilket fremgår af artiklen Niels refererer til.

Et billede over det kommende værksted fra 4.sal i bureaukratbygningen.
Vh
Kristian

30 cm reduktion i bredden i forhold til IC3 er en sjat for os der ikke er 180. Har man ikke tænkt at hvis den service og komfort man tilbyder i toget er for ringe, så tager folk bilen? Et er at vælge low risk, men bredden på mange tog er noget der kan varieres med meget begrænset risiko, da mange er designet til den varians. Jf SJ og vores hjemlige S-tog. Vi har brug for et nyt IC3 der kan trække flere over i toget - ikke den billigst mulige sædepris.

Citat fra: TroelsH Dato  1/11-23, 23:3730 cm reduktion i bredden i forhold til IC3 er en sjat for os der ikke er 180. Har man ikke tænkt at hvis den service og komfort man tilbyder i toget er for ringe, så tager folk bilen? Et er at vælge low risk, men bredden på mange tog er noget der kan varieres med meget begrænset risiko, da mange er designet til den varians. Jf SJ og vores hjemlige S-tog. Vi har brug for et nyt IC3 der kan trække flere over i toget - ikke den billigst mulige sædepris.

Væggene i IC5 er meget tyndere end IC3 - der er fx slet ikke den samme, brede vindueskarm. Med andre ord er der mindre af den udvendige profil, der bliver "spist" af spildplads. Væggene på IC5 er også lodrette, hvor de på IC3 er buede og bredest ved "hoften" - men det er hoftemålet, der er angivet som togets bredde, så også her "snyder" tallene lidt.

Er der nogen det ved hvilken type ruder der kommer i toget ?

IC3 har termoruder, mens f.eks. Lint, fra netop Alstom, har ruder af enkeltglas.

Om det er den ene type eller den anden, har stor komfortmæssig betydning. Ruder af enkeltglas, er kolde af sidde op af om vinteren, da de i praksis, ikke har nogen isolationsevne.

Ved at bruge ruder af enkeltglas, kan der spares omkring 1 cm i bredden, og da toget i forvejen er rigtig smalt, så hentes der vel, hvor der hentes kan.

Da man ikke har elektrificeret Vejle-Struer, så skal den vel fortsat køres med dieseltog og uden direkte forbindelse til Kbh?

Coradia kommer kun i en 3 vogns eller større, så de kan ikke bruges til at udskifte IR4.
Hvis jernbanen over Galten elektrificeres (som den burde sammen med 95% af resten af vores jernbaner der bruges til passagertrafik), så vil man mangle materiel til at køre på den del, da Lint41 er to-vogns.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Mads. 2/11-23, 12:38.
Citat fra: TroelsH Dato  2/11-23, 12:20Da man ikke har elektrificeret Vejle-Struer, så skal den vel fortsat køres med dieseltog og uden direkte forbindelse til Kbh?

Coradia kommer kun i en 3 vogns eller større, så de kan ikke bruges til at udskifte IR4.
Hvis jernbanen over Galten elektrificeres (som den burde sammen med 95% af resten af vores jernbaner der bruges til passagertrafik), så vil man mangle materiel til at køre på den del, da Lint41 er to-vogns.

Eller måske batteritog, som nævnt i Infrastrukturplan 2035.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af LM94. 2/11-23, 14:08.
Citat fra: TroelsH Dato  2/11-23, 12:20Da man ikke har elektrificeret Vejle-Struer, så skal den vel fortsat køres med dieseltog og uden direkte forbindelse til Kbh?

Coradia kommer kun i en 3 vogns eller større, så de kan ikke bruges til at udskifte IR4.
Hvis jernbanen over Galten elektrificeres (som den burde sammen med 95% af resten af vores jernbaner der bruges til passagertrafik), så vil man mangle materiel til at køre på den del, da Lint41 er to-vogns.

DSB's bliver på 5 vogne, heraf "IC5".

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 14/11-23, 22:31.
Talgo har offentliggjort et nyt billede fra DSB vognene. Landskabet udenfor vinduerne er photoshoppet ind.


Anders

Citat fra: andersj Dato 14/11-23, 22:31Talgo har offentliggjort et nyt billede fra DSB vognene. Landskabet udenfor vinduerne er photoshoppet ind.


Mon man tør håbe at pladsnummereringen kun er et udtryk for en uvidende grafisk designer?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 14/11-23, 23:16.
DB gik væk fra pladsnummerering efter RIC standarderne med indførelsen af ICE 4, så mon ikke også det er den beslutning DSB har taget? I IC5 mock-uppen følges RIC standarderne heller ikke. ICE-L vognen på Innotrans i 2022 havde heller ikke RIC pladsnummerering.

RIC-standarderne var lavet ud fra kupévogne og skaber større forvirring end gavn nu om dage i storrumsvogne.


Foto: Bjarke Ørsted / DSB

Anders

Citat fra: andersj Dato 14/11-23, 23:16DB gik væk fra pladsnummerering efter RIC standarderne med indførelsen af ICE 4, så mon ikke også det er den beslutning DSB har taget? I IC5 mock-uppen følges RIC standarderne heller ikke. ICE-L vognen på Innotrans i 2022 havde heller ikke RIC pladsnummerering.

RIC-standarderne var lavet ud fra kupévogne og skaber større forvirring end gavn nu om dage i storrumsvogne.
Ikke enig. Det at have en standard, er jo netop det der fjerner forvirringen, for jeg kan vide mig sikker på at plads 62 altid er en vinduesplads, uanset hvor jeg sætter mig ind i et tog. I det øjeblik nogen bryder standarden, så er det forvirringen opstår.

I øvrigt er det da, set med logiske øjne, lige så håbløst som RIC systemet når man har placeret plads x1, x2, x5 og x6 i den samme sædegruppe. Det er jo (heller) ikke fortløbne numre.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mpp. 15/11-23, 12:42.
Jeg vidste ærligt talt ikke at nogle numre skulle være vinduespladser og andre gangpladser og for mig at se er det større problem, at det er super svært at vælge plads hos DSB. Hos SJ kan man se et oversigtskort over hele toget og der vælge vogn OG sæde, mens man på DSB kun får en oversigt over den vogn de har valgt til en. På mobil og når man skal have en barnevogn med er det endnu mere håbløst og man får bare tildelt et sæde. Derudover er det vanskeligt at finde ud af om man har IC3-sæder (godt) eller ER-sæder (dårligt) i stillekupeen/første i ER-togene uagtet at det ellers kunne få mig til at vælge en anden afgang.

Og når alt det så er sagt, hvorfor laver man ikke bare sædenumre som rækkenummer + bogstav som i fly. Så er A og D vinduespladser og B og C gangpladser og det tror jeg ærligt talt folk ville have lettere til at forholde sig til end det andet.

Gå op Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 37
Svenska-lok
DSB MH 392

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak