Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Beslutningsgrundlag perronhævning på Brønderslev Station
Gå ned Sider: 1 [2]


I tidernes morgen (1993-1995) var jeg chef for DSB regionaltog i Nordjylland med ansvar for strækningen Hobro-Frederikshavn ekskl. Aalborg station. Brønderslev station var således også mit ansvarsområde. Hvis nogen dengang havde fortalt mig, at det skulle koste 44½ mio. kr. (ganske vist i dagens priser) at hæve en 26 cm perron til en 55 cm perron, ville jeg have klasket mig selv på lårene af grin. Men lad dét nu ligge. Til gengæld konstaterer jeg, at det i dag åbenbart ikke mere er muligt at anlægge en ny perron, uden at fjerne sporet i byggeperioden ("underminering"). Dén er ny. Der er ellers i årenes løb bygget perron efter perron ved idriftværende spor, uden at disse har skullet fjernes i byggeperioden. Jeg forstår ikke, hvorfor Brønderslevs perron - i den forbindelse - skulle være noget særligt.



Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Af beslutningsgrundlaget fremgår, side 11, at der er risiko for underminering af spor 1 og 2 ved udgravning til nye perronfornater. Derfor skal sporene fjernes under arbejdet.

JH

Citat fra: Michael Deichmann Dato  6/03-23, 07:41
Citat fra: Svend Dato  5/03-23, 23:40
Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/03-23, 22:05
Citat fra: Svend Dato  5/03-23, 19:35
Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/03-23, 12:15Jeg tænker stadig på hvordan man fik hævet peronnerne i Birkerød, Allerød og Hillerød til S-togsstandard uden at indstille driften. Der blev også sat master op til luftledninger.
Der vist ikke nogen der længere kan huske, om der var sporspærringer i Birkerød da der blev etableret høje perroner  :-)
Vi burde da kunne? :-) - nu var jeg ikke på internettet i 1967-68 hvor arbejdet må være gennemført (S-tog til Hillerød startede 28. maj 1968) og Jernbanen.dks forum eksisterede så heller ikke, men jeg mindes ikke højtråbende debat i aviserne om at toggangen imellem Holte og Hillerød var erstattet af busser - ikke togbusser, for det ord ses første gang 30 år senere :-)
Du må i gang med at læse en af bøgerne om Nordbanen. De høje perroner kom længe før S-toget.
Jeg har den ene af dem et eller andet sted i flyttelæsset der ikke er pakket ud, så den må jeg jo finde frem. Men masterne har de kunnet sætte op uden at stoppe driften, men der har selvfølgelig nok ikke været den samme tætte toggang som S-toget medførte. Der har nok været nogen timer fra sen aften til næste morgen hvor de har kunnet arbejde uden at tænke på tog.

Når du engang får gravet bogen frem, vil du kunne se, at de høje perroner på hele strækningen mellem Holte og Hillerød er anlagt samtidig med dobbeltsporet. Hvornår er det så, vil måske spørge. Her kan du så enten hente hjælp i bogen, eller - hvis det skal gå lidt hurtigere - på det historiske forum.

Citat fra: Svend Dato  6/03-23, 09:37..... hvis det skal gå lidt hurtigere - på det historiske forum.

Nærmere bestemt i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=49308 .

Tak Svend og Niels!

Citat fra: andersj Dato  4/03-23, 23:33At hæve ø-perronen i Brønderslev fra 26 cm til 55 cm kommer til at koste 44 mio. kr. da den gamle perron skal fjernes helt og erstattes med en helt ny perron, samtidig med at spor og sveller skal fjernes under etableringen for at undgå underminering. Perronen forkortes i samme omgang fra 289 meter til 130 meter.

Anlægsperioden forventes at vare 5 måneder, det nævnes dog ikke hvor lang tid det bliver nødvendigt at spærre for togtrafikken.

Link til beslutningsgrundlag: https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Perronhaevning-Broenderslev

Nordjyske (tidligere "Nordjyske Stiftstidende") kan i dag i den trykte udgave af avisen meddele, at perronarbejdet i Brønderslev vil blive fremrykket fra 2025 til 2024. Arbejdet går ud på at hæve perronen fra "i gennemsnit" 26 cm til 55 cm.

Arbejdet kan fremrykkes, fordi Banedanmark angiveligt har fundet ud af, at det alligevel ikke bliver nødvendig at fjerne jernbanesporene under arbejdet. Af samme grund forventer Banedanmark, at arbejdet kan udføres for et beløb, der er lavere end de oprindeligt 44,5(!) millioner kroner.

Jeg vil undlade at skrive noget sarkastisk om Banedanmark, for når jeg gør det, får jeg skældud.

Med venlig hilsen - også til Banedanmark

Thomas Boberg Nielsen


Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 12/09-23, 08:52
Citat fra: andersj Dato  4/03-23, 23:33At hæve ø-perronen i Brønderslev fra 26 cm til 55 cm kommer til at koste 44 mio. kr. da den gamle perron skal fjernes helt og erstattes med en helt ny perron, samtidig med at spor og sveller skal fjernes under etableringen for at undgå underminering. Perronen forkortes i samme omgang fra 289 meter til 130 meter.

Anlægsperioden forventes at vare 5 måneder, det nævnes dog ikke hvor lang tid det bliver nødvendigt at spærre for togtrafikken.

Link til beslutningsgrundlag: https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Perronhaevning-Broenderslev

Nordjyske (tidligere "Nordjyske Stiftstidende") kan i dag i den trykte udgave af avisen meddele, at perronarbejdet i Brønderslev vil blive fremrykket fra 2025 til 2024. Arbejdet går ud på at hæve perronen fra "i gennemsnit" 26 cm til 55 cm.

Arbejdet kan fremrykkes, fordi Banedanmark angiveligt har fundet ud af, at det alligevel ikke bliver nødvendig at fjerne jernbanesporene under arbejdet. Af samme grund forventer Banedanmark, at arbejdet kan udføres for et beløb, der er lavere end de oprindeligt 44,5(!) millioner kroner.

Jeg vil undlade at skrive noget sarkastisk om Banedanmark, for når jeg gør det, får jeg skældud.

Med venlig hilsen - også til Banedanmark

Thomas Boberg Nielsen



Helt enig Thomas. Det er til grin at det bliver billigere efter nærmere undersøgelser. De skulle bare have gennemført det planlagte projekt, til den dyre pris.

Gå op Sider: 1 [2]

DSB MY 1136

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak