Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Kontrakten på batteritog til Midtjyske Jernbaner er underskrevet
Gå ned Sider: 1 [2]
Designet er nu officielt præsenteret af RailcolorOntrack: https://backontrack.io/mireo-mjba-trackfinder

Det er et rigtig flot design og det er tydeligt at der er hentet inspiration fra et andet gennemført og pænt togdesign, nemlig ÖBB's Cityjet design - som er bemalingen på (næsten) alle ÖBB's regional- og S-tog.


Anders

Midtjyske Jernbaner havde også en præsentation på RAILcph konferencen hvor der også var en plantegning af de nye Mireo'er.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Jeg synes det er herligt at der kommer lidt forskellige tog til de forskellige jernbaner og også at de bliver malet forskelligt. Om et par år kan jeg jo så købe et sommertogpas hos DSB og se om jeg kan prøve alle de forskellige tog på en uge (og få set lidt af Danmark imens).

De første vognkasser er nu ved at blive svejset i Serbien, hvorefter de køres til Wien for at blive lakeret og derefter til Krefeld for montage. De første to togsæt forventes i Danmark til april, men fordi man har glemt at bestille opladningsinfrastruktur kommer de nok først i drift engang i 2025.

https://folkebladetlemvig.dk/lemvig/om-to-aar-er-de-klar-midtjyske-jernbaner-faar-syv-nye-tog-med-maengderabat

Anders

Citat fra: andersj Dato  6/09-23, 10:35..... men fordi man har glemt at bestille opladningsinfrastruktur kommer de nok først i drift engang i 2025.

Du må gerne forklare "glemt", Anders.

M.v.h.
Niels

Glemt er selvfølgelig en overdrivelse, men hvorfor er man først nu ved at få tilbud ind på ladeinfrastruktur når togene blev bestilt i foråret 2022?

Anders

Citat fra: andersj Dato  6/09-23, 12:29Glemt er selvfølgelig en overdrivelse, men hvorfor er man først nu ved at få tilbud ind på ladeinfrastruktur når togene blev bestilt i foråret 2022?

Måske en overdrivelse af den lettere misvisende art. Og måske er sagen ikke så enkel, som den lyder. For bag ordet "man" finder vi 2 bygherrer, nemlig Banedanmark for anlæggene i Holstebro og Skjern, og MjbaD selv for Lemviganlægget.

Sidstnævnte skal være en "innovativ lade-hub", hvor både tog, busser og biler kan oplades med grøn strøm fra bl.a. et solcelleanlæg. Det har så fordret en lokalplanvedtagelse, der fandt sted i Lemvig Kommune 29. marts, og første spadestik blev taget 2. juni 2023.

Vedr. Holstebro og Skjern forventes anlæggene efter det foreliggende færdige  i sommeren 2025. Dertil kommer, at Banedanmark vil spormodernisere strækningen i 1. halvår 2025.

"Nogen" har næppe "glemt" noget; mon ikke "man" har handlet, når "man" kunne?

M.v.h.
Niels

Man er i hvert fald tvunget til at betale hvad det ende måtte koste at anlægge ladeløsningen. Mon ikke en entreprenør kan se at togene er bestilt og leveret, og bare skruer prisen lidt op?

Det er selvfølgelig smart at man starter med en lille strækning, før man begynder at bestille både anlæg og tog, til resten af Arriva-land. Så ved man hvad det koster.

Kontrakten på batteritog til Midtjyske Jernbaner er underskrevet
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/09-23, 13:28.
Efter Banedanmarks Anlægsplan 2035 vil det snart blive ret svært af få øje på Banedanmark strækninger uden enten køreledningsanlæg eller ladeinfrastruktur.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kontrakten på batteritog til Midtjyske Jernbaner er underskrevet
Af Peter. 6/09-23, 17:35.
Seneste redigering: 6/09-23, 17:38 af Peter Årsag: Lidt tilføjelse
Tja, lyder som om der har været politikere ind over. Selvfølgelig bestiller man tog og opladningsmulighed samtidig.

Lidt som forbindelsen Køge Nord - lille syd, der stod 5 år ubrugt fordi man ikke evner at koordinere forskellige projekter.

Citat fra: Peter Dato  6/09-23, 17:35Tja, lyder som om der har været politikere ind over.

Selvfølgelig "har der været politikere ind over", da kommunalbestyrelsen i Lemvig har skullet vedtage kommune- og lokalplantillæg samt beslutte, hvorvidt der efter foretaget miljøscreening skulle gennemføres VVM, se redegørelsen (pkt. 8.) her: https://dagsordener.lemvig.dk/vis?Referat-Kommunalbestyrelsen-d.29-03-2023-kl.19.00&id=5b274ea4-dda8-492d-8c03-93b01c996d9e&fritekst=ladeinfrastruktur .

M.v.h.
Niels

Det er heller ikke nemt det her. Der er tre grupper af variable, man skal håndtere:

- Selve behovet (køreplaner, passagerudvikling osv)
- Togmateriellet (inkl afledte konsekvenser)
- Lade infrastrukturen

Så hvad definerer man først? Definerer man trafikken, risikerer man at få tog og ladeinfrastruktur, der ikke giver mulighed for at ændre køreplanerne (rejsetid, destinationer) i togenes 30 årige levetid. Definerer man togmateriellet risikerer man at skulle bygge for kraftig ladeinfrastruktur for hurtigt. Definerer man ladeinfrastrukturen, risikerer man at togene dimensioneres for små til anden trafik.

Udbud for tog skal indeholde hvilken ladeinfrastruktur der er til rådighed
Udbud for ladeinfrastruktur skal indeholde hvilke tog, der skal lades.

Det er faktisk svært det her. Især fordi forsyningssituationen stadig er noget uklar, og der kommer en ny "ubekendt" ind i ligningen i forhold til tilslutningen af strøm hos energiselskaberne, der ikke alle sammen er helt glade for, at der lige trækkes 6.000 kW i et par minutter...

...og så alt det andet lovgivningsmæssige, der ikke er lavet til batteritog: Må der være een forvalter af ladeanlæg og en anden af sporet man holder på? Hvad hører under Sikkerhedsstyrelsen (stærkstrøm), hhv Trafikstyrelsen (Jernbane) osv osv.


Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  9/09-23, 10:49Så hvad definerer man først? Definerer man trafikken, risikerer man at få tog og ladeinfrastruktur, der ikke giver mulighed for at ændre køreplanerne (rejsetid, destinationer) i togenes 30 årige levetid.

Nej det bliver også spændende at se hvad man gør under sporarbejder mv.

Fordelen ved køreledninger er trods alt at man slipper for bindinger for hvor langt toget kan køre. Selvom dieseltog kan køre langt på en tankning kan det også nogle gange give problemer. Men med de første generationer af batteritog bliver det meget specifikt og ikke særligt fleksibelt.

Pressemeddelelse af g.d. fra Midtjyske Jernbaner:

"Danmarks første transformer- og ladeanlæg til batteritog

Det bliver portugisiske Efacec, der skal etablere transformer- og ladeanlæg til Danmarks første batteritog. Dette er udfaldet af et stort og komplekst EU-udbud, som Midtjyske Jernbaner netop har afsluttet. Forude venter en detaljeret design- og godkendelsesproces, inden det endelige byggeri ved Lemvig Station kan påbegyndes, forventeligt i efteråret 2024."


Læs hele meddelelsen her: https://mjba.dk/leverandoer-af-danmarks-foerste-transformer-og-ladeanlaeg-til-batteritog-udpeget/ .

Se også pressen: https://folkebladetlemvig.dk/lemvig/naeste-skridt-mod-nye-tog-er-taget-portugisere-skal-bygge-ladestationer .

M.v.h.
Niels

Er lige blevet tippet om at det første Mireo togsæt til MJBA, nu skulle være ankommet til Siemens testcenter Wegberg-Wildenrath

Mvh Marc

Gå op Sider: 1 [2]

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak