Citat fra: andersj Dato 5/09-23, 11:11Citat fra: dysharmonica Dato 5/09-23, 09:02Så håber jeg, at IC5 vil være det nuværende skridt fremad, og at det løser krisen, og så i fremtiden vil Talgo-togene og endnu længere fremme noget som Stadler EC250 tage sig af Lyntog-opgaverne.
Stadler Smile / EC250 er i bund og grund blot en tunet Flirt. Man har stadig alle niveauforskellene inde i toget, dog med ramper fremfor trapper. Dertil kun enkeltdøre af hensyn til en tryktæt kabine.
Findes der et tog med 550 mm indstigningshøjde, der har et helt plant gulv indeni? Jeg er ikke bekendt med en.
Det er ikke et problem med toget efter min mening - det er en pris for at holde danske perroner på 550 mm. Uanset, er trin eller ramper indenfor en meget bedre løsning end højgulvstog som IC3 eller X2000
For Lyntog service er enkeltdøre slet ikke et problem - det er faktisk hele min pointe - at have separate fjerntog og regionaltog designs - de har forskellige prioriteter med hensyn til siddekomfort, bagagebehov, faciliteter (f.eks. madservice) og ja, døre.
VK-regeringen beordrede DSB til at bestille en IC5, der forsøger at gøre det hele på én gang, og det bliver sandsynligvis hverken et fantastisk regionaltog eller et fantastisk fjerntog (men som jeg siger - en god kriseløsning)