Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Nørreport får en forskønnelse
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Citat fra: Per Holm Dato 29/07-23, 07:56Men man kunne da have håbet på flere bænke, flere elevatorer og overdækning af hele busterminalen.  ;D

Hvilken "busterminalen"? Der ligger busstoppesteder rundt omkring, hvor det er praktisk. Hvem skulle få gavn af at der blev anlagt en busterminal, hvor busserne skulle spilde to minutter på at køre omkring? Man burde finde plads til nogle læskure med bænke.

Og flere elevatorer? Der er ingen kø til elevatorerne til jernbaneperronerne.

Flere elevatorer til Metroselskabets perroner? Dybest set er det jo noget, man burde have indregnet i Metroens budget. Måske Metroen skulle begynde at kræve kvalitetsbillet for brug af elevatorerne for passagerer udenfor elevatorernes målgruppe.

Citat fra: Rørvig Station Dato 22/08-23, 22:28Man burde finde plads til nogle læskure med bænke.

Der er ikke mere end 20 m fra et stoppested til en overdækning. Hvad vil du med et læskur? Nørreport er ikke et behovsstoppested. Bussen skal nok stoppe uanset om du står ved stoppestedet eller 10 m længere hen.

Ideen med overdækkede bænke ved Nørreporte må komme fra nogen der aldrig har besøgt Nørreport lørdag eller søndag morgen ved 3 tiden. De rejsende, der i forvejen skal mindes om deres erinde ("hol' kæft og ta' hjem din idiot") vil søge husly i sådan nogle "læskure". For ikke at tale om hvordan de vil udsondre kropssekreter af alle mulige former.

Jeg skal hilse at man i de små timer kan få udmærket mad serveret på stedet og at samtalerne med de øvrige gæster hverken mangler dybde og forståelse. På den måde kan man imødese hjemrejsen velnæret og åndelig styrket.

bænke i læskure anlægger man steder hvor der går mere end 5 min mellem busserne og hvor gastronomiske etablissementer er fraværende, fx. i Brønshøj.

En lille opdatering fra DSBs side:

CitatSom lovet følger her en beskrivelse af og status for projektet om forskønnelse af Nørreport på baggrund af det seneste statusmøde den 25. august mellem DSB, Banedanmark og Københavns Kommune.

Midlerne på 25,2 mio. kr., som er bevilget fra infrastrukturplan 2035, omfatter DSB's og Banedanmarks anlægselementer, som primært ligger under jorden. På denne baggrund arbejdes der på at forskønne perrontaget på S-banen og trapperummene både på S-tog og Fjern & Regional.

DSB forbereder rådgiverudbud med henblik på, at rådgiver kan starte projekteringen efter nytår. Entreprisearbejderne forventes pt. at foregå i 2025 og 2026.

Københavns Kommunes anlægselementer over jorden, dvs. i byrummet i gadeniveau, er ikke omfattet af bevillingen fra infrastrukturplan 2035 og afventer derfor eventuelle midler på baggrund af Københavns Kommunes budgetforhandlinger i løbet af efteråret.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Nørreport får en forskønnelse
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 2/09-23, 08:25.
Citat fra: anders_vejby Dato  2/09-23, 07:33En lille opdatering fra DSBs side:

CitatSom lovet følger her en beskrivelse af og status for projektet om forskønnelse af Nørreport på baggrund af det seneste statusmøde den 25. august mellem DSB, Banedanmark og Københavns Kommune.

Midlerne på 25,2 mio. kr., som er bevilget fra infrastrukturplan 2035, omfatter DSB's og Banedanmarks anlægselementer, som primært ligger under jorden. På denne baggrund arbejdes der på at forskønne perrontaget på S-banen og trapperummene både på S-tog og Fjern & Regional.

DSB forbereder rådgiverudbud med henblik på, at rådgiver kan starte projekteringen efter nytår. Entreprisearbejderne forventes pt. at foregå i 2025 og 2026.

Københavns Kommunes anlægselementer over jorden, dvs. i byrummet i gadeniveau, er ikke omfattet af bevillingen fra infrastrukturplan 2035 og afventer derfor eventuelle midler på baggrund af Københavns Kommunes budgetforhandlinger i løbet af efteråret.
synes ikke det er så mange år siden Nørre port gennem gik den store fornyelse eller husker jeg galt?

Citat fra: hummel_62 Dato  2/09-23, 08:25synes ikke det er så mange år siden Nørre port gennem gik den store fornyelse eller husker jeg galt?

Det er du ikke den eneste, der har syntes: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,242.msg1315.html#msg1315 .

Var den tidligere forskønnelse ikke primært udvendig? For mig virker det som om, der er tale om de underjordiske installationer denne gang

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Nørreport får en forskønnelse
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/09-23, 10:36.
Seneste redigering: 3/09-23, 10:42 af Per Holm
Citat fra: 1993matias Dato  2/09-23, 20:39Var den tidligere forskønnelse ikke primært udvendig? For mig virker det som om, der er tale om de underjordiske installationer denne gang

Et kort kig på de gamle nyhedsbreve fra "Ny Nørreport" viser at pengene dengang i hovedsagen blev benyttet til nyt ventilationssystem på fjerndelen, fornyelse af den fugtstandsende membran over hele stationen og betonreparationer. Altså ikke på noget som den almindelige rejsende lige har lagt mærke til som en forbedret pendleroplevelse.

Ventilationen var godt nok vigtig for de rejsende men da litra ME alligevel blev skiftet ud med Vectron og den nye K24 vil reducere i kørslen med diesel vil investeringerne i ventilationen dengang næppe have gjort den helt store forskel.

Trappen til Frederiksborggade blev udført i et andet projekt.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Blev hele stationspladsen på overfladen ikke også fornyet i samme omgang? Eller husker jeg forkert?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: Per Holm Dato  3/09-23, 10:36den nye K24 vil reducere i kørslen med diesel

Hvordan vil den det?

Citat fra: 1993matias Dato  3/09-23, 10:37Blev hele stationspladsen på overfladen ikke også fornyet i samme omgang? Eller husker jeg forkert?

Jo før lå busterminalen og nedgangene i midten af vejen. Der blev etableret vendeplads for busserne i Vesterport enden og vejen blev fjernet på Købmagergade siden.

Nørreport får en forskønnelse
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/09-23, 11:08.
Citat fra: 1993matias Dato  3/09-23, 10:37Blev hele stationspladsen på overfladen ikke også fornyet i samme omgang?

Jo, men det har ikke været den dyreste del af projektet. Når nu hele oversiden af betonen skulle blotlægges har nyindretningen af stationspladsen været forholdsvis overkommelig i ekstra udgift.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Nørreport får en forskønnelse
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/09-23, 11:19.
Citat fra: Time will tell Dato  3/09-23, 10:56
Citat fra: Per Holm Dato  3/09-23, 10:36den nye K24 vil reducere i kørslen med diesel

Hvordan vil den det?

Frit efter hukommelsen er det vist nogle tog fra Nykøbing F der skal vende på København H isf. på Østerport (til gengæld bliver der nogle myldretids IC4 til Helsingør  hvilket dog samlet skulle give mindre kørsel med dieseltog i Røret).

Et bedre svar er allerede givet her i forum men det er vist ikke lige til at genfinde.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  3/09-23, 11:19
Citat fra: Time will tell Dato  3/09-23, 10:56
Citat fra: Per Holm Dato  3/09-23, 10:36den nye K24 vil reducere i kørslen med diesel

Hvordan vil den det?

Frit efter hukommelsen er det vist nogle tog fra Nykøbing F der skal vende på København H isf. på Østerport (til gengæld bliver der nogle myldretids IC4 til Helsingør  hvilket dog samlet skulle give mindre kørsel med dieseltog i Røret).

Et bedre svar er allerede givet her i forum men det er vist ikke lige til at genfinde.

Tja Nykøbing forsvinder fra røret men modsat skal Kalundborg så igen til at vende på Østerport. Så de to går vel mere eller mindre op med hinanden?

Myldretiden på Kystbanen bliver blot Holbæk-togene der forlænges så det giver heller ikke rigtig nogen ændring i forhold til i dag?

Citat fra: hummel_62 Dato  2/09-23, 08:25synes ikke det er så mange år siden Nørre port gennem gik den store fornyelse eller husker jeg galt?

Ja det er rigtigt. For mig at se har man begået to store fejl sidste gang. Den ene er, ikke at renovere taget på s-togsperronen på samme måde som man gjorde ved fjerntogsperronen. Jeg synes at det lykkedes at få fjerntogsperronen til at virke mere indbydende og mindre klaustrofobisk. Med det nye design er der nu mere lys og lidt mere plads (opad). For mig at se kan det samme slet ikke siges om s-togsperronen, som jeg synes blev efterladt i nogenlunde samme tilstand som før, med den konsekvens at der ikke gik meget lang tid inden folk havde svinet den til på ny. Jeg er nu meget spændt at se, om der men den her lille forskønnelse endelig bliver rettet op på det. Det kunne godt være, fordi taget blev heldigvis nævnt i redegørelsen.

Den anden fejl var ikke at fjerne væggen mellem de to perroner. Det ville på den ene side give mindre anledning til vandalisme og graffiti og på den anden side give hele stationen et mere "luftigt" og rummeligt interiør. Der er også det problem at fjerntogsperronen er alt for smal, trapperne dertil/fra især, men der er måske ikke så meget at gøre ved det, uden at der skulle investeres ordentligt mange penge i en totalfornyelse af stationen.

Jeg synes selv at det nye design over jorden lykkedes ganske godt dengang, selvom man, i modsætning til andre store trafikknuder i Holland eller Schweiz ikke har skabt en sammehængende overdækning til busserne. Men det er pænt og indbydende og det er også vigtigt. 

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Gå op Sider: 1 2 [3] 4
Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere
DSB MY 1139

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak