Citat fra: TWB Dato 27/08-22, 11:28Der er jo massevis af tunneller i Sverige.
Så hvis disse sovevogne må køre i Sverige - så må det betyde at Sverige ikke følger de internationale regler?
Eller er det Danmark som har opstillet egne regler som afviger fra de internationale regler?
I begge tilfælde viser det hvordan der lægges hindringer for international persontrafik.
Du kan kalde sikkerhedsreglerne for hindringer.
Bare husk at der er forskel på hvor lange tunnellerne er, og at der er krav til tunnellers indretning (evakueringsmuligheder) OG til det rullende materiels egenskaber. Kravene er højere hvis der ligger folk og sover i en sovevogn end der er hvis det er en almindelige passagervogn. Der er også krav til nødbremseoverstropning, samt til hvor lang tid en given materieltype kan køre for at komme i sikkerhed (ude af tunellen). Disse krav handler bl.a. om brandmeldere, brandslukningsudstyr, muligheder for at flytte passagererne til sikrere områder, om der kan lukkes for ventilation, osv osv.
Hvis du vil vide mere så kan du starte med at læse TSI SRT (Technical Specifications for Interoperability - Safety in Railway Tunnels). Samt DS/EN 45545 som er brandnormer for rullende materiel. Og så kan du også tage TSI LOC&PAS med i søgningen. Så får du en ide om kravene.
Der ud over så er det sådan at hvis man har gammelt materiel, fra før TSI, så har må man gerne køre i det land hvor de hele tiden har kørt. Men hvis man vil til at køre i andre lande, så betragter man det i princip som at de så skal overholde TSI-krav. Det er ikke sort/hvidt, men en regel der er lavet for ikke bare at eksportere gammelt materiel til tredjelande, men i stedet animere aktørerne til at investere i nyere og sikrere og mere miljørigtigt materiel. P.S. Du kan også prøve at søge lidt på ulykker i tunneller, og så vil du sikkert selv kunne udlede at der er en mening med galskaben, fordi tunnelbrande tit bliver rigtigt alvorlige og mange kan dø af brand og røgudvikling, samt at vital infrastruktur (tunnellen) nemt kan blive ubrugelig i månedsvis efter at en brand har ødelagt tunnelelementer.