Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- SJ sovevogn forbudt
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
SJ sovevogn forbudt
Af andersj, Aalborg. 4/09-22, 19:02.
Citat fra: M. Qvist Dato  3/09-22, 22:15Håber det er ok med et dumt spørgsmål.

Da Orient Ekspressen kørte gennem landet, mener jeg at der også var problemer i forhold til vognene og kørsel gennem Storebælt, og dengang var løsningen at have en togfører stående ved nødbremsen i hver vogn.
Hvorfor kan SJ ikke anvende denne procedure indtil vognene har fået den rette godkendelse?

Hvis det var fordi vognene ikke havde nødbremseoverstropning, så havde de heller ikke kunnet benytte Øresundsforbindelsen. Desuden er det typisk at sovevogne har nødbremser i alle kupéer, så det ville heller ikke være praktisk muligt at "mandsopdække" dem.

Som sagt før så tyder alt på at der er tale om formaliteter og altså ikke noget teknisk i togene. Man har simpelthen været for sent ude med ansøgningerne, fordi det jo er "vikarvogne" for de sovevogne der ikke er blevet færdigrenoveret til tiden.

Trafikstyrelsen har udtalt følgende til Politiken i sagen:
»For denne type ansøgning er den maksimale sagsbehandlingstid fem måneder, og det giver udfordringer i det konkrete tilfælde, hvor ansøgningen om godkendelse af de svenske vogne først er indsendt 14. juli i år«.

Anders

Som sagt før så tyder alt på at der er tale om formaliteter og altså ikke noget teknisk i togene. Man har simpelthen været for sent ude med ansøgningerne, fordi det jo er "vikarvogne" for de sovevogne der ikke er blevet færdigrenoveret til tiden.

Der er tale om flere vogntyper. Der er lige nu fem liggevogne godkendt (et litra). Der kommer flere liggevogne og siddevogne, der også er på vej gennem godkendelsesmøllen - foruden sovevognene.

/Lasse

Nå skriver den svenske jernbaneavis Järnvägar.nu, at sovevognene er ved at blive godkende: https://jarnvagar.nu/snart-sovvagnar-till-hamburg/

Den første sovevogn skal blive godkend allerede neste uge. Følgende sovevogner godkendes under de to uger derefter.

SJ sovevogn forbudt
Af Niels Bak. 21/09-22, 15:40.
Ifg en af transportordførerne, så er sagen færdigbehandlet fra Trafikstyrelsens side, men der mangler stadig de sidste stempler fra Bruxelles.

SJ sovevogn forbudt
Af doc7austin. 10/07-23, 14:35.
Hvordan kan du indlejre Youtube-videoer her i dette forum?

Alligevel,
denne video dokumenterer den 350 km lange Danmark Transit fra Padborg(Gr) til Kastrup(Gr) af SJ EuroNight-toget Berlin-Stockholm.
Du vil se Lillebæltsbroen, Storebæltsforbindelsen og Øresundsbroen.



Nu vi er ved det, har nogen så efterretninger om godkendelsen/indsættelsen af reelle siddevogne? Så sent som i torsdags så jeg, at SJ EuroNight fortsat kører med liggevogn som stand-ins for manglende siddevogn, hvilket i mine øjne gør toget (endnu) mindre attraktivt som natlig transport mellem Odense og udlandet.

SJ sovevogn forbudt
Af doc7austin. 20/08-23, 15:15.
Hej, her er min tredje del af mit SJ EuroNight Nattog eventyr fra Berlin til Stockholm via Danmark. Denne del dækker kun den svenske sektion (Öresundsbroen, Malmø, Åstorp omledning, Södertälje, Grödingebanan højhastighedsjernbane, Stockholm).


God fornøjelse !


SJ sovevogn forbudt
Af Ikajkast. 28/08-23, 12:59.
Citat fra: TWB Dato 27/08-22, 11:28Der er jo massevis af tunneller i Sverige.

Så hvis disse sovevogne må køre i Sverige - så må det betyde at Sverige ikke følger de internationale regler?
Eller er det Danmark som har opstillet egne regler som afviger fra de internationale regler?

I begge tilfælde viser det hvordan der lægges hindringer for international persontrafik.

Du kan kalde sikkerhedsreglerne for hindringer.
Bare husk at der er forskel på hvor lange tunnellerne er, og at der er krav til tunnellers indretning (evakueringsmuligheder) OG til det rullende materiels egenskaber. Kravene er højere hvis der ligger folk og sover i en sovevogn end der er hvis det er en almindelige passagervogn. Der er også krav til nødbremseoverstropning, samt til hvor lang tid en given materieltype kan køre for at komme i sikkerhed (ude af tunellen). Disse krav handler bl.a. om brandmeldere, brandslukningsudstyr, muligheder for at flytte passagererne til sikrere områder, om der kan lukkes for ventilation, osv osv.
Hvis du vil vide mere så kan du starte med at læse TSI SRT (Technical Specifications for Interoperability - Safety in Railway Tunnels). Samt DS/EN 45545 som er brandnormer for rullende materiel. Og så kan du også tage TSI LOC&PAS med i søgningen. Så får du en ide om kravene.
Der ud over så er det sådan at hvis man har gammelt materiel, fra før TSI, så har må man gerne køre i det land hvor de hele tiden har kørt. Men hvis man vil til at køre i andre lande, så betragter man det i princip som at de så skal overholde TSI-krav. Det er ikke sort/hvidt, men en regel der er lavet for ikke bare at eksportere gammelt materiel til tredjelande, men i stedet animere aktørerne til at investere i nyere og sikrere og mere miljørigtigt materiel. P.S. Du kan også prøve at søge lidt på ulykker i tunneller, og så vil du sikkert selv kunne udlede at der er en mening med galskaben, fordi tunnelbrande tit bliver rigtigt alvorlige og mange kan dø af brand og røgudvikling, samt at vital infrastruktur (tunnellen) nemt kan blive ubrugelig i månedsvis efter at en brand har ødelagt tunnelelementer. 

SJ sovevogn forbudt
Af esni. 28/08-23, 13:58.
Citat fra: Ikajkast Dato 28/08-23, 12:59
Citat fra: TWB Dato 27/08-22, 11:28Der er jo massevis af tunneller i Sverige.

Så hvis disse sovevogne må køre i Sverige - så må det betyde at Sverige ikke følger de internationale regler?
Eller er det Danmark som har opstillet egne regler som afviger fra de internationale regler?

I begge tilfælde viser det hvordan der lægges hindringer for international persontrafik.

Du kan kalde sikkerhedsreglerne for hindringer.
Bare husk at der er forskel på hvor lange tunnellerne er, og at der er krav til tunnellers indretning (evakueringsmuligheder) OG til det rullende materiels egenskaber. Kravene er højere hvis der ligger folk og sover i en sovevogn end der er hvis det er en almindelige passagervogn. Der er også krav til nødbremseoverstropning, samt til hvor lang tid en given materieltype kan køre for at komme i sikkerhed (ude af tunellen). Disse krav handler bl.a. om brandmeldere, brandslukningsudstyr, muligheder for at flytte passagererne til sikrere områder, om der kan lukkes for ventilation, osv osv.
Hvis du vil vide mere så kan du starte med at læse TSI SRT (Technical Specifications for Interoperability - Safety in Railway Tunnels). Samt DS/EN 45545 som er brandnormer for rullende materiel. Og så kan du også tage TSI LOC&PAS med i søgningen. Så får du en ide om kravene.
Der ud over så er det sådan at hvis man har gammelt materiel, fra før TSI, så har må man gerne køre i det land hvor de hele tiden har kørt. Men hvis man vil til at køre i andre lande, så betragter man det i princip som at de så skal overholde TSI-krav. Det er ikke sort/hvidt, men en regel der er lavet for ikke bare at eksportere gammelt materiel til tredjelande, men i stedet animere aktørerne til at investere i nyere og sikrere og mere miljørigtigt materiel. P.S. Du kan også prøve at søge lidt på ulykker i tunneller, og så vil du sikkert selv kunne udlede at der er en mening med galskaben, fordi tunnelbrande tit bliver rigtigt alvorlige og mange kan dø af brand og røgudvikling, samt at vital infrastruktur (tunnellen) nemt kan blive ubrugelig i månedsvis efter at en brand har ødelagt tunnelelementer. 
Men det er alt sammen forhold som det burde være en operatørs ledelse og planlæggere bekendt.
Men slevfølgelig får man først operationelle tab på sovevognsløbene, når sovevognene begynder at løbe...

Eskild

SJ sovevogn forbudt
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 28/08-23, 14:54.
burde vel også være sådan at hvis det kan kører i en svensk tunnel så kan det vel / burde det vel også køre i en danske, tyske, ....

SJ sovevogn forbudt
Af Mads. 28/08-23, 14:57.
Citat fra: hummel_62 Dato 28/08-23, 14:54burde vel også være sådan at hvis det kan kører i en svensk tunnel så kan det vel / burde det vel også køre i en danske, tyske, ....
Nej. Tunnellerne kan være udformet forskelligt, som det blev beskrevet ovenfor. Når de er det, er der også forskellige krav til vognens sikkerhed.

SJ sovevogn forbudt
Af steenth. 28/08-23, 17:05.
Citat fra: hummel_62 Dato 28/08-23, 14:54burde vel også være sådan at hvis det kan kører i en svensk tunnel så kan det vel / burde det vel også køre i en danske, tyske, ....
Der er ikke specielt mange tunneler i Sverige, som er længere end 5 km, som er grænsen hvor regler bliver stammere. Og de alle sammen af nyere dato, hvor der er en anden vej uden om. Hallandsåstunnellen (ca. 8720 meter) er den længst. Derudover på Namntalltunnellen (6.001 meter) og Björnböletunnellen (5.160 meter) på Botniabanen, Citytunnellen (5.889 meter) i Malmö, Citybanen (5.889 meter) i Stockholm og Arlandabanen (5.083 m). Grænserne og regler for tunneler nævnt i de tidligere indlæg i denne tråd...

SJ sovevogn forbudt
Af TWB. 28/08-23, 19:14.
Citat fra: Ikajkast Dato 28/08-23, 12:59
Citat fra: TWB Dato 27/08-22, 11:28Der er jo massevis af tunneller i Sverige.

Så hvis disse sovevogne må køre i Sverige - så må det betyde at Sverige ikke følger de internationale regler?
Eller er det Danmark som har opstillet egne regler som afviger fra de internationale regler?

I begge tilfælde viser det hvordan der lægges hindringer for international persontrafik.

Du kan kalde sikkerhedsreglerne for hindringer.
Bare husk at der er forskel på hvor lange tunnellerne er, og at der er krav til tunnellers indretning (evakueringsmuligheder) OG til det rullende materiels egenskaber. Kravene er højere hvis der ligger folk og sover i en sovevogn end der er hvis det er en almindelige passagervogn. Der er også krav til nødbremseoverstropning, samt til hvor lang tid en given materieltype kan køre for at komme i sikkerhed (ude af tunellen). Disse krav handler bl.a. om brandmeldere, brandslukningsudstyr, muligheder for at flytte passagererne til sikrere områder, om der kan lukkes for ventilation, osv osv.
Hvis du vil vide mere så kan du starte med at læse TSI SRT (Technical Specifications for Interoperability - Safety in Railway Tunnels). Samt DS/EN 45545 som er brandnormer for rullende materiel. Og så kan du også tage TSI LOC&PAS med i søgningen. Så får du en ide om kravene.
Der ud over så er det sådan at hvis man har gammelt materiel, fra før TSI, så har må man gerne køre i det land hvor de hele tiden har kørt. Men hvis man vil til at køre i andre lande, så betragter man det i princip som at de så skal overholde TSI-krav. Det er ikke sort/hvidt, men en regel der er lavet for ikke bare at eksportere gammelt materiel til tredjelande, men i stedet animere aktørerne til at investere i nyere og sikrere og mere miljørigtigt materiel. P.S. Du kan også prøve at søge lidt på ulykker i tunneller, og så vil du sikkert selv kunne udlede at der er en mening med galskaben, fordi tunnelbrande tit bliver rigtigt alvorlige og mange kan dø af brand og røgudvikling, samt at vital infrastruktur (tunnellen) nemt kan blive ubrugelig i månedsvis efter at en brand har ødelagt tunnelelementer. 
Citat fra: Ikajkast Dato 28/08-23, 12:59
Citat fra: TWB Dato 27/08-22, 11:28Der er jo massevis af tunneller i Sverige.

Så hvis disse sovevogne må køre i Sverige - så må det betyde at Sverige ikke følger de internationale regler?
Eller er det Danmark som har opstillet egne regler som afviger fra de internationale regler?

I begge tilfælde viser det hvordan der lægges hindringer for international persontrafik.

Du kan kalde sikkerhedsreglerne for hindringer.
Bare husk at der er forskel på hvor lange tunnellerne er, og at der er krav til tunnellers indretning (evakueringsmuligheder) OG til det rullende materiels egenskaber. Kravene er højere hvis der ligger folk og sover i en sovevogn end der er hvis det er en almindelige passagervogn. Der er også krav til nødbremseoverstropning, samt til hvor lang tid en given materieltype kan køre for at komme i sikkerhed (ude af tunellen). Disse krav handler bl.a. om brandmeldere, brandslukningsudstyr, muligheder for at flytte passagererne til sikrere områder, om der kan lukkes for ventilation, osv osv.
Hvis du vil vide mere så kan du starte med at læse TSI SRT (Technical Specifications for Interoperability - Safety in Railway Tunnels). Samt DS/EN 45545 som er brandnormer for rullende materiel. Og så kan du også tage TSI LOC&PAS med i søgningen. Så får du en ide om kravene.
Der ud over så er det sådan at hvis man har gammelt materiel, fra før TSI, så har må man gerne køre i det land hvor de hele tiden har kørt. Men hvis man vil til at køre i andre lande, så betragter man det i princip som at de så skal overholde TSI-krav. Det er ikke sort/hvidt, men en regel der er lavet for ikke bare at eksportere gammelt materiel til tredjelande, men i stedet animere aktørerne til at investere i nyere og sikrere og mere miljørigtigt materiel. P.S. Du kan også prøve at søge lidt på ulykker i tunneller, og så vil du sikkert selv kunne udlede at der er en mening med galskaben, fordi tunnelbrande tit bliver rigtigt alvorlige og mange kan dø af brand og røgudvikling, samt at vital infrastruktur (tunnellen) nemt kan blive ubrugelig i månedsvis efter at en brand har ødelagt tunnelelementer. 
Citat fra: Ikajkast Dato 28/08-23, 12:59
Citat fra: TWB Dato 27/08-22, 11:28Der er jo massevis af tunneller i Sverige.

Så hvis disse sovevogne må køre i Sverige - så må det betyde at Sverige ikke følger de internationale regler?
Eller er det Danmark som har opstillet egne regler som afviger fra de internationale regler?

I begge tilfælde viser det hvordan der lægges hindringer for international persontrafik.

Du kan kalde sikkerhedsreglerne for hindringer.
Bare husk at der er forskel på hvor lange tunnellerne er, og at der er krav til tunnellers indretning (evakueringsmuligheder) OG til det rullende materiels egenskaber. Kravene er højere hvis der ligger folk og sover i en sovevogn end der er hvis det er en almindelige passagervogn. Der er også krav til nødbremseoverstropning, samt til hvor lang tid en given materieltype kan køre for at komme i sikkerhed (ude af tunellen). Disse krav handler bl.a. om brandmeldere, brandslukningsudstyr, muligheder for at flytte passagererne til sikrere områder, om der kan lukkes for ventilation, osv osv.
Hvis du vil vide mere så kan du starte med at læse TSI SRT (Technical Specifications for Interoperability - Safety in Railway Tunnels). Samt DS/EN 45545 som er brandnormer for rullende materiel. Og så kan du også tage TSI LOC&PAS med i søgningen. Så får du en ide om kravene.
Der ud over så er det sådan at hvis man har gammelt materiel, fra før TSI, så har må man gerne køre i det land hvor de hele tiden har kørt. Men hvis man vil til at køre i andre lande, så betragter man det i princip som at de så skal overholde TSI-krav. Det er ikke sort/hvidt, men en regel der er lavet for ikke bare at eksportere gammelt materiel til tredjelande, men i stedet animere aktørerne til at investere i nyere og sikrere og mere miljørigtigt materiel. P.S. Du kan også prøve at søge lidt på ulykker i tunneller, og så vil du sikkert selv kunne udlede at der er en mening med galskaben, fordi tunnelbrande tit bliver rigtigt alvorlige og mange kan dø af brand og røgudvikling, samt at vital infrastruktur (tunnellen) nemt kan blive ubrugelig i månedsvis efter at en brand har ødelagt tunnelelementer. 

Du har givet ret.

Men det ændrer ikke på at jernbaneområdet formår at spænde ben for sug selv.

I dag kan en hvilken som helst indregisteret bil køre igennem alle europæiske tunneller og adskillige har en længde på over 5 km.

I en vejtunnel kan der sagtens befinde sig flere mennesker end i de fleste jernbanetunneller.

Samtidig befærdes vejtunnellee ofte af lastbiler med brandfarlige emner.
Bryderet køretøj i brand i en vejtunnel kan de samme udfordringer forventes som i en jernbanetunnel.

Det er vilkår vi "accepterer" som en del af den frie færdsel på vejene.

Så ja - sker ulykken kan mange miste livet.
Det hvadenten det er i en vejtunnel eller jernbanetunnel.

Så igen - restriktioner på jernbaneområdet er måske blevet for strikse og dem på vejsiden for slappe.

SJ sovevogn forbudt
Af Ikajkast. 29/08-23, 12:24.
Seneste redigering: 29/08-23, 12:27 af Ikajkast
Citat fra: TWB Dato 28/08-23, 19:14I dag kan en hvilken som helst indregisteret bil køre igennem alle europæiske tunneller og adskillige har en længde på over 5 km.


Forskellen er Operatøransvaret. Der er i øvrigt også stigende krav til vejtunneller og regler for hvornår lasbiler med farligt gods må køre igennem (i hvert fald i de farligste tunneller). Der er sikkerhedsregler for at køre bil igennem f.eks. Mont Blanc. Krav om at du lytter på en af de angivne FM kanaler, krav om hastighed, Krav om afstand, krav om at lastbiler anmelder sig inden gennemkørsel, at lastbiler passerer gennem en scanner der kigger på varmeudvikling, etc, etc etc.  https://tunnelmb.net/en-US/trucks-buses-and-exceptional-convoys
Du kan f.eks. også se skilte ved Øresundstunnellen, der indikerer hvornår lastbiler med farligt gods må køre igennem og hvor de skal køre fra hvis de er uden for tidsrummet. Jeg kan også love dig at f.eks. Femarn tunnellen får moderne sikkerhedssystemer og regler både til vej og bane.   
Så kan man harcelere over hvorfor der skal være regler, men de er der fordi enkelte operatører er meget driftsorienterede og måske knapt så indstillet på at lave fornuftige risikovurderinger. -Hvilket bl.a. kan komme til udtryk ved at nogle operatører bliver meget overraskede over at der er regler, og at de regler er der af en årsag.

SJ sovevogn forbudt
Af Mads. 29/08-23, 12:35.
Citat fra: Ikajkast Dato 29/08-23, 12:24Jeg kan også love dig at f.eks. Femarn tunnellen får moderne sikkerhedssystemer og regler både til vej og bane.   
Bl.a. derfor fortsætter Scandlines med at sejle Rødby - Puttgarden efter tunnellens åbning.

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5] 6

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak