Citat fra: Michael Deichmann Dato 18/08-23, 12:05Interessant dialog på Skyscrapercity, men både der og her og i DSBs planlægningsgruppe kører man stadig efter at alle kunder skal til Kbh city. Ingen tænker tilsyneladende på trafik fra en finger til en anden. Resultatet ser man jo på Motorring 3.
I diskussionen om omlægning af Kystbane og Roskilde til S-tog planlægger man kun af nød at fastholde linie F ad ringbanen, men hvorfor ikke lade den fortsætte ud mod Roskilde i den anden ende? Og hvorfor ikke en tilsvarende linie fra Hillerød eller Holte der også kører ad ringbanen og fortsætter til Høje Tåstrup? Når der måske ikke er så mange kunder der tager den vej, så er det måske fordi den trafik idag er uattraktiv.
Paa skyscrapercity snakkes der tit om en "Ring6" jernbane der forbinder endestationerne i fingrene. (baade for at forbinde fingre men ogsaa for gods via en HH tunnel)
Det er nok en utopi, men for mig, saa ville Stog til Rosk+Hels, en Ring6 bane, samt indragelse af roeret til Stog (med kapacitet for at vende tog paa KbhH), plus den snarlige ring3 letbane samt potentielt ring4 BRT, give et enorm boost til tog-koersel i hele regionen.
Selv hvis man ikke, som du siger, lader linje F koere videre, saa kan man med 2 roer, som baade landex planen og express gruppen beskrev, kunne koere flere hurtigtog i de forskellige fingre. Det betyder at man for eksempel kommende fra Hels/Klampenborg fingeren kan tage et "hurtig-tog" og saa enten fortsaette (hvis man er i det rigtige tog) eller skifte til et hurtigtog der gaar til den finger man skal i. Allerede en stor opgradering.
Ring6 banen giver saa mulighed for den ultimative "finger connection", og med letbanen in ring 3, linje F, samt evt en BRT i ring 4, saa har man sgu et relativt godt forbundet system.