Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Foto mulighed.
Gå ned Sider:[1] 2
Foto mulighed.
Af metrohenrik, Ringsted. 11/08-23, 11:44.
Seneste redigering: 11/08-23, 11:47 af metrohenrik
Metrotogene skal udlandet for at få en levetidsforlængelse.
Første tog er her i dag sat på lastbilen, og forlader Metrovej i aften kl.20.
Toget skal til Esbjerg, og kører på motorvejen fra Amager til Esbjerg med ca. 50km/t
Toget køres samlet i et stykke.
Det spændende ved denne transport, er at afdækningen ikke er ankommet endnu, så toget står meget genkendeligt på lastbilen.


https://m.dk/nyheder/nyt-liv-til-34-metrotog/

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Foto mulighed.
Af KKLD. 11/08-23, 16:44.
Så er det en fordel at man valgte at have korte metrotog  ;D

Hvordan ser det egentlig ud med at man ville køre flere tog på M1 & M2?

Renovering af Metrovogne (var: Foto mulighed.)
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 12/08-23, 08:15.
TV2 Øst har denne artikel med billeder ved Storebæltsbroen.

Foto mulighed.
Af metrohenrik, Ringsted. 14/08-23, 07:55.
Citat fra: KKLD Dato 11/08-23, 16:44Hvordan ser det egentlig ud med at man ville køre flere tog på M1 & M2?

Det ser rigtig godt ud. Vi har gennemført flere test med mange tog. De er gået godt.
Så du kan se frem til der kommer lidt flere ud at køre.. :-)

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Foto mulighed.
Af KKLD. 14/08-23, 17:25.
Citat fra: metrohenrik Dato 14/08-23, 07:55
Citat fra: KKLD Dato 11/08-23, 16:44Hvordan ser det egentlig ud med at man ville køre flere tog på M1 & M2?

Det ser rigtig godt ud. Vi har gennemført flere test med mange tog. De er gået godt.
Så du kan se frem til der kommer lidt flere ud at køre.. :-)

Fedt! Hvornår kan vi se frem til at det kommer i drift?  ;D
Så vidt jeg (fejlagtigt) husker skulle det nemlig allerede været sket.

Foto mulighed.
Af Niels Munch. 14/08-23, 18:16.
Metroselskabets pressemeddelelse af 11.08.2023:

"Transport af det første af 34 metrotog til modernisering
.....
Metroselskabets kontrakt med Alstom om en gennemgribende modernisering af de 34 ældste tog, som tilsammen har kørt over 95 mio. km. fra Vanløse til Vestamager eller Københavns Lufthavn (på linjerne M1 og M2) føres nu ud i livet. Efter længere tids detailplanlægning er det nu blevet tid til at sende første tog afsted, og fredag d. 11. august blev første tog derfor læsset på en lastbil og skal nu fragtes til Alstoms værksted.
....."


Læs hele den beskrivende meddelelse her: https://m.dk/nyheder/transport-af-det-foerste-af-34-metrotog-til-modernisering/ .

M.v.h.
Niels

Foto mulighed.
Af metrohenrik, Ringsted. 15/08-23, 10:02.
Citat fra: KKLD Dato 14/08-23, 17:25
Citat fra: metrohenrik Dato 14/08-23, 07:55
Citat fra: KKLD Dato 11/08-23, 16:44Hvordan ser det egentlig ud med at man ville køre flere tog på M1 & M2?

Det ser rigtig godt ud. Vi har gennemført flere test med mange tog. De er gået godt.
Så du kan se frem til der kommer lidt flere ud at køre.. :-)

Fedt! Hvornår kan vi se frem til at det kommer i drift?  ;D
Så vidt jeg (fejlagtigt) husker skulle det nemlig allerede været sket.

Der er gennemført test med 36 tog på systemet, som er gået ganske fint.
I øjeblikket kører 32 tog i myldretiden.

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Foto mulighed.
Af KKLD. 15/08-23, 10:32.
Citat fra: metrohenrik Dato 15/08-23, 10:02
Citat fra: KKLD Dato 14/08-23, 17:25
Citat fra: metrohenrik Dato 14/08-23, 07:55
Citat fra: KKLD Dato 11/08-23, 16:44Hvordan ser det egentlig ud med at man ville køre flere tog på M1 & M2?

Det ser rigtig godt ud. Vi har gennemført flere test med mange tog. De er gået godt.
Så du kan se frem til der kommer lidt flere ud at køre.. :-)

Fedt! Hvornår kan vi se frem til at det kommer i drift?  ;D
Så vidt jeg (fejlagtigt) husker skulle det nemlig allerede været sket.

Der er gennemført test med 36 tog på systemet, som er gået ganske fint.
I øjeblikket kører 32 tog i myldretiden.
Cool! Det sidste mål er så 40 tog i timen (90 sekunders interval) til næste år?

Foto mulighed.
Af metrohenrik, Ringsted. 15/08-23, 10:44.
Citat fra: KKLD Dato 15/08-23, 10:32
Citat fra: metrohenrik Dato 15/08-23, 10:02
Citat fra: KKLD Dato 14/08-23, 17:25
Citat fra: metrohenrik Dato 14/08-23, 07:55
Citat fra: KKLD Dato 11/08-23, 16:44Hvordan ser det egentlig ud med at man ville køre flere tog på M1 & M2?

Det ser rigtig godt ud. Vi har gennemført flere test med mange tog. De er gået godt.
Så du kan se frem til der kommer lidt flere ud at køre.. :-)

Fedt! Hvornår kan vi se frem til at det kommer i drift?  ;D
Så vidt jeg (fejlagtigt) husker skulle det nemlig allerede været sket.

Der er gennemført test med 36 tog på systemet, som er gået ganske fint.
I øjeblikket kører 32 tog i myldretiden.
Cool! Det sidste mål er så 40 tog i timen (90 sekunders interval) til næste år?

Det er noget Metroselskabet snakker med Metro Service om.. :-)

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Foto mulighed.
Af Krabsen. 15/08-23, 11:04.
Der skal også være togsæt nok til en øget trafik - og hvis alle gamle tog skal renoveres, vil der vel i en længere periode være færre togsæt til rådighed..

Foto mulighed.
Af metrohenrik, Ringsted. 15/08-23, 11:41.
Citat fra: Krabsen Dato 15/08-23, 11:04Der skal også være togsæt nok til en øget trafik - og hvis alle gamle tog skal renoveres, vil der vel i en længere periode være færre togsæt til rådighed..


Nemlig.
i nogle perionder vil der være 3 tog fra første generation, ude af drift. (ud af 42)

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Foto mulighed.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/08-23, 13:06.
Seneste redigering: 15/08-23, 13:11 af Per Holm
Vil næste skridt på M1 og M2 så blive nyt CBTC og 4-vogns togsæt for det tilfælde at "Ring Syd" fra 2032 ikke skulle vise sig tilstrækkelig til at aflaste M1 og M2s "havnesnit"?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Foto mulighed.
Af metrohenrik, Ringsted. 16/08-23, 08:18.
Citat fra: Per Holm Dato 15/08-23, 13:06Vil næste skridt på M1 og M2 så blive nyt CBTC og 4-vogns togsæt for det tilfælde at "Ring Syd" fra 2032 ikke skulle vise sig tilstrækkelig til at aflaste M1 og M2s "havnesnit"?

CBCT er i støbeskeen, som jeg ha hørt på vandrørene.
4 vognstog er noget vanskeligere. Stationerne er nok forberedte til 4 vogne, men det er vendespor, opstillingsspor, vaskehal, og værksted ikke. Det er en større ombygning, hvor der ikke er plads.
Derfor er hele projektet med flere tog sat i søen.

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Foto mulighed.
Af madseckert. 16/08-23, 08:30.
Citat fra: metrohenrik Dato 16/08-23, 08:18
Citat fra: Per Holm Dato 15/08-23, 13:06Vil næste skridt på M1 og M2 så blive nyt CBTC og 4-vogns togsæt for det tilfælde at "Ring Syd" fra 2032 ikke skulle vise sig tilstrækkelig til at aflaste M1 og M2s "havnesnit"?

CBCT er i støbeskeen, som jeg ha hørt på vandrørene.
4 vognstog er noget vanskeligere. Stationerne er nok forberedte til 4 vogne, men det er vendespor, opstillingsspor, vaskehal, og værksted ikke. Det er en større ombygning, hvor der ikke er plads.
Derfor er hele projektet med flere tog sat i søen.

Der blev vidst også lavet en undersøgelse for et par år siden der viste at flere af stationerne ikke ville kunne klare et forhøjet passagerflow fra 4-vognstog. Det drejede sig så vidt jeg husker særligt om Nørreport, Kongens Nytorv og Christianshavn som skal have deres perroner forlænget og/eller have flere trapper til overfladen for at kunne håndtere de ekstra passagerer.

Foto mulighed.
Af KKLD. 16/08-23, 09:20.
Citat fra: madseckert Dato 16/08-23, 08:30
Citat fra: metrohenrik Dato 16/08-23, 08:18
Citat fra: Per Holm Dato 15/08-23, 13:06Vil næste skridt på M1 og M2 så blive nyt CBTC og 4-vogns togsæt for det tilfælde at "Ring Syd" fra 2032 ikke skulle vise sig tilstrækkelig til at aflaste M1 og M2s "havnesnit"?

CBCT er i støbeskeen, som jeg ha hørt på vandrørene.
4 vognstog er noget vanskeligere. Stationerne er nok forberedte til 4 vogne, men det er vendespor, opstillingsspor, vaskehal, og værksted ikke. Det er en større ombygning, hvor der ikke er plads.
Derfor er hele projektet med flere tog sat i søen.

Der blev vidst også lavet en undersøgelse for et par år siden der viste at flere af stationerne ikke ville kunne klare et forhøjet passagerflow fra 4-vognstog. Det drejede sig så vidt jeg husker særligt om Nørreport, Kongens Nytorv og Christianshavn som skal have deres perroner forlænget og/eller have flere trapper til overfladen for at kunne håndtere de ekstra passagerer.

Mon ikke man køber helt nye 4-vogns metrotog når levetidsforlængelsen på togene udløber, så man i år 2036 (eller hvornår det nu er) gradvist udskifter togene. Der er mange år til, så der har man god tid til at ombygge hvor det kræves.

Gå op Sider:[1] 2
DSB MY 1111ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak